• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 16 اسفند 1400
کد مطلب : 155760
+
-

فروش 1/5درصد از سهام سرخابی‌ها در روز اول عرضه

در نخستین روز عرضه سرخابی‌ها 201هزار نفر سهام پرسپولیس و 179هزار نفر سهام استقلال را خریدند

با آغاز پذیره‌نویسی سهام پرسپولیس و استقلال در مبادلات دیروز فرابورس، این دو باشگاه رسما وارد بازار سهام شدند. در نخستین روز 15درصد از سهام قابل عرضه فروخته شد. بازار سهام در روز اول استقبال چندانی از سهام این دو باشگاه نکرد وفقط 1.5درصد از کل سهام این باشگاه‌ها فروخته شد. به‌گزارش همشهری، بالاخره بعد از 2دهه انتظار روزگذشته برای نخستین‌بار سهام 2باشگاه پرسپولیس و استقلال در فرابورس عرضه شد. در جریان این عرضه یک‌میلیارد از سهام باشگاه پرسپولیس و یک‌میلیاردو236میلیون سهم استقلال روی میز فروش گذاشته شد. از این میزان 162میلیون سهم پرسپولیس و 167میلیون سهم استقلال فروخته شد. متقاضیان فقط 15.7درصد از سهام پرسپولیس و 13.5درصد از سهام استقلال را خریداری کردند. روند عرضه 30روز ادامه خواهد داشت. آمار کم ‌فروش سهام نشان می‌داد برخلاف روال گذشته که عرضه‌های اولیه با استقبال سرمایه‌گذاران مواجه می‌شد، پذیره‌نویسی سهام سرخابی‌ها چندان مورد توجه بازار سرمایه قرار نگرفته است. اعداد مربوط به میزان مشارکت‌کننده‌ها در جریان پذیره‌نویسی سهام 2باشگاه نیز این موضوع را تأیید می‌کند. طبق آمار‌های فرابورس در مبادلات دیروز جمعا 201هزارو254نفر سهام پرسپولیس و 179هزارو185نفر سهام استقلال را خریدند؛ درحالی‌که در جریان عرضه‌های اولیه سال قبل چند میلیون نفر برای خرید سهام شرکت‌های تازه‌وارد مشارکت می‌کردند. فرابورس اعلام کرده است این پذیره‌نویسی تا 30روز ادامه دارد و متقاضیان می‌توانند در روز‌های بعد نسبت به خرید سهام این دو باشگاه اقدام کنند. میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس در عین حال توضیح داد: هرچند 30روز کاری برای پذیره‌نویسی زمان وجود دارد، اما هر زمان پذیره‌نویسی تکمیل شود فرایند آن متوقف خواهد شد.

میزان تأمین مالی
آنطور که آمارها نشان می‌دهد این دو باشگاه در روز نخست پذیره‌نویسی توانسته‌اند جمعا 103میلیاردو661میلیون تومان منابع مالی از طریق پذیره‌نویسی در فرابورس جذب باشگاه کنند که از این میزان 54میلیاردو947میلیون تومان سهم پرسپولیس و 48میلیاردو714 میلیون تومان سهم استقلال بوده است. با تزریق این منابع از سهامداران به حساب‌های مالی باشگاه‌ها، آنها می‌توانند در روزهای آینده بخشی از نیاز‌های مالی‌شان را رفع و آن را صرف فعالیت‌های عملیاتی باشگاه کنند. درصورت فروش کل سهام قابل عرضه این دو باشگاه می‌توانند جمعا 710میلیارد تومان نقدینگی جذب کنند. با این حال هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست که آیا کل این میزان سهام در روز‌های آینده فروخته خواهد شد یا خیر؛ به‌ویژه آنکه به‌دلیل استقبال سرد بازار سرمایه از سهام این دو باشگاه تردید در میان سهامداران برای خرید سهام این دو باشگاه در روز‌های آینده افزایش یافته است. اما علت این استقبال سرد بازار سرمایه از سهام این دو باشگاه چیست؟ 

دلایل استقبال سرد
هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست چرا میزان افرادی که در جریان پذیره‌نویسی سهام سرخابی‌ها مشارکت کردند چشمگیر نبوده است. این پذیره‌نویسی با عرضه‌های اولیه پارسال که سهامداران به‌صورت میلیونی در آن مشارکت می‌کردند، تفاوت‌های آشکاری داشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد احتمالا یکی از دلایل این موضوع به طولانی شدن دوره رکود بورس بازمی‌گردد. شاخص کل بورس تهران از مردادماه پارسال تاکنون به‌طور مداوم نزول کرده است و این موضوع به خروج گسترده نقدینگی و مهاجرت طیف گسترده‌ای از سهامداران از بورس منجر شده است. در گذشته پژوهش‌های زیادی در مورد زمان‌های عرضه اولیه و پذیره‌نویسی در بازار سرمایه انجام شده است. یافته‌های پژوهشی نشان می‌دهد موفقیت در عرضه سهام و پذیره‌نویسی به شرایط بازار سهام وابستگی زیادی دارد و در دوره‌های صعود احتمال استقبال سهامداران بیشتر از دوره‌های نزول است.
با این حال، برخی تحلیلگران بر این باورند که دلایل استقبال اندک از سهام سرخابی‌ها نزول شاخص نبوده است، بلکه علت آن به نحوه ارزشگذاری سهام این دو باشگاه بازمی‌گردد؛ به‌ویژه آنکه آمار‌ها نیز نشان می‌دهد ظرف 2روز گذشته ارزش معاملات بازار سرمایه و همینطور ارزش معاملات خرد بیش از 70درصد رشد کرده و حتی روز گذشته ارزش معاملات خرد به بالاترین میزان از ابتدای پاییز تاکنون رسیده که نشان می‌دهد اوضاع بازار سرمایه دست‌کم در 2روز گذشته برای انجام پذیره‌نویسی مساعد بوده است. تحلیلگران علت دیگر استقبال سرد بازار سرمایه از سهام پرسپولیس و استقلال را در نحوه ارزشگذاری سهام این دو باشگاه می‌دانند. به این معنا که برای نخستین‌بار ارزش برند یک شرکت نیز در قیمت میزان دارایی آنها محاسبه شده و چون قیمت سهام این دو باشگاه با مدل ارزش خالص دارایی‌ها محاسبه شده، قیمت سهام 2باشگاه گران تعیین شده است. طبق اطلاعات موجود ارزش برند پرسپولیس 1900 و استقلال 1700میلیارد تومان تعیین شده؛ یعنی با درنظر گرفتن ارزش برند 2باشگاه، ارزش کل سهام باشگاه پرسپولیس 3هزارو210میلیارد تومان، یعنی 3387ریال به ازای هر سهم و ارزش استقلال 2هزارو780میلیارد تومان، یعنی 2910ریال به ازای هر سهم قیمت‌گذاری شده است که به‌زعم اغلب تحلیلگران قیمت مناسبی برای 2باشگاه نیست.
محسن عباسی، تحلیلگر بازار سرمایه در این‌باره می‌گوید: در هیچ کجای دنیا برند را به سهامدار خرد نمی‌فروشند و اصولا برندها در بلوک‌های مدیریتی و کنترلی معنا پیدا می‌کند. فقط به این فکر کنید که کدام‌یک از شرکت‌های حاضر در بورس که اتفاقا برندهای مشهوری هم هستند ارزش برندشان را در قیمت سهام خرد یا قیمت پذیره‌نویسی و عرضه اولیه لحاظ کرده‌اند؟ او تأکید می‌کند: منبع درآمدهای این دو باشگاه شفاف نیست و هیچ‌گونه درآمد حق پخش تلویزیونی و تبلیغات دور زمین و فروش پیراهن و... برای این دو باشگاه ثبت نشده است.
عباسی با این حال ابراز امیدواری می‌کند حضور این دو باشگاه در فرابورس به بهبود عملکرد مدیریتی آنها منجر شود. او ادامه می‌دهد: باوجود چالش‌ها و مشکلات پیش‌رو، من به عرضه این دو باشگاه در بلندمدت خوش‌بین هستم.

این خبر را به اشتراک بگذارید