• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 22 اسفند 1400
کد مطلب : 156361
+
-

قیمه‌ریزه؛ خوراک اصیل اصفهان

چیدمان
قیمه‌ریزه؛ خوراک اصیل اصفهان

ندا احمدلو

بچه که بودم، بین تمام غذاهای سنتی، فقط قیمه‌ریزه، توجه من را جلب می‌کرد؛ شاید به‌خاطر اینکه عاشق کارتون خاله ریزه و قاشق سحرآمیزش بودم، شاید هم به‌خاطر شکل و شمایل متفاوتش. خلاصه اینکه عطر و طعم و ظاهر این غذا، به طرز عجیبی من را جادو می‌کرد و هرگز نمی‌توانستم در برابرش مقاومت کنم. بزرگ‌تر که شدم، دیدم تقریبا تمام بچه‌ها، علاقه خاصی به قیمه‌ریزه دارند و من تنها نبودم! گوشت‌های قلقلی رنگی‌شده با رب گوجه‌فرنگی در کنار درخشش زرشک‌های ترش و زیبا، جذابیت ویژه‌ای به این غذای اصیل اصفهانی می‌دهد. پس پیشنهاد می‌کنم که اگر فرزند بدغذایی در منزل دارید، حتما قیمه‌ریزه را برای او امتحان کنید.  
مواد لازم برای گوشت قلقلی
گوشت چرخ‌کرده: 300گرم
نمک: یک قاشق چایخوری
آرد نخودچی: 3تا 4قاشق مرباخوری
نعناع خشک: یک قاشق مرباخوری
زرشک خام: یک قاشق غذاخوری
ترخون خشک: یک قاشق چایخوری
پیاز رنده‌شده و آب‌گرفته: یک عدد متوسط
فلفل سیاه و زردچوبه: هرکدام نصف قاشق چایخوری
مواد لازم برای سس
پیاز نگینی خردشده: 2 عدد متوسط
روغن سرخ کردنی: 2قاشق غذاخوری سرخالی
زرشک خام: 3قاشق غذاخوری
رب گوجه‌فرنگی: یک قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده: 2قاشق غذاخوری
نمک و زردچوبه: به مقدار لازم
پَرَک لیمو عمانی: یک قاشق غذاخوری سرخالی
آب ولرم: 2لیوان
چطور درستش کنیم؟
همه مواد مخصوص گوشت قلقلی را با هم حسابی ورز بدهید و آنها را به‌صورت گردوهای کوچکی، فرم بدهید.گوشت‌های قلقلی را داخل بشقابی بچینید، روی آنها نایلون بکشید و به‌مدت یک ساعت داخل یخچال بگذارید.برای تهیه سس، ابتدا پیازهای نگینی را داخل تابه سرخ کنید.نمک، زردچوبه، رب و زرشک را کمی با پیازهای سرخ‌شده تفت بدهید.2لیوان آب به همراه زعفران دم‌کرده و پرک لیمو را هم به تابه اضافه کنید.بعد از جوش آمدن آب، گوشت‌های قلقلی را از یخچال خارج کنید و به آرامی داخل سس بیندازید.
اجازه بدهید گوشت‌های قلقلی حدود 15دقیقه با درِ باز و سپس حدود 30تا 40دقیقه با درِ بسته بپزند تا سس غذای شما به غلظت دلخواه برسد.میزان زرشک، لیموعمانی، رب و زعفران می‌تواند بنا به ذائقه خانواده شما تغییر کند.حتما قیمه‌ریزه را با سیب‌زمینی سرخ‌کرده و ترجیحا با برنج زعفرانی سرو کنید.اگر می‌خواهید سس قیمه‌ریزه غلیظ‌تر باشد، می‌توانید بعد از سرخ‌شدن پیاز، یک قاشق چایخوری آرد نخودچی را هم داخل تابه تفت بدهید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید