• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 22 اسفند 1400
کد مطلب : 156363
+
-

نقشه شهر را باز کن

اماکن دیدنی داخل و اطراف هر شهر فرصت خوبی برای گردشگری ارزان در تعطیلات است

گزارش
نقشه شهر را باز کن

الهام مصدقی‌راد- روزنامه‌نگار

همیشه قرار نیست برای تعطیلات چند روزه و ایام نوروز، ساک و چمدان بست و به سفرهای دور و دراز رفت. گاهی اوقات موانعی برای اینگونه سفرها وجود دارد؛ یا از نظر اقتصادی امکانش را نداریم ‌یا آب و هوا اجازه سفر نمی‌دهد و یا آنچه در این دو سال تجربه‌اش کرده‌ایم، محدودیت‌های کرونایی، سد راه سفرهایمان می‌شود. اما قرار نیست اینها لذت تفریح و طبیعت‌گردی و گذران مفید اوقات فراغت را از ما و لذت کشف و جست‌وجوگری را از کودکان‌مان بگیرد. نزدیک‌ترین مکان گردشگری به خانه، با پای پیاده، با کوله‌ای کوچک از میان‌وعده هم می‌تواند روزها و ساعت‌های خوبی برای ما و فرزندانمان رقم بزند، باید کمی نگاهمان را عوض کنیم. فرض کنید امسال نمی‌توانیم به سفر نوروز برویم، یا درگیر شیفت‌های کاری هستیم، ‌یا به‌دلیل مسائل اقتصادی که این روزها نقش پررنگی بازی می‌کند یا به هر دلیل دیگری. حالا باید برنامه‌ای بچینیم تا روزهای پیش‌رو را شاد و پرفایده سپری کنیم. نخستین قدم این است که به جای نقشه ایران، ‌این بار نقشه شهرمان را باز کنیم، قطعا نقاط جدید متعددی را درشهرمان خواهیم یافت که تا‌کنون به آنها سر نزده‌ایم. روستاهای کوچک اطراف شهرها، نقاط بکر و دیدنی که فاصله اندکی از شهر دارند، بوستان‌های شهری، بوستان‌های جنگلی داخل شهر، موزه‌ها و حتی همان نقاط کوچک و جذابی که در دل محله‌هایمان قرار دارد و روزها سواره یا پیاده فقط از کنارشان عبور کرده‌ایم. حتی همین تکراری‌های هر روزه، ‌جذابیت‌هایی برای ما و برای بچه‌هایمان دارد، ‌آنها هرجا که باشند لذت تفریح و جست‌وجو را خلق می‌کنند.

گردشگری ارزان را تجربه کنید
 جز رفتن به نقاط دیدنی داخل شهر و اطراف شهرها، می‌توان به دیگر شهرها و استان‌ها سفر کرد. گاهی بسته به شرایط اقتصادی‌مان و منطقه مورد نظر، سفر با هواپیما و حضور در هتل را انتخاب می‌کنیم، ‌گاهی با خودروی شخصی به جاده می‌زنیم و گاهی با دیگر وسایل حمل‌ونقل عمومی و گاهی سفرهای ماجراجویانه را برمی‌گزینیم. اما نوعی از سفر کردن نیز وجود دارد که با صرف هزینه‌ای اندک، روزها و تجربه خوبی را برای‌مان فراهم می‌کند.«گردشگری ارزان» عنوانی است که علی صفدری، تسهیلگر دوره‌های بوم‌گردی به آن اشاره کرده و با تأکید بر اینکه این نوع سفر، ارتباط مستقیمی با روحیه و سلیقه افراد دارد به همشهری می‌گوید:‌«شاید در نگاه اول سخت باشد که بگوییم با هزینه کمتر می‌توان به سفر رفت اما شدنی است. اینکه به‌جای هتل، ‌از اقامتگاه‌های بوم‌گردی استفاده کنیم ‌یا با وسایل نقلیه عمومی به سفر برویم، ‌البته این مورد برای خانواده‌ها کمی سخت است و ترجیح می‌دهند با خودرو سفرشان را آغاز کنند». بعضی گردشگران نیز سراغ اقامتگاه‌های بوم‌گردی نمی‌روند یا از مکان‌های اقامت ویژه گردشگران در شهرهای مختلف استفاده می‌کنند، مانند مدارس که در تعطیلات عید برای پذیرش مسافران مجهز می‌شوند یا چادر مسافرتی‌شان را برپا می‌کنند، این چادرها باید در نقاطی امن و ایمن یا در نقاطی که شهرهای گردشگرپذیر برای حضور مسافران تعیین کرده‌اند برپا شود. نوعی دیگر از سفرهای ارزان‌قیمت هم سفرهایی است که به انجام کارهای داوطلبانه منجر می‌شود. مهمان به‌عنوان فرد داوطلب انجام کاری مشخص و خیرخواهانه در قالب مرامنامه‌ای تعیین شده از جانب مؤسسه یا سازمان مردم‌نهاد موردنظر، به میزبان کمک کرده و در قبال آن محل اقامت و وعده‌های غذایی دریافت می‌کند. این شیوه به‌تازگی در ایران باب شده و مهمان و میزبان باید مراقبت و توجه لازم را برای انتخاب درنظر بگیرند.

از شلوغی نقاط گردشگری نترسید
هرچند بعضی شهرهای بزرگ در تعطیلات، ‌خلوت می‌شوند اما نقاط دیدنی و طبیعی همچنان مقصد گردشگران است.  گاهی اوقات این شلوغی‌ها لذت تفریح و گردشگری را می‌کاهد و اگر کودکان نیز همراه ما باشند، مراقبت‌های مضاعفی باید اجرا شوند.خاصه که در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا و سویه‌های جدید و پیک‌های تازه این ویروس هستیم. صفدری، می‌گوید:‌«مکان‌هایی مثل پارک‌های جنگلی داخل شهرها یکی از نقاط شلوغ در تعطیلات است. راهش این است که در مکان‌های شلوغ و آنجا که همه اتراق می‌کنند، ‌از خودروی‌تان پیاده نشوید. با درنظر گرفتن ایمنی و امنیت محیط، کمی فاصله بگیرید و 10 دقیقه‌ای پیاده طی کنید، احتمالا به نقاط بکر و خلوتی می‌رسید که حضور در آنها لذتبخش است». ساکنان شهرهای گردشگرپذیر نیز معمولا در این روزها کمتر به نقاط تفریحی شناخته شده شهرشان می‌روند، ‌این نقاط پر از حضور مشتاقانه گردشگران دیگر شهرهاست.  با فاصله اندکی از شهر، ‌حتما به نقاط دیدنی و بکری خواهید رسید و از لذت حضور در طبیعت می‌توان استفاده کرد؛ ‌البته حضوری مسئولانه و بدون خسارت و آسیب به طبیعت.  جز پارک‌های جنگلی، نقاط دیدنی بسیاری در دل هر محله و شهری قرار دارد که بدون هزینه یا با پرداخت هزینه‌ای اندک می‌توان ساعات و روز خوبی فراهم کرد.

مکث
 لذت گردش راحت با بچه‌ها

بر خلاف بزرگ‌ترها، ‌کودکان معمولا از سفرهای طولانی خسته می‌شوند. اینکه ساعات زیادی در خودروی شخصی یا وسایل حمل‌ونقل عمومی بنشینند تا به شهری کیلومترها آن طرف‌تر برسند، ‌خسته‌شان می‌کند. شلوغی برخی جاده‌ها در تعطیلات را هم به این خستگی بیفزایید. برای کودکان حضور آزادانه در پارکی داخل شهر محل سکونت، ‌روستایی اطراف شهر، یا حتی رودخانه‌ای کوچک می‌تواند لذتبخش و همراه با تجربه‌های ناب کشف طبیعت باشد. صفدری به همشهری می‌گوید:«لازم نیست برای حضور کودکان در این نقاط، برنامه خاص و از پیش تعیین شده‌ای درنظر بگیریم، اجازه دهیم با رعایت ایمنی و امنیت، در آن نقطه حاضر شده و خودشان کشف و جست‌وجو کنند و لذت ببرند. این نوع گردش، ‌برایشان بسیار جذاب است».

این خبر را به اشتراک بگذارید