• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
دو شنبه 23 اسفند 1400
کد مطلب : 156504
+
-

بورس بر سر دو راهی

افزایش ریسک‌های سیاسی سرمایه‌گذاران در بازار سهام را سردرگم کرده است

به باور اغلب کارشناسان با توجه به نزول مداوم شاخص دریک سال و نیم گذشته همه‌‌چیز برای رشد شاخص بورس مهیاست اما وجود برخی ریسک‌ها ازجمله نامشخص بودن آینده توافق هسته‌ای همچنان بازار سهام برسر دوراهی است. تحلیلگران همچنین بر این باورند جنگ در اوکراین هم می‌تواند آینده بازار سهام ایران را تحت‌تأثیر قرار دهد. به گزارش همشهری، ازمرداد ماه پارسال تاکنون سطح عمومی قیمت‌ها در بازار سهام به شکل قابل توجهی کاهش یافته است، همزمان با آن درآمد شرکت‌ها هم افزایش یافته، این موضوع موجب شده نسبت قیمت به درآمد بازار سهام (P/E) به پایین‌ترین سطح در 2سال گذشته برسد این به‌معنای مهیا بودن همه‌‌چیز برای رشد شاخص بورس است. این نسبت یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی است که سرمایه‌گذاران را برای ورود به بورس ترغیب می‌کند.
کارشناسان نیز این موضوع را تأیید می‌کنند اما بر این باورند تا زمانی که تکلیف مذاکرات هسته‌ای در وین مشخص نشود نقدینگی تمایل زیادی برای ورود به بورس پیدا نمی‌کند. به زعم تحلیلگران با رفع تحریم‌ها ضمن افزایش درآمد‌های نفتی، مسیر درآمد‌زایی شرکت‌های بورس هم هموار می‌شود و این موضوع می‌تواند زمینه رشد شاخص‌های بورس را فراهم کند با این حال همه اینها منوط به رفع ریسک‌های سیاسی است.
نوید خاندوزی کارشناس بازار سرمایه در این‌باره می‌گوید: در شرایط فعلی وضع بازار سهام به نتایج مذاکرات هسته‌ای است، این مسئله در چند هفته گذشته مسیر بازار را تحت‌تأثیر قرار داده و سهامداران را سردرگم کرده است.احسان عسگری تحلیلگر بازار سرمایه هم می‌گوید: اصلی‌ترین موضوع بازار سهام در شرایط فعلی تعیین تکلیف مذاکرات هسته‌ای است، اگر اخبار مثبت آن به بازار مخابره شود به‌طور حتم بازار سهام با رشد مواجه خواهد شد. او در عین حال به افزایش قیمت کالاهای پایه در بازار‌های جهانی اشاره کرد و گفت: البته بحث افزایش قیمت کالاهای پایه نیز می‌تواند بر بازار سهام تأثیر داشته باشد زیرا رشد قیمت‌ها در بازار‌های جهانی می‌تواند روند سودآوری شرکت‌های صادرات محور را تحت‌تأثیر قرار دهد.

جنگ اوکراین
صرف‌نظر از مذاکرات هسته‌ای تحلیلگران اعتقاد دارند جنگ اوکراین به‌دلیل آنکه به رشد قیمت کالاهای پایه و انرژی در دنیا منجر شده است می‌تواند روی بازار سهام تأثیر داشته باشد و حتی سال بعد به رشد شاخص‌ها منجر شود زیرا افزایش قیمت کالا‌های پایه به افزایش درآمد شرکت‌های صادرات محور در بورس منجر می‌شود. علی جبل‌عاملی کارشناس بازار سرمایه در این‌باره می‌گوید: با توجه به پایان بررسی بودجه ۱۴۰۱، ابهامات داخلی کمتر شده اما به‌نظر می‌رسد به‌دلیل تداوم درگیری‌ها در اوکراین، قیمت‌های جهانی به‌خصوص نفت، اوره، محصولات پتروشیمی و فلزات سطوح بالاتری را ببینند و با توجه به اینکه بازار سرمایه ایران کامودیتی محور است به‌طور حتم اثر مثبتی بر شرکت‌های مربوط خواهد داشت. علی صادقین کارشناس بازار سرمایه در این‌باره می‌گوید: به‌نظر می‌رسد حجم معاملات بازار سهام به‌زودی و در فصل مجامع با کمک برخی از نمادها به‌خصوص سهام کامودیتی محور(کالاپایه) که قیمت‌های جهانی معقولی دارند و با سود نقدی همراه هستند، بهبود پیدا کند. ضمن اینکه توافق هسته‌ای به سرمایه‌گذاران برای ورود به بورس انگیزه بنیادی مضاعفی می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید