• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 18 اسفند 1400
کد مطلب : 155979
+
-

داستان پیچیده خودروسازان پس از تحریم روسیه

شرکت‌های خودروساز در حال سپری کردن شرایط بدی هستند و به‌طور حتم وقایع اوکراین به‌شدت به ضررشان شده است

فناوری
داستان پیچیده خودروسازان پس از تحریم روسیه

درحالی‌که عملیات ویژه روسیه در اوکراین در هفته دوم خود قرار دارد، مشکلات زنجیره تامین که پیش‌تر به کمبود نیمه‌هادی‌ها مرتبط می‌شد؛ حالا به‌نظر می‌رسد که وارد فاز جدیدی شده باشد. شرایط کنونی دنیا و در رأس آن، تحریم‌های غرب علیه روسیه، مشکلات بیشتری را برای برخی خودروسازان ایجاد کرده است. در نتیجه این داستان‌های پیچیده، شرکت پورشه به‌طور موقت تولید را در برخی کارخانه‌ها متوقف می‌کند که در نهایت می‌تواند روی همه مدل‌ها تأثیرگذار باشد. پیش‌تر مواردی در این خصوص مطرح شده بود که تامین‌کنندگان خودروی مستقر در اوکراین ارتباطشان با برندها، از جمله گروه فولکس‌واگن، قطع شده است. تعطیلی خطوط خودروهای پورشه در تاریخ دوم مارس با ماکان و پانامرا آغاز شد و پس از آن تایکان در سوم مارس به جمع آنها پیوست. اگر اطلاعات، دقیق باشد، تولید پورشه کاین در 7مارس قطع شد. در نهایت هم با توقف تولید 911 در هفدهم مارس روبه‌رو خواهیم بود. تولید جنرال 911در آخرین روز مارس قطع می‌شود. مشخص نشده است که تعطیلی‌ها چه مدت طول می‌کشد؛ ضمن اینکه علاوه بر همه اینها، تمام خطوط تا حدی متوقف خواهند شد. سخنگوی پورشه در ایمیلی به وب‌سایت موتور1، تأیید کرد که تولید در کارخانه لایپزیگ در دوم مارس متوقف شده است. پانامرا و ماکان در آنجا ساخته می‌شوند. تعطیلی در ابتدا تا پایان این هفته (11مارس) است. هم‌اکنون، کارخانه تولیدی در زوفن‌هاوزن تحت‌تأثیر قرار نگرفته است، اما سخنگوی این شرکت گفت: «گام‌های بعدی در یک فرایند منظم انجام خواهد شد. در روزها و هفته‌های آینده، ما به‌صورت کوتاه‌مدت کار خواهیم کرد و به‌طور مداوم وضعیت را مورد ارزیابی مجدد قرار خواهیم داد.» تقریباً هر خودروساز بزرگی تحت‌تأثیر وقایع جاری در اوکراین قرار دارد. بسیاری از آنها در اوکراین و روسیه کارخانه‌های تولید قطعات یا خطوط مونتاژ دارند که موضوع تحریم برای‌شان بسیار گران تمام ‌شده است. نمونه آنها شرکت فورد است که مجبور شده، 3کارخانه بزرگ خود را در روسیه تعطیل کند که مطمئنا تأثیر زیادی بر درآمد این شرکت خواهد داشت.

روزهای بد برای تسلا و ایلان ماسک
تصور بر این بود که تحریم کشوری مانند روسیه با منابع عظیم نفت و گاز می‌تواند تأثیر بسیار خوبی بر روند تولید و فروش خودروهای برقی داشته باشد؛ با این حال مشخص است که روس‌ها فقط نفت و گاز ندارند و سایر منابع‌شان هم می‌تواند تأثیر مستقیمی بر روند تولید خودروهای برقی داشته باشد. از این‌رو باید گفت که افزایش هزینه‌های مربوط به مواد خام که با شروع عملیات روسیه در اوکراین بیشتر شده است، می‌تواند رؤیای بسیاری از اتومبیل‌سازان در حوزه خودروهای برقی را تیره و تار کند. ازجمله این افراد، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا است. این گروه از سازندگان همواره به‌دنبال عرضه خودروهای برقی مقرون به‌صرفه‌تر بوده‌اند تا در رقابت با خودروهای احتراق درونی، حرفی برای گفتن داشته باشند. حالا اما شرایط دگرگون شده است. گرگوری میلر، یکی از تحلیلگران صنعت می‌گوید: «افزایش قیمت نیکل، لیتیوم و سایر مواد، روند بلندمدت کاهش هزینه باتری‌ها، گران‌ترین بخش خودروهای الکتریکی را که مانع پذیرش گسترده‌تر این فناوری می‌شود، کند و حتی موقتاً معکوس می‌کند.» پیش‌تر تمامی خودروسازان با موضوعی به نام کمبود تراشه روبه‌رو بودند که ماحصل همه‌گیری بیماری کووید-19بود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید