یاور یگانه-روزنامهنگار
بالاخره پس از 3هفته کشمکش و اعتراض، تأیید و تکذیب و صدور بیانیه، اکران نوروزی از دیروز آغاز شد و 3فیلم «موقعیت مهدی» ساخته هادی حجازیفر، «قدغن» ساخته مجید مافی و «گل بهخودی» ساخته احمدی تجری روی پرده رفتند. تا زمان نوشتن این گزارش، خبری از 4 فیلم دیگر اکران نوروزی یعنی «مرد بازنده» ساخته محمدحسین مهدویان، «روز صفر» ساخته سعید ملکان، «شادروان» ساخته حسین نمازی و «سگبند» ساخته مهران احمدی در سایتهای فروش بلیت سینما نیست. در 3سامانه فروش بلیت «ایرانتیک»، «سینماتیکت» و «گیشه7» که از سوی «سمفا» (سامانه مدیریت فروش و اکران سینما) معرفی شده، تنها بلیت 3فیلم «موقعیت مهدی»، «قدغن» و «گل بهخودی» عرضه شده و در واقع اکران نوروزی بهجای 7فیلم، کار خود را با 3فیلم آغاز کرد. «قدغن» دومین ساخته مجید مافی است که امسال «تکخال» از او اکران شد و در گیشه شکست خورد و انتظار نمیرود که فیلم دومش بتواند به گرمی تنور اکران نوروز کمک کند. «گل بهخودی» هم فیلم کودک است و در قیاس با فیلمی مثل «شهر گربهها» ساخته سیدجواد هاشمی - که امسال به نمایش درآمد و با استفاده از مولفههایی مثل موسیقی و سرود و گریم مورد پسند کودکان توانست بیش از 5میلیارد تومان فروش کند - امید زیادی به موفقیت آن در گیشه نمیتوان بست. تنها میماند «موقعیت مهدی» که در غیاب رقیبی مثل «مرد بازنده» یا «روز صفر» از این فرصت بهرهمند شده که شروع اکران را به نام خودش سند بزند. البته طبیعتا اکران موفق یک فیلم تنها به یک روز وابسته نیست و فیلمها برای موفقیت در ماراتن اکران باید سخت با هم رقابت کنند. فارغ از اینکه تنها 3فیلم از 7فیلم اکران نوروزی دیروز به نمایش درآمدند، نکته دیگر به نبود تبلیغات محیطی و شهری فیلمها بازمیگردد.
کشمکش بر سر فیلمهای نوروزی آنقدر به درازا کشید و آنقدر اسامی فیلمها دیر اعلام شد که عملا وقت برای تهیه و تولید مواد تبلیغی از دست رفت و حالا حداقل چند روزی فرصت نیاز است که بیلبوردهای شهری فیلمهای نوروز در خیابانها و معابر اصلی شهر نصب شوند و در چشم عابران بنشینند و توجهی را برانگیزند. حتی تیزرهای تبلیغاتی همه این 7فیلم هم، به سیاق چند سال اخیر، در فضای مجازی منتشر نشده و معلوم است که دفاتر پخش به واسطه تأخیری که در اعلام نام فیلمهای نوروز پیش آمده، فرصت کافی برای تهیه مصالح تبلیغی را از دست دادهاند. در روزهای گذشته حتی تیزر تلویزیونی این 7فیلم هم پخش نشدهاند و اگر قرار باشد اکران نوروز1401 متفاوت از 2سال گذشته باشد، تبلیغات تلویزیونی عامل مهمی در رقمخوردن اکرانی موفق است.
پنج شنبه 19 اسفند 1400
کد مطلب :
156119
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/G6pO8
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved