• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 14 اسفند 1400
کد مطلب : 155488
+
-

ظرافت‌های خرید و فروش املاک

وکیل باشی
ظرافت‌های خرید و فروش املاک

روح‌الله بهرامی- وکیل دادگستری

یکی از چالش‌های اساسی در جامعه امروز، خرید و فروش املاک است.به‌نظر می‌رسد، درصورتی‌که در فرایند خرید یا فروش، به نکات ذیل توجه کافی معمول دارید، کمتر با حاشیه‌های نامطلوب این نوع معاملات درگیر شوید.  
نخستین توصیه ما در راستای تسهیل این امر، استفاده از خدمات افراد واجد تخصص حقوقی درخصوص معاملات املاک است و لازم است فرایند خرید و فروش را با مشورت خبره این امر، اعم از کارشناسان حقوق، وکلا یا سایر متخصصان به اجرا در آورید.
حتما از خرید ملک با سند عادی، خودداری فرمایید؛ زیرا املاکی که فاقد سند رسمی هستند، متعاقبا برای شما مشکلاتی ایجاد خواهند کرد.
قبل از انجام معامله از اصالت سند و مالک، نوع کاربری ملک و اینکه ملک مورد نظر در مسیر طرح‌های عمرانی شهرداری هست یا نه تحقیق کنید.مخصوصا توجه داشته‌باشید ملک عقب‌نشینی دارد یا خیر؟ این فرایند قابل استعلام از شهرداری و ادارات ثبت است.
لطفا توجه فرمایید، درصورتی‌که فروشندگان ملک، وراث مالک قبلی هستند، حتما گواهی انحصار وراثت را از فروشندگان مطالبه کنید و دقت فرمایید تمامی وراث مبایعه‌نامه را با امضا و اثر انگشت تأیید کنند زیرا امضای اشخاص به‌راحتی قابل انکار و جعل است اما اثر انگشت اشخاص قابل جعل نیست. نکته دیگر این است که در موقع پرداخت وجه معامله، سهم هر وارث مستقیما باید به‌خود او پرداخت شود، زیرا درصورتی‌که سهم همه وراث را به یک شخص بپردازید متعاقبا مجبور خواهید شد فرایند قضایی طولانی را برای باز پس‌گیری وجوه پرداخت شده طی کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید