• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 23 اسفند 1400
کد مطلب : 156480
+
-

سوئد به نمایش ساختگی خود  علیه ایران پایان دهد

 دبیر ستاد حقوق بشر دستگیری حمید نوری در فرودگاه استکهلم را یک تله‌گذاری و تبانی بین نظام قضایی سوئد و گروهک تروریستی منافقین دانست و گفت: 2عضو گروهک منافقین گزارشی را حاوی ادعا‌ها و اتهامات واهی علیه نوری از سوی یک دفتر حقوقی در انگلیس به مقامات سوئدی ارائه داده و دادستان سوئدی بدون انجام تحقیقات جامع، از دادگاه درخواست حکم دستگیری و بازداشت نوری را می‌کند. مبنای این درخواست صرفا اظهارات و خاطرات واهی چند تن از اعضای گروهک تروریستی منافقین است؛ از این رو، اصل برائت و حق بر آزادی رفت‌وآمد این تبعه ایرانی از سوی مقامات سوئدی نقض شده است.
کاظم غریب‌آبادی افزود: از زمان دستگیری نوری تا تکمیل به‌اصطلاح تحقیقات و ارائه کیفرخواست در ۵ مرداد ۱۴۰۰، ۲۱‌ماه زمان صرف شده و در تمام این مدت نیز این تبعه ایرانی در حبس انفرادی قرار گرفته است که حاکی از یک بازداشت خودسرانه و بدون دلایل متقن و مستند است.
وی ادامه داد: متأسفانه دولت سوئد نه به مسئولیت خود تحت کنوانسیون ۱۹۶۳ وین ناظر بر روابط کنسولی برای اطلاع این بازداشت به سفارت جمهوری اسلامی ایران در استکهلم عمل کرده است و نه مراتب را به اطلاع خانواده فرد بازداشتی رسانده است.
دبیر ستاد حقوق بشر از نقض حقوق قربانی و فرزندان برای ملاقات با خانواده خود نیز انتقاد کرد و گفت: در طول مدت حدود ۲سال پس از بازداشت، با وجود اینکه خانواده این تبعه ایرانی 2بار به سوئد سفر کرده‌اند، مقامات سوئدی اجازه ملاقات به آنها نداده‌اند.
غریب‌آبادی از نقض حقوق قربانی درخصوص دسترسی به پزشک نیز سخن گفت و افزود: با وجود اینکه آقای نوری از ضعف بینایی رنج می‌برد و بار‌ها از مقامات زندان درخواست کرده است تا بتواند به چشم‌پزشک مراجعه کند، اما توجهی به این درخواست نشده است.
معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه اضافه کرد: با نوری در زندان به شکل غیرانسانی و تحقیرکننده‌ای رفتار شده است. وی بار‌ها مورد ضرب و شتم و شکنجه مأموران سوئدی قرار گرفته است؛ موضوعی که با وجود شکایت نوری با بی‌اعتنایی مقامات قضایی سوئد روبه‌رو شده است.
غریب‌آبادی از سیاست دولت سوئد در حمایت از گروه‌های تروریستی نظیر الاحوازیه و منافقین به‌شدت انتقاد کرد و گفت: سوئد در اروپا به مرکزی برای هدایت اقدامات تروریستی علیه ایران تبدیل شده است.
غریب‌آبادی به دولت سوئد توصیه کرد به ارتباط خود با گروهک منافقین که دست آنها به خون بیش از ۱۲هزار ایرانی بی‌گناه آلوده است، پایان دهد، استقلال و حرفه‌ای‌گری نظام قضایی خود را حفظ کند، به حقوق بشر افراد احترام بگذارد و به نمایش ساختگی علیه ایران خاتمه دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید