• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 18 اسفند 1400
کد مطلب : 156064
+
-

مزاحم نشو

مزاحم نشو

سیدمحمدرضا واحدی - کارشناس فرهنگی

یکی از معضلات اجتماعی سال‌های اخیر، تماس‌های تلفنی تبلیغاتی و ارسال پیامک‌ از سوی اصناف مجاز و غیرمجاز است که با هدف بازاریابی کالا یا خدمات صورت می‌پذیرد. ایمپلنت ارزان، آب کردن چربی شکم، کاشت مو و ابرو، تزریق ژل، ویزای کانادا، تور لحظه آخری ترکیه و آنتالیا، لاغری تضمینی، ویلای ساحلی با ویوی ابدی و... بخشی از پیامک‌هایی سوداگرانه است که هر کدام از ما روزانه ده‌ها مورد نظیر آن را دریافت می‌کنیم.
در سال‌های گذشته، تلاش نصفه نیمه‌ای شد تا مؤسسات، شرکت‌ها و افراد نتوانند برای تبلیغ کسب‌وکار یا معرفی خویش به شماره‌های مردم پیامک‌ بدهند یا تماس بگیرند؛ اما انگار به نتیجه نرسید. اینکه چرا به نتیجه نرسید جای تعجب دارد ولیکن فعلاً بنا نداریم به آن بپردازیم.
 اما بی‌شک، تا وقتی اقدامی جدی و قانونی در ممنوعیت این کار غیراخلاقی صورت نپذیرد، بسیاری از صاحبان مشاغل دست برنمی‌دارند و برای 2ریال کاسبی بیشتر، وقت و بی‌وقت با تماس‌های تلفنی و ارسال پیامک‌ آسایش مردم را سلب می‌کنند و برایشان هم وقت استراحت و کار و روز تعطیل و غیرتعطیل هم مفهوم ندارد.
بدون تردید این کار، مصداق مزاحمت و تجاوز به حریم خصوصی افراد است و از نظر شرعی و قانونی و حقوقی مشکل دارد. زیرا کسی که من به او شماره خود را نداده‌ام، طبیعتاً اجازه ندارد به من زنگ بزند یا پیامک بدهد.
البته تازگی‌ها مؤسساتی هم با عناوینی چون عام‌المنفعه و خیریه مبادرت به این روش ناپسند می‌کنند و به تلفن مردم زنگ می‌زنند و درخواست کمک می‌کنند. 
غافل از اینکه این کارشان بازی کردن با روح و روان مردم است و اثر کار خیرشان را از بین می‌برد. بدون شک اگر کسی اهل خیر باشد خودش راهش را بلد است و نیازی به این همه هزینه کردن شما نیست.
یکی از راه‌های جلوگیری از این اقدام ناشایست، این است که وزارتخانه‌ها، اصناف و به‌طور کلی مراکزی که مجوز فعالیت صادر می‌کنند، ابتدا از متقاضیان کسب‌وکار و فعالیت‌های اجتماعی، تعهد بگیرند که مزاحم مردم نشوند و آنگاه مجوزشان را صادر کنند. 
البته وزارت فناوری و ارتباطات هم نباید این‌قدر بی‌تفاوت از کنار ماجرا عبور کند. باید با کسانی که این‌چنین بی‌محابا حریم خصوصی افراد را جولانگاه کاسبی و سوداگری خود قرار داده‌اند برخورد جدی شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید