• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 16 اسفند 1400
کد مطلب : 155746
+
-

راه‌هایی برای نجات از درد شایع نومادران و نوپدران

نکته
راه‌هایی برای نجات از درد شایع نومادران و نوپدران

یحیی سخنگویی- متخصص طب فیزیک

مادران و پدران جوان در ابتدای فرزنددارشدن به‌علت ناآگاهی از نحوه صحیح بغل‌کردن، خواباندن و یا راه‌بردن نوزاد، دچار کمردرد و گردن‌درد می‌شوند. مادران جوان در زمان بارداری ممکن است به‌علت تغییر وضعیت بدنی، دچار دردهای سیاتیک، گردن درد و کمر درد و یا تنگی تونل مچ دست(سندرم‌تونل‌کارپال)‌ شوند و عده‌ای هم این مشکلات را قبل از بارداری داشته‌اند که بارداری مشکلاتشان را تشدید می‌کند. بعد از زایمان، گردن درد و کمر درد در نو مادران بسیار شایع است، علت این مسئله ورزش‌نکردن در دوران بارداری و وضعیت نامناسب شیردهی به نوزاد است. خم‌شدن به جلو برای شیر‌دادن به نوزاد و ماندن در این وضعیت برای مدت طولانی به مرور باعث درد در نواحی مختلف بدن از جمله گردن و شانه می‌شود. استفاده از بالش شیردهی و خم‌نکردن گردن یکی از راهکارهایی است که می‌تواند ابتلا به گردن و کمر درد در مادران را کاهش دهد.
در یک وضعیت مناسب بدنی لاله‌گوش و تنه باید در یک امتداد باشند تا کمترین فشار به گردن وارد شود. همچنین ستون فقرات انحنایی s شکل دارند که همین خمیدگی‌ها به دیسک‌های بین‌ستون فقرات کمک می‌کند تا حالت فنری داشته باشند. حال اگر توجهی به درست نشستن یا بلند‌کردن نوزاد و وسایل او مثل کریر و... نداشته باشیم، باعث التهاب در ستون فقرات و گرفتگی ماهیچه‌هایمان می‌شویم.
اشتباه بغل‌کردن نوزاد هم از دیگر دلایلی است که باعث درد کمر و گردن در پدران و مادران می‌شود، معمولا حمل بچه با کریر یا آغوشی به‌عهده پدران است و بلندکردن این جسم سنگین می‌تواند باعث کمر درد و گردن درد شود و یا این دردها را تشدید کند. اما اگر آغوشی به‌صورت صحیح استفاده شود و وزن کودک به‌صورت مساوی در آغوشی تقسیم شود هیچ دردی در کمر و گردن احساس نمی‌شود. اگر دچار کمردرد و گردن‌درد شدید اصلا نگران نباشید زیرا درمان این موارد در هیچ سنی دیر نیست و می‌توان از ورزش‌های اصلاحی برای تقویت بدن و اصلاح این عوارض استفاده کرد اما  اگر هر چه سریع‌تر این ورزش‌ها زیرنظر متخصص شروع شود، زودتر از شر این دردها رها خواهید شد. توجه کنید استفاده از فیلم‌های آموزشی در شبکه‌های مجازی که توسط افراد غیرمتخصص بارگذاری می‌شود، برای درمان دردها به هیچ وجه توصیه نمی‌شود؛ چرا که سن، وضعیت جسمانی و توان و طاقت افراد با دیگران متفاوت است و نمی‌توان ورزش، درمان و نسخه یکسانی را برای اصلاح وضعیت بدن و خلاص‌شدن از درد برای همه تجویز کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید