• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 19 اسفند 1400
کد مطلب : 156116
+
-

یک مدیر تازه

قادر آشنا از مرکز هنرهای نمایشی خداحافظی کرد

تئاتر
یک مدیر تازه

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

آخرین ماه زمستان انگار فصل تغییر و تحولات در مرکز هنرهای نمایشی در سال‌های اخیر شده است؛ فصلی که مهدی شفیعی هم از مرکز خداحافظی کرد. 25اسفند 96بود که شفیعی سکان تئاتر کشور را به شهرام کرمی سپرد، اما شهرام کرمی هم 24اسفند 98استعفایش را اعلام کرد و مرکز هنرهای نمایشی را به قادر آشنا سپرد. آشنا در این دو سال سعی کرد تمام بدهی‌ها را پرداخت کند و به‌زعم خیلی‌ها بودنش در مرکز بهتر از نبودنش بود؛ چراکه با توجه به سابقه مدیریتی‌اش توانسته بود بر امور هنرهای نمایشی اشراف داشته باشد. اما او هم از مرکز رفت و وزیر دولت سیزدهم کاظم نظری را به‌عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی منصوب کرد؛ فردی که در رزومه کاری‌اش کارگردانی تئاتر و حضور در جشنواره‌های داخلی و خارجی دیده می‌شود. کاظم نظری قرار است مدیریتش را بعد از تعطیلات نوروزی شروع کند.
از طرف دیگر به‌نظر سازمان سینمایی کشور، محلی برای حضور مدیران تئاتری شده است. زمانی که حسین پارسایی هم از مدیریت تئاتر خدحافظی کرد به سازمان سینمایی رفت و حالا به‌نظر قادر آشنا هم به‌عنوان معاون پژوهشی سازمان سینمایی در میان سینماگران حضور خواهد داشت.
قادر آشنا، مدیریت مرکز هنرهای نمایشی را با توجه به بدهی‌های موروثی‌اش تحویل گرفت؛ مرکزی که علاوه بر بدهکاری که به گروه‌های نمایشی داشت، به سازمان مالیات هم بدهکار بود. شروع کار آشنا هم با مشکلات عدیده‌ای همراه بود که یکی از آنها شیوع کرونا و تعطیلی سالن‌های نمایشی بود. سالن‌هایی که به‌خاطر حمایت‌های مالی بسته شدند و گروه‌هایی که 2سال نتوانستند کار کنند. شاید بتوان گفت بدترین تجربه مدیریتی آشنا در دوران کرونا بود که خودش هم به آن اذعان داشت. وی در آخرین نشستی که با خبرنگاران داشت، درباره بدهکار بودن مرکز به سازمان مالیات عنوان کرد: «از سال ۸۷ تا ۹۳ حدود ۱۳میلیارد تومان و تا سال ۹۷، اصل و فرع ۲۷میلیارد تومان بدهی مالیاتی داشتیم. اوضاع به‌قدری بد بود که می‌خواستند حساب‌های انجمن هنرهای نمایشی را ببندند.» به‌گفته آشنا تقریبا تمام بدهکاری‌ها هم پرداخت شده و با توجه به بودجه مصوب برای تئاتر باید دید که کاظم نظری، چه برنامه‌هایی برای تئاتر کشور دارد.

مکث
کاظم نظری کیست؟
کاظم نظری، کارشناس‌ارشد کارگردانی تئاتر و دکترای مدیریت رسانه از دانشگاه تهران، مدرس و رئیس دانشکده رادیو و تلویزیون دانشگاه صدا و سیما، از سال ۱۳۶۵ با کارگردانی نمایش «دام » فعالیت حرفه‌ای خود در عرصه تئاتر را آغاز کرد. مدرک کارشناسی و کارشناسی‌ارشد نظری در رشته کارگردانی و بازیگری تئاتر است. او از اعضای سابق دانشگاه صداوسیما و مشاور ارشد هنری و رئیس دانشکده هنر در دانشگاه سوره است. که  به‌عنوان کارگردان و بازیگر سابقه حضور در صحنه تماشاخانه‌های تهران را نیز دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید