تعدادی از شهروندان در گفتوگو با همشهری از وضعیت جابهجایی مسافر در روزهای بارانی و پرترافیک پایتخت صحبت کردند
آمادهباش برای نجات از ترافیک
مهدی اسماعیلپور- روزنامهنگار
باران تند و طولانی عصرگاهی تهران در روز دوشنبه خیلیها را غافلگیر کرد. مردمی که صبح برای رفتن به محل کار یا پیگیری کارهای اداری و روزمره خودشان از خانه بیرون زدند شاید تصورش را هم نمیکردند که چند ساعت بعد برای بازگشت به خانه مجبور شوند ساعتها زیر باران منتظر تاکسی و حتی مسافربرهای شخصی باشند که آنها را به مقصد برساند. در کنار نبود و کمبود تاکسی و اتوبوس و دیگر وسایلنقلیه عمومی، اغلب آنهایی که زیر باران شدید و ترافیک سنگین و قفل شده پایتخت مسافرکشی میکردند هم اعداد و ارقام باورنکردنی و نجومی از مسافران مطالبه میکردند. امیر پورکهن، یکی از مسافرانی که عصر دوشنبه دچار مشکل شده بود به همشهری میگوید: «حوالی ساعت 5عصر در میدان ونک برای مرکز شهر، ماشین پیدا نمیشد و حتی رانندگان تاکسیهای اینترنتی هم با وجود درج کرایههای بالای 100هزار تومان مسافرگیری نمیکردند. خبری هم از تاکسیهای خطی و گردشی نبود. خودروهای شخصی هم دنبال مسافر دربست بودند و کرایههای 200تا 300هزار تومانی طلب میکردند. حدود یک ساعت زیر باران منتظر ماندم تا بالاخره یک مسافربر شخصی من و چند نفر دیگر را سوار کرد.» کاوه صابرمنش، یکی دیگر از شهروندانی است که عصر دیروز در محدوده خیابان آزادی حضور داشت: «عصر دوشنبه در خیابان آزادی بودم. این خیابان هم مانند دیگر خیابانهای اصلی کاملا کیپ بود و هیچ ماشینی مسافران را سوار نمیکرد. البته به اندازهای خیابان بسته و ترافیک قفل بود که مسافران با پای پیاده سریعتر به مقصد میرسیدند.» خانم ملی هم میگوید در عصر بارانی تهران 40دقیقه در پارکوی منتظر مانده تا سوار ماشین شود: «حول و حوش ساعت 6و نیم غروب در پارکوی هیچ تاکسی و مسافربر شخصی نبود و اغلب رانندگان در این مواقع فقط از طریق تاکسیهای اینترنتی و به شکل دربست کار میکنند. حدود 40دقیقه منتظر ماندم تا سوار ماشین شوم و حدود 2ساعت هم در راه بودم. این وضعیت فقط به دوشنبه بارانی تهران محدود نمیشود و متأسفانه در روزهای پایانی سال ترافیک تهران بسیار سنگین شده است. امیدوارم این شرایط درست شود. خطیها همان مبلغ مصوب را میگرفتند، اما مسافربرهای شخصی و دربستیها حتی برای مسافتهای کوتاه رقمهای سنگینی را از مسافران مطالبه میکردند.» اقبال خوش نهاوند هم نسبت به عملکرد تاکسیها در روزهای بارانی گلایه دارد و در این رابطه به همشهری میگوید: «دوشنبه خیابانهای تهران بسیار شلوغ بود. اغلب تاکسیها و مسافربرهای شخصی تکسرنشین بودند و فکر میکنم دربست سوار کرده بودند. آنهایی که مسافرگیری میکردند هم تا دوبرابر نرخ معمولی از مردم کرایه میگرفتند. متأسفانه مسافران زیادی برای مدت طولانی زیر باران ماندند. تاکسیهای خطی هم هیچکدام در ایستگاهها نبودند. در روزهای بارانی و در زمان ترافیک اغلب تاکسیهای خطی در ایستگاهها حضور ندارند.» مجید رحیمآبادی، راننده خط هفتتیر- پارک وی با اشاره به ترافیک سنگین تهران در روز بارانی پایتخت میگوید: «ساعت 5عصر در آن ترافیک سنگین مسافران را از مبدأ پارکوی برای میدان هفتتیر سوار کردم و تازه ساعت 7و 30دقیقه به مقصد رسیدیم؛ یعنی حدود 2ساعت و نیم پشت ترافیک سنگین و زیر باران طول کشید تا مسیری را که در شرایط عادی نیمساعت هم نمیشود، طی کنیم. تمام تاکسیها فعال بودند و زیر باران کار میکردند، »
مکث
افزایش ساعت کار متروی تهران در آخر سال
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه از افزایش ساعت کاری خطوط درونشهری متروی تهران از امروز(چهارشنبه ۱۸اسفندماه) خبر داد. بهگزارش همشهری، مهدی شایستهاصل با بیان اینکه در روزهای پایانی سال، شهروندان تهرانی بیش از گذشته از مترو استفاده میکنند، گفت: بهمنظور ارائه سرویسدهی بیشتر به مسافران، از امروز ساعت کار متروی تهران در خطوط درونشهری یک ساعت افزایش مییابد. وی تصریح کرد: هماکنون خدماترسانی به مسافران تا ساعت۲۲ است اما با توجه به افزایش تقاضای سفر در روزهای پایانی سال این زمان تا ساعت۲۳ افزایش مییابد. شایستهاصل افزود: افزایش ساعت خدماترسانی متروی تهران تنها در خطوط یک، 2، 3، 4، 6 و 7 انجام میشود و در خط تهران، کرج، هشتگرد و فرودگاه امامخمینی(ره) تغییری نخواهیم داشت. وی بیان کرد: با توجه به کاهش تعداد مسافران در تعطیلات نوروزی، برنامه حرکت قطارها در این ایام با توجه به حجم تقاضا بهینهسازی شده و از ۱۴فروردین به حالت قبلی باز خواهد گشت.