• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 22 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15642
+
-

زنگنه: افزایش قیمت نفت به‌نفع آمریکاست

وزیر نفت ایران در عین حال که فاش کرد برخی اعضای اوپک ابزار اجرای سیاست آمریکا شده‌اند، گفت: افزایش قیمت جهانی نفت به‌نفع آمریکاست و دونالد ترامپ در این زمینه دودوزه بازی می‌کند. به گزارش شانا، بیژن نامدار زنگنه در تشریح دلایل گفته‌های خود توضیح داد: فکر می‌کنم آقای ترامپ درباره بازار نفت دودوزه بازی می‌کند یعنی دلش می‌خواهد قیمت نفت بالا برود و به همین دلیل با بعضی از اعضای اوپک به توافق رسید که آنها تولید را پایین نگه دارند و قیمت را افزایش دهند تا شیل اویل در آمریکا فعال شود. آمریکا روزانه 6میلیون بشکه تولید شیل اویل دارد که رقم بسیار بزرگی است. او درباره نفت شیل توضیح داد: شیل یک نوع نفت حبس‌شده است که برای آزادشدن به حفر چاه و شکست هیدرولیکی نیاز دارد تا به منطقه وارد شوند و افزایش گاز یا نفت انجام شود، به همین دلیل هم شکست در یک محدوده کم انجام می‌شود و نیازمند آن است که مرتب چاه‌هایی حفر شوند بنابراین هزینه بالایی نیز دارد. زنگنه درباره نقش آمریکا بر قیمت بالای نفت تأکیدکرد: آمریکا می‌خواهد با بالا نگه‌داشتن قیمت نفت، تولید شیل اویل را در این کشور فعال و اقتصادی کند. زمانی‌که قیمت نفت پایین بود، تولید نفت شیل نیز پایین آمده بود اما اکنون که قیمت بالا رفته، تولید نیز بالا می‌رود، اقتصادشان فعال می‌شود، موضوع اشتغال حل می‌شود و مالیات بیشتری نیز به دولت می‌دهند که همه اینها در یک سوی ماجراست اما از سوی دیگر آقای ترامپ به سبب آنکه تحت فشار از سوی مصرف‌کننده داخلی خود قرار نگیرد، می‌گوید که شما قیمت‌ها را بالا برده‌اید درحالی‌که خودش با یک عده‌ای در اوپک همراه است و به‌نفعش است که قیمت نفت بالا باشد. اصلا صداقتی در حرف او (ترامپ) نیست.

زنگنه با بیان اینکه در آمریکا، شرکت‌های نفتی‌ حامی جمهوریخواهان هستند، تأکید کرد: پشتوانه اقتصادی به همراه مالیات و ایجاد اشتغال همراه با نفت است و سبب می‌شود وابستگی آنها به خارج کم شود اما برای آنکه همان مصرف‌کننده‌های پمپ بنزین نیز راضی باشند، می‌گویند که قیمت بالای نفت تقصیر اوپک است اما واقعا آنها دلشان می‌خواهد که قیمت بالا باشد. وزیر نفت درباره قیمت نفت گفت: از نظر من قیمت خیلی بالا مناسب نیست زیرا سبب می‌شود تولید شیل اویل افزایش پیدا کند و عرضه از تقاضا پیشی بگیرد که این در نهایت سبب سقوط قیمت می‌شود و کسی که دوباره باید تولیدش را کم کند، اوپک است زیرا می‌خواهد قیمت را بالاتر نگه دارد. او ادامه داد: اعضای اوپک سال گذشته قیمت مناسب نفت را ۶۰ تا ۶۵ دلار عنوان کردند، اما یک مرتبه بعضی‌ها یک نداهایی به آنها رسیدکه قیمت نفت را افزایش دهند.



وضع تولید بنزین در ایران پس از تصمیم آمریکا

وزیر نفت درباره تأثیر خروج آمریکا از برجام بر صنعت نفت، گفت: معتقدم با خروج آمریکا از برجام اتفاق قابل ذکری برای صادرات نفت و میعانات گازی ما رخ نخواهد داد و درآمدهای ارزی کشور طبق آنچه در بودجه است، تأمین خواهد شد. بیژن نامدار زنگنه افزود: قدیم‌ها خیلی برای ما شاخ و شانه می‌کشیدند که جلوی واردات بنزین را می‌گیریم و ایران را فلج می‌کنیم، این حرف‌ها به تاریخ پیوسته است زیرا وضعمان در تولید بنزین با وجود رشد مصرف سالانه ۸ تا ۹ درصدی، خیلی خوب است و از این طریق نمی‌توانند ما را تحت فشار قرار دهند. زنگنه در همین زمینه به آخرین وضع پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس هم اشاره کرد و گفت: فاز نخست این طرح پارسال و در همین ایام با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد و فاز دوم هم برای تولید ۱۲میلیون لیتر بنزین یورو۵ منتظر برنامه رئیس‌جمهور برای افتتاح رسمی است. او با بیان اینکه تولید بنزین کشور در یک سال گذشته ۲۵میلیون لیتر اضافه شده و از ۶۲ به ۸۷ میلیون لیتر رسیده، افزود: این تولید تحول بزرگی است که در ستاره خلیج‌فارس و پالایشگاه بندرعباس رخ داده و همزمان کیفیت بنزین را هم ارتقا داده‌ایم.

این خبر را به اشتراک بگذارید