• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 15 اسفند 1400
کد مطلب : 155632
+
-

جبران کامل خسارت سیل و زلزله در 1401

بازسازی و تعمیر واحدهای مسکونی آسیب‎دیده از سیل و زلزله تا نیمه نخست سال آینده ادامه دارد

گزارش
جبران کامل خسارت سیل و زلزله در 1401

حمیده پازوکی - روزنامه‌نگار

 1400 هم مثل سال‎های گذشته حوادث طبیعی بسیاری را به‌خود دید. از ابتدای امسال در ۱۳استان کشور سیل و زلزله رخ داد که در مجموع این حوادث حدود ۳۵هزار واحد آسیب دیدند. بخش قابل توجهی از این رویدادهای مخرب نیمه دوم امسال اتفاق افتادند؛ زلزله در خوزستان، چهارمحال‌وبختیاری و همچنین در فین هرمزگان بسیاری را چادرنشین کرد و سیل بهمن هم در سیستان‎وبلوچستان، فارس و کرمان فاجعه آفرید. کار امداد و جبران خسارت گرچه از همان دقایق اول این حوادث تلخ آغاز شد، اما روند بازسازی‌ها هنوز به پایان نرسیده است. در این گزارش روند بازسازی در استان‌های مختلف را بررسی کرده‌ایم.

بازسازی 400خانه اندیکا تا پایان سال
۱۲مهر زلزله‌ای به بزرگی 5.7ریشتر در مرز خوزستان و چهارمحال و بختیاری رخ داد و خسارت زیادی بر جای داشت. بر اثر این زلزله ۱۳۰روستای اندیکا در استان خوزستان آسیب دیدند، 5هزار میلیارد ریال خسارت به جا ماند و درمجموع ۹۸۰واحد احداثی و 2هزار واحد تعمیری شناسایی شد. این زلزله همچنین ۱۱هزار خانوار در شهرستان‌های کوهرنگ، اردل و فارسان چهارمحال‌وبختیاری را تحت‌تأثیر خود قرار داد و 3500واحد مسکونی را دچار آسیب کرد. به‌گفته صادق خلیلیان، استاندار خوزستان ۴۰۰واحد مسکونی تخریب‌شده بر اثر زلزله در اندیکا تا عید نوروز تکمیل و تحویل داده می‌شود. بازسازی نقاط زلزله‌دیده شهرستان کوهرنگ در چهارمحال‌وبختیاری هم در حال انجام است و به‌گفته فرشید ریاحی، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، تسهیلات بازسازی برای ۴۹۶واحد و تسهیلات تعمیر برای 3122واحد مسکونی آسیب‌دیده از زلزله کوهرنگ ابلاغ شده و مراحل جذب تسهیلات و معرفی مالکان واحد‌ها به بانک‌های عامل در حال انجام است.

زلزله‌زدگان چادرنشین بندرعباس 
23آبان امسال فین در بندرعباس استان هرمزگان زلزله‌ای 6ریشتری را تجربه کرد و بیش از 3100واحد مسکونی و تجاری تخریب شدند که از این تعداد 2498واحد احداثی و بقیه تعمیری هستند. مدیرکل مدیریت بحران هرمزگان با بیان اینکه کار بازسازی واحدهای احداثی و تعمیری این زلزله در حال انجام است به همشهری می‌گوید: همه 2498واحدی که پس از زلزله باید از نو ساخته می‎شد، تعیین تکلیف شده‌اند. هم‌اکنون اسکلت بیش از 1500واحد ایجاد و بخشی از بناها هم دیوارچینی شده است. مهرداد حسن‌زاده با اشاره به تلاش برای تحویل بخشی از بناها تا پایان سال توضیح می‌دهد: با توجه به نگرانی مردم از پس‌لرزه تعداد زیادی چادر در روستاها توزیع شد و با وجود اینکه برای پرداخت تسهیلات اجاره و اسکان موقت اطلاع‌رسانی کرده‌ایم، اما شهروندان به‌دلیل آب و هوای مناسب منطقه از این تسهیلات استقبال نکرده‌‌اند. روستاییان اغلب کشاورز و دامدار هستند و ترجیح می‌دهند در نزدیکی محل زندگیشان اسکان داشته باشند.

جبران خسارت استان‌های سیل‎زده
سیل‎هایی که دی امسال پس از توفان مخرب «شاهین» در سیستان‎وبلوچستان، کرمان و فارس جاری شد، بخش بزرگی از مردم این مناطق را تحت‌تأثیر خود قرار داد و واحدهای مسکونی بسیاری را تخریب کرد. بارش ۳۳۲میلی‌متر باران در کنارک سیستان‌وبلوچستان بهمن امسال سیل ویرانگری را در این استان به راه انداخت. مدیرکل بحران استانداری سیستان‌وبلوچستان درباره بازسازی واحدهای مسکونی سیل‌زده به همشهری می‎گوید: 600واحد مسکونی در کنارک و 1500واحد هم در مناطق روستایی آسیب‎دیده از سیل احداث خواهد شد، همچنین2هزار واحد مسکونی نیز باید تعمیر شود تا شهروندان بتوانند دوباره در آنها سکونت کنند. علیرضا شهرکی با بیان اینکه بنیاد مسکن در حال ساخت‌وساز هستند، می‎افزاید: کار احداث و تعمیر واحدهای مسکونی باید تا آخر فروردین1401 به‌اتمام برسد. وی اضافه می‌کند: علاوه بر اختصاص لوازم خانگی اصلی به خانواده‌های سیل‌زده به 2100خانواری که باید خانه‌هایشان از ابتدا ساخته می‌شد هم 115میلیون تومان تسهیلات داده شده است. بیش از 100واحد مسکونی در کنارک باید در جای دیگری ساخته می‎شد که زمین این واحدهای مسکونی به شکل رایگان واگذار شده است و به محض اتمام ساخت خانوارها در این واحدها ساکن خواهند شد. تعدادی هم نگران لوازم منزل خود بودند که در چادرهای گروهی دارای برق ساکن شده‌اند. ۳۳شهر و منطقه در استان فارس امسال درگیر سیل شدند. به‌گفته خلیل عبداللهی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس بیش از 5400‌میلیارد ریال برای کمک به مناطق سیل‌زده و بازسازی برخی زیرساخت‌های تخریب شده ناشی از سیل این استان اختصاص یافته است. کرمان هم در این سیل خسارات زیادی متحمل شد. به‌گفته مجید سعیدی، مدیرکل مدیریت بحران استان اعتبار بازسازی و ترمیم واحدهای مسکونی مصوبه سیل اول نیز ابلاغ و 50درصد اعتبار بلاعوض به‌حساب آسیب دیده‌ها واریز و کار تعمیر و بازسازی شروع شده است.

     بنا بر اعلام معاونت بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور بازسازی واحدهای آسیب‌دیده از سیل و زلزله در همه استان‌ها تا نیمه نخست سال۱۴۰۱ باید به اتمام برسد؛ وعده‎ای خوشایند که تا تحقق هنوز بیشتر از 6ماه زمان دارد، اما هر روز آن برای مردمی که در خانه دوست‌وآشنا یا چادر ساکن شده‎اند کند و دشوار می‎گذرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید