• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 15 اسفند 1400
کد مطلب : 155606
+
-

«لامینور» اکران نمی‌شود

گره اکران

یاور یگانه - روزنامه‌نگار

اکران نوروزی که به‌نظر نمی‌رسید مشکل خاصی برای سازمان سینمایی ایجاد کند، حالا دارد به بحران تبدیل می‌شود. روزهای اول اسفند مرتضی شایسته، سخنگوی شورای صنفی نمایش، از مشخص شدن 7فیلم اکران نوروزی خبر داد. این 7فیلم عبارت بودند از «علف‌زار» کاظم دانشی، «مرد بازنده» محمدحسین مهدویان، «روز صفر» سعید ملکان، «موقعیت مهدی» هادی حجازی‌فر، «قدغن» مجید مافی، «لامینور» داریوش مهرجویی و «شادروان» حسین نمازی. اما در روزهای بعد محمدرضا فرجی، مدیرکل نظارت بر عرضه نمایش فیلم سازمان سینمایی، اعلام کرد: «فیلم‌هایی که قرار است در اکران نوروزی قرار گیرند پروانه نمایش‌شان باید محرز و مورد تأیید باشد؛ به همین دلیل سازمان سینمایی در شرایط فعلی فیلم‌های دارای پروانه نمایش را بررسی کرده و براساس آیین‌نامه‌ای که از قبل مشخص بوده، فیلم‌های اکران نوروزی اعلام می‌شود.»


5 پروانه
تا امروز پروانه نمایش 5فیلم «شادروان»، «قدغن»، «موقعیت مهدی»، «روز صفر» و «مرد بازنده» صادر شده ولی هنوز شورای صنفی نمایش به‌طور رسمی اعلام نکرده که آیا این 5فیلم که پیش‌تر قرار بود در ایام نوروز به روی پرده بروند، هنوز هم در برنامه اکران نوروزی قرار دارند یا نه. با این حال به‌نظر نمی‌رسد مانع جدی‌ای در راه اکران این فیلم‌ها وجود داشته باشد. اما در اکران 2 فیلم «علف‌زار» و «لامینور» تردیدهایی ایجاد شده است. «علف‌زار» باید تأیید قوه قضاییه را به دست آورد و گویا با وجود اینکه کاظم دانشی قبلا ابراز امیدواری کرده بود که فیلمش برای نمایش عمومی مشکلی ندارد، هنوز پروانه نمایش این فیلم صادر نشده است. «لامینور» هم با وجود اینکه پروانه نمایشش‌ در دی‌ماه1398 صادر شده، اما محمدرضا فرجی، مدیرکل نظارت بر عرضه نمایش فیلمسازان سینمایی، در برنامه رادیویی «سینمامعیار» درباره آن گفت: «این فیلم سینمایی پروانه نمایش خود را 2 سال گذشته دریافت کرده و الان اعتبار آن پروانه منقضی شده است. تهیه‌کننده «لامینور» باید پروانه نمایش فیلم خود را تمدید می‌کرد و متأسفانه به‌دلیل سهل‌انگاری این اتفاق نیفتاده است. شورای پروانه نمایش هنوز فیلم «لامینور» را ندیده‌اند و‌ای کاش آقای درمیشیان، تهیه‌کننده لامینور، زودتر از اینها پروانه نمایش را تمدید می‌کرد.» با وجود این، رضا درمیشیان، شمارش معکوس برای اکران این فیلم را در فضای مجازی آغاز کرده و از اکران آن از 18اسفند در سینماهای کشور خبر می‌دهد. حالا باید دید که آیا «لامینور» سرانجام اکران می‌شود یا به سرنوشت «سنتوری»، دیگر فیلم مهرجویی، دچار می‌شود و به محاق می‌رود.

بیانیه‌ای در حمایت از لامینور 
همین حساسیت‌ها باعث شد که روز گذشته، کانون کارگردانان سینما و انجمن تهیه‌کننده - کارگردانان برای اکران نوروزی فیلم «لامینور» بیانیه بدهند. متن بیانیه صادر شده توسط 2کانون سینمایی به این شرح است: «داریوش مهرجویی چشم و چراغ سینمای‌مان، بزرگِ ما و پیشکسوت تمامی کارگردانان و سینماگران و نشانه و اعتبار همه سینمای ایران است. ما به‌عنوان کانون کارگردانان سینمای ایران و انجمن تهیه‌کننده/کارگردانان سینمای ایران، بر این باوریم اکران و عرصه نمایشی که با محدودیت و تنگ نظری، چه ازجانب دولت و چه صاحبان منافع، نتواند اثری از این بزرگمرد سینما را به نمایش درآورد، شایستگی عنوان صحنه نمایش سینمای ایران را ندارد و تنها می‌تواند عرصه‌ای برای سودجویی محسوب شود. ما خواهان نمایش بی‌قید وشرط فیلم لامینور در نوروز امسال هستیم.»

تغییر چهره اکران
دیروز پروانه نمایش «مرد بازنده» صادر شد تا احتمالا این فیلم هم یکی از گزینه‌های اصلی اکران نوروزی باشد. همچنین محمدرضا فرجی، مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی عنوان کرد:« فیلم «لامینور» از نظر سازمان سینمایی مانعی برای دریافت پروانه نمایش ندارد، این فیلم پروانه نمایش خود را 2 سال گذشته دریافت کرده و الان اعتبار آن پروانه منقضی شده است.» به‌گفته مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی، فیلم «لامینور» مشکلی برای صدور پروانه نمایش ندارد؛ فیلم بازبینی شده و جمع‌بندی آن به‌زودی صورت می‌گیرد. وی تصریح کرد: «این فیلم در اکران نوروزی نیست و به‌زودی با تعامل تهیه‌کننده پروانه نمایش فیلم صادر می‌شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید