• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 20 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15546
+
-

احیای دریاچه ارومیه در انتظار تخصیص بودجه 97

میراث طبیعی
احیای دریاچه ارومیه در انتظار تخصیص بودجه 97

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی گفت: بارش‌های اخیر تأثیر چندانی بر افزایش تراز دریاچه ارومیه نداشته است؛ چون بارش به رواناب تبدیل نشده تا به دریاچه ریخته شود. 

خلیل ساعی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه پارسال تراز آب دریاچه ارومیه 98/1270 متر از سطح آب‌های آزاد بود، افزود: تراز فعلی دریاچه ارومیه 76/1270متر از سطح آب‌های آزاد است که 22سانتی‌متر نسبت به‌مدت مشابه پارسال کاهش یافته است. او با بیان اینکه پارسال 45درصد اعتبارات برای اجرای برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه تأمین شد، اما هنوز بودجه سال97 برای اجرای برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه مشخص نشده است، گفت: برای سال97 پروژه‌های دستگاه‌ها را جمع‌آوری می‌کنیم و سپس بر این اساس ستاد احیای دریاچه، پروژه‌ها را به سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌کند، تا بودجه امسال طرح احیای دریاچه مشخص شود. دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی با اشاره به برخی پروژه‌های در دست اجرا در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه، تأکید کرد: قرار است پروژه‌ ایجاد تصفیه‌خانه مدول دوم تبریز از طریق شرکت آب و فاضلاب شهری اجرایی ‌شود تا آب حاصل از آن تا پایان امسال و سال آینده به دریاچه انتقال ‌یابد. به گفته او، لایروبی مسیرهای منتهی به دریاچه ارومیه که موجب جمع‌آوری آب‌های موجود در محوطه و هدایت آن به پیکره آبی دریاچه می‌شود، نیز تداوم دارد. ساعی یادآور شد: شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی عملیات جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز در اطراف دریاچه و مسئولیت کنترل‌های هوشمند و انسداد چاه‌های غیرمجاز را برعهده گرفته است.

حجم آب دریاچه ارومیه به 2میلیارد و 60میلیون مترمکعب رسید
اما همزمان با این گفته‌ها، مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی از افزایش 49سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه نسبت به مهر96 خبر داد. فرهاد سرخوش با بیان اینکه امسال میزان بارش‌ها نسبت به‌مدت مشابه پارسال افزایش داشته است، تأکید کرد: وسعت فعلی دریاچه ارومیه 2311کیلومتر مربع است و 2میلیارد و 60میلیون مترمکعب آب در دریاچه ارومیه وجود دارد. او با اشاره به اینکه یک سال از نقشه راه پیش‌بینی شده برای احیای دریاچه ارومیه به‌دلیل تأخیر در تخصیص اعتبارات عقب هستیم، اعلام کرد: چنانچه اعتبارات لازم تخصیص یابد، می‌توانیم 50درصد عقب‌ماندگی را جبران کنیم. سرخوش گفت: طرح انتقال آب از رودخانه «زاب» به دریاچه ارومیه 55درصد پیشرفت فیزیکی داشته و دستگاه‌های TBM در 3شیفت کاری در تونل مشغول حفاری هستند. تاکنون 19کیلومتر و 200متر از تونل انتقال آب از زاب به دریاچه ارومیه حفاری شده و طبق برنامه، بهره‌برداری از تونل مذکور سال99 خواهد بود. به‌گفته او در ادامه تونل، کانال 11.5کیلومتری روبازی برای انتقال آب از رودخانه زاب به پیکره احداث می‌شود. با احداث این تونل که طبق برآورد 80میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، حداقل 650میلیون مترمکعب از رودخانه زاب به پیکره رها‌سازی‌ می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید