• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 18 اسفند 1400
کد مطلب : 156051
+
-

فعلاً رضایت دهید


رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: انتظار وزارت راه برای اختصاص منابع به صندوق ملی مسکن، بیش از ۳۰هزار میلیارد تومان بود، اما بازهم برای سال ۱۴۰۱ و شروع کار صندوق ملی مسکن عدد خوبی است و می‌تواند تحول جدی در حوزه مسکن ایجاد کند. براساس قانون جهش تولید مسکن، باید صندوق ملی مسکن ایجاد شود تا با واریز بودجه‌های حوزه مسکن و درآمدهای مربوط به این حوزه مانند مالیات و عوارض خانه‌های خالی و...، منابعی برای اجرای طرح‌های حمایتی مسکن در اختیار سیاستگذار قرار گیرد. در این میان، نمایندگان مجلس، بودجه اولیه این صندوق برای سال 1401را معادل 30هزار میلیارد تومان تعیین کرده‌­اند؛ که البته از نگاه وزیر راه و شهرسازی فقط برای شروع کافی است.
مطالبه اعتبار برای اختصاص تولید سالانه یک میلیون مسکن به‌عنوان برنامه دولت در شرایطی مطرح می‌شود که بودجه دولت با کسری شدید مواجه است. انتظار می‌رود رستم قاسمی به جای بخشی‌نگری فعلا به همین مقدار اعتبار رضایت دهد. زیرا اگر قرار بر اختصاص بودجه‌ای بیشتر باشد، بدیهی است که از سهم سایر بخش‌ها ازجمله تولید صنعتی و کشاورزی باید کاسته شود که در چنین صورتی این بخش‌ها با خلأ و کمبود شدید نقدینگی مواجه می‌شوند. البته وزیر راه و شهرسازی می‌تواند برای برنامه خود جهت ساخت سالانه یک میلیون مسکن، یک چارچوب و برنامه مدون تامین مالی با بهره گرفتن از ظرفیت‌های بازار سرمایه طراحی کند تا فشار به منابع بانک‌ها و بودجه دولت وارد شود. بی‌تردید همانگونه که قاسمی می‌گوید: هزینه ساخت مسکن در کشور به‌طور قابل ملاحظه‌ای بالاتر رفته و اگر قرار باشد منابع تامین مالی ساخت مسکن تورم‌ساز باشد، روشن است که بازهم هزینه ساخت بالاتر خواهد رفت و از سوی دیگر توان قدرت خرید متقاضیان واقعی مسکن را به تحلیل می‌برد. انتظار بر این است که وزرای دولت در اعتبارخواهی و بودجه‌خواهی برای تحقق برنامه هایشان تنگنای منابع بودجه دولت را درنظر بگیرند.
در این میان مجلس نیز باید به این نکته توجه کند که هر تکلیفی برای دولت ایجاد شود، باید منابع مورد نیاز آن نیز  از بی‌خطرترین مسیر تامین شود در غیر این‌صورت، بهترین کاری که از دولت می‌‎توان انتظار داشت این است که تکلیف خود را با سایر بودجه‌های خود انجام ندهد تا صدمه‌ای به منابع سایر بخش‌ها وارد نشود.

این خبر را به اشتراک بگذارید