• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 15 اسفند 1400
کد مطلب : 155636
+
-

پیگیری /بچه‌های«بم پشت» نه‌کتاب دارند، نه معلم

پیگیری /بچه‌های«بم پشت» نه‌کتاب دارند، نه معلم

با گذشت 6ماه از آغاز سال تحصیلی1401-1400 و نزدیک‌شدن به نوروز بسیاری از دانش‌‌آموزان در روستاهای محروم و مرزی «بم‌پشت» در سیستان‌وبلوچستان با کمبود معلم یا کتاب درسی دست و پنجه نرم می‌کنند.
به گزارش همشهری، سیستان‌وبلوچستان در جنوب شرقی ایران یکی از محروم‌ترین استان‌ها از نظر سرانه آموزشی و معلم محسوب می‌شود و سال تحصیلی جاری را در شرایطی آغاز کرد که 863هزار و 817دانش‌آموز با کمبود ۱۲هزار و ۴۲۳ معلم روبه‌رو بودند.
این کمبود گرچه با روش‌های مختلف تا حدودی کاهش یافت، اما از آنجایی که جمعیت دانش‌آموزی سیستان‌وبلوچستان تا سال1404بیش از 1میلیون و 100هزار نفر می‌شود، هنوز نگرانی‌های زیادی درباره تامین نیروی آموزشی در این استان وجود دارد.

کمبود نیرو 
یکی از معلمان منطقه محروم بم‌پشت در شهرستان سراوان به همشهری می‌گوید: همیشه کمبود معلم در استان وجود داشت، اما امسال این کمبود بیشتر به چشم می‌آید. طوری که بسیاری از مدارس روستاهای مرزی ما چون شمه‌سر، زیارت، حق‌آباد یا کشتگان با کمبود شدید معلم یا کتاب مواجه هستند.
به‌گفته او، اغلب معلم‌های این مناطق غیربومی هستند و امسال به‌نظر می‌رسد تبدیل وضعیت معلمان یا درخواست انتقالی آنها افزایش یافته است و بیشترین آسیب را از این نظر روستاهای مرزی دیده‌اند.
این معلم توضیح می‌دهد به‌دلیل کمبود نیرو در برخی مدارس دانش‌آموزان 6پایه با جمعیتی حدود 100نفر فقط یک معلم دارند. یکی دیگر از معلمان منطقه نیز به همشهری توضیح می‌دهد: در مقطع راهنمایی هر درس را یک معلم باید آموزش دهد، اما به‌دلیل کمبود آموزگار، نیروهای مقطع راهنمایی مدرسه ما فقط 2معلم دارند که از این دو نیز یک نفر نیروی داوطلب است و آن یکی، معلم خرید خدمات. او تأکید می‌کند اداره آموزش و پرورش کمبود کتاب یا معلم را نمی‌پذیرد درحالی‌که امسال 5نیروی اداره آموزش و پرورش منطقه هم به‌دلیل همین مشکلات استعفا داده‌اند.

تأخیر در توزیع کتاب
موضوع کمبود معلم در سیستان و بلوچستان اتفاق تازه‌ای نیست و تقریبا هر سال تکرار می‌شود. کمبود کتاب درسی هم هر سال در برخی مناطق مزید بر علت می‌شود و دانش‌آموزان را دوچندان می‌کند. امسال نیز این مشکل مطرح بود به‌طوری که 277دانش‌آموز در مدارس بم‌پشت تا همین چند وقت پیش کتاب درسی نداشتند و بعد از نامه‌نگاری‌های فراوان بالاخره صاحب کتاب درسی شدند. هرچند روابط‌عمومی آموزش و پرورش سیستان‌وبلوچستان تأکید می‌کند که معمولا اگر در توزیع کتاب درسی تأخیر اتفاق بیفتد اداره‌ها از کتاب‌های سال‌های قبل استفاده می‌کنند، اما هنوز در برخی از مدارس استان به‌ویژه در روستاهای مرزی دانش‌آموزان بدون کتاب هستند. مسئولان آموزش و پرورش سیستان‌وبلوچستان در گفت‌وگو با همشهری تأکید می‌کنند اگر کمبود کتاب در منطقه‌ای وجود دارد شهروندان می‌توانند آن را گزارش کنند تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

وسعت زیاد و پراکندگی بالا
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان‌وبلوچستان نیز کمبود نیروی انسانی و سرانه فضای آموزشی را از مهم‌ترین مشکلات آموزش و پرورش استان می‌داند که رشد جمعیت دانش‌آموزی و پراکندگی غیرمتعارف روستایی در این استان به این مشکلات می‌افزاید. حسنعلی میرعبدی می‌افزاید: سیستان‌وبلوچستان دومین استان پهناور کشور است که فاصله شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین نقطه آن بیش از ۱۲۰۰کیلومتر است. نرخ پراکندگی جمعیت دانش‌آموزی در استان 3.85در هر کیلومترمربع است که توزیع منابع و تجهیزات آموزشی را با سختی مواجه می‌کند.

هم‌اکنون ۳۲هزار و ۷۷۹نیروی انسانی در سراسر استان در حال خدمت هستند و نیاز به ۱۲هزار و ۴۲۳معلم دیگر نیز وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید