• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 21 اسفند 1400
کد مطلب : 156255
+
-

توقف موقت در مذاکرات؛ تداوم تعلل غربی‌ها

هشتمین دور از مذاکرات کمیسیون مشترک برجام با هدف احیای توافق هسته‌ای 2015برای چندمین بار طی هفته‌های اخیر دچار توقف شد؛ وقفه‌ای موقت که طرف‌های حاضر در وین معتقدند می‌تواند زمینه‌ساز رفع اختلاف‌های باقیمانده باشد.
به‌گزارش همشهری،  اعلام تنفس موقت در مذاکرات وین درحالی است که طی روزهای اخیر رایزنی‌های دیپلماتیک میان هیأت‌های مذاکره‌کننده ادامه داشت، اما به‌نظر می‌رسد طرف غربی و به‌ویژه آمریکایی‌ها، همچنان از اتخاذ تصمیم سیاسی برای رفع اختلاف‌های موجود طفره می‌روند.
این ‌درحالی است که شواهد موجود حکایت از آن دارد که طرف‌های غربی با اتخاذ رویکرد فرافکنانه، تلاش دارند «پیشنهاد تضمین روسیه» را دلیل اصلی توقف موقت مذاکرات اعلام کنند. با توجه به همین موضوع هم بود که سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در نشست‌ خبری اخیر خود، از مشارکت‌کنندگان در مذاکرات وین خواست روی حل ‌و فصل مشکلات نهایی جهت حصول توافق تمرکز کنند.
این رویکرد واشنگتن در آخرین مواضع طرف‌های غربی نیز مشهود بود؛ در یکی‌، دو روز اخیر، برخی رسانه‌ها، منابع دیپلماتیک و تحلیلگران سیاسی سعی داشتند چنین القا کنند که مذاکرات در وین به بن‌بست رسیده ‌است که دلیل اصلی آن‌ هم درخواست تضمین از سوی روسیه بوده ‌است. دراین میان اما دیروز جوزف بورل، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا، در توییتی از نیاز مذاکرات وین به یک وقفه، به‌دلیل «عوامل خارجی» خبر داد. وی اگرچه در این توییت خبر داد که «متن نهایی اساسا آماده و روی میز است»، اما در عین‌حال تأکید کرد به‌ همراه همکارانش در تماس با همه اعضای برجام و آمریکا خواهد بود تا «بر وضعیت فعلی فائق آمده و توافق را نهایی کنیم».این موضع مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا و اعلام خبر وقفه در مذاکرات با واکنش تهران هم مواجه شد و سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان دقایقی پس ‌از موضع‌گیری بورل، در توییتی پیرامون «اعلام تنفس» در مذاکرات نوشت: «وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه‌ساز حل‌ موضوعات باقیمانده و بازگشت نهایی باشد». سعید خطیب‌زاده همچنین تأکید کرد: «دستیابی به‌ موفقیت در گفت‌وگوها، تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی‌ای بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نمی‌گذارد.»مسئولان کشورمان معتقدند موارد انگشت‌شمار، اما مهم باقیمانده در گرو تصمیم سیاسی آمریکایی‌هاست. با وجود این، آنها به‌جای درپیش گرفتن رویکرد عمل‌گرایانه، به فضاسازی رسانه‌ای متوسل شده‌اند و می‌کوشند ایران و در روزهای اخیر روسیه را مقصر روند کند گفت‌وگوها نشان دهند. برهمین اساس هم بود که حسین امیرعبداللهیان ، وزیر امورخارجه کشورمان در صفحه توییتر خود، ضمن تأکید بر در دسترس بودن توافق، تحقق این مهم را منوط به رفتار واقع‌بینانه طرف آمریکایی دانست.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید