• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
پنج شنبه 12 اسفند 1400
کد مطلب : 155441
+
-

خبرهای کوتاه/ اوکراین را سریع ترک کنید

روابط‌عمومی وزارت امور خارجه با انتشار اطلاعیه‌ای و به دنبال اطلاعیه‌های قبلی وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در کی‌یف اعلام کرد: همان‌گونه که پیش از این نیز با توجه به روند تحولات نظامی در اوکراین، از تمام ایرانیان مقیم و دانشجویان درخواست شده بود از اوکراین خارج شوند، با این وجود هنوز شمار کمی از هموطنان ایرانی برای خروج از اوکراین اقدام نکرده‌اند. در ادامه این اطلاعیه اکیدا از هموطنان ایرانی که کماکان در شهرها و روستاهای اوکراین حضور دارند خواسته شده  به سرعت این کشور را از مرزهای رومانی، مولداوی، مجارستان، اسلواکی و لهستان ترک کنند.

   از سرگیری سفرهای استانی پس از 5هفته
برنامه سفرهای استانی رئیس‌جمهور با گذشت بیش از یک‌ماه پس از پیک جدید شیوع بیماری کرونا دوباره از سر گرفته می‌شود. سیدابراهیم رئیسی قرار است در شانزدهمین سفر استانی خود، پایان این هفته راهی استان گلستان شود. سفرهای استانی رئیس‌جمهور با سفر به استان گلستان به نیمه دوم خود وارد می‌شود. رئیسی طی حدود 6 ماه پس از آغاز ریاست‌جمهوری‌اش سرکشی‌های خود به نیمی از استان‌های کشور را تکمیل کرده است. او پیش از این، جمعه هشتم بهمن‌ماه به استان گیلان سفر کرده بود. روز گذشته طرح‌ها و پروژه‌های مهم و اثرگذار استان گلستان با حضور مقامات کشوری، صاحب‌نظران و متخصصان امر بررسی شد. براساس گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه، طرح‌ها و پروژه‌های اولویت‌دار و مهم این استان در نهاد ریاست‌جمهوری و با حضور سیدصولت مرتضوی، معاون اجرایی رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری، استاندار گلستان، معاونان وزرا و نماینده سازمان برنامه و بودجه ارزیابی نهایی شده‌اند.

    قانون تامین آب سیستان و بلوچستان به دولت رسید
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس طی نامه‌ای به سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، قانون انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان را ابلاغ کرد. در هفته جاری مصوبه مربوط به انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان از سوی شورای نگهبان تأیید شد. براساس این قانون وزارت نیرو با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و با استفاده از توان علمی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری مکلف است زمینه‌سرمایه‌گذاری داخلی یا خارجی برای برداشت آب، نمک‌زدایی، انتقال آب و استفاده از نمک و فلزات بازمانده از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان را فراهم کند. خرید آب نمک‌زدایی شده و انتقال یافته برای جبران مصارف شرب از سرمایه‌گذار در چارچوب این قانون تضمین می‌شود. آیین‌نامه اجرایی این بند حداکثر 3ماه پس از تصویب توسط وزارت نیرو تدوین می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

   قرار بود اصلاحات تک‌حزبی شود؛ عده‌ای پشیمان شدند
عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان درباره ایده تبدیل جریان اصلاح‌طلب به 3حزب سیاسی، به فارس گفت: این پیشنهاد هنوز تبدیل به یک جریان نشده و در حد ایده است و عملا خیلی از احزاب در شرایط فعلی توانایی کار سیاسی را ندارند و صرفا در زمان قدرت است که می‌توانند سهمی از قدرت را برای دبیرکل‌شان بگیرند و در دوران رکود کار سیاسی به‌دلیل نداشتن بدنه و گفتمان عملا به محاق می‌روند. سعید نورمحمدی با بیان اینکه به لحاظ تئوری‌های تحزب، تعدد فعلی احزاب از بی‌حزبی آسیب بیشتری دارد، گفت: قبل از سال92 آقای مرعشی پیشنهاد داده بودند که کل جریان اصلاحات در قالب یک حزب واحد فعالیت کند و آقایان هاشمی و خاتمی از آن حمایت کنند. دوستان مشارکت هم که حزبشان منحل شده بود پذیرفته بودند. بعد از سال92 هم کارگزاران تا یک‌مدت فعالیت‌های حزبی‌اش را به تعویق انداخت تا این پیشنهاد را پیگیری کند ولی با وجود توافق قبلی برخی دوستان از این کار پشیمان شدند. عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در پاسخ به سؤالی درخصوص سلایق متعدد درون‌جریانی به‌عنوان عاملی برای عدم‌شکل‌گیری حزب واحد، تصریح کرد: من در جلسات شورای‌عالی اصلاح‌طلبان و شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب بودم. اختلافات درون جریان این‌قدر نیست که لازم باشد درون یک جریان 30حزب داشته باشیم. برای مثال همین الان در جریان اصلاحات 5 یا 6 حزب هستند که کاملا هماهنگ با حزب اتحاد ملت رأی می‌دهند. حتی در برخی موارد روسای استانی‌شان را به‌دلیل عدم‌هماهنگی با حزب اتحاد حذف و تغییر داده‌اند. یا برخی از احزاب که در انتخابات گذشته قائل به شرکت در انتخابات بودند، بدون هیچ لابی و هماهنگی و براساس تحلیل و مرامنامه‌شان به این نتیجه مشترک رسیده بودند. او درخصوص امکان تحقق حزب واحد درون جریان اصلاحات تا انتخابات1402 گفت: اگر بخواهیم سمت تحزب واقعی برویم، این مسئله اجتناب‌ناپذیر است و تا زمانی که احزاب ایران به سمت ادغام باهم نروند، تحزب واقعی در کشور نخواهیم داشت. نورمحمدی افزود: سؤالی که باید به آن پاسخ داد در مورد آورده احزاب برای مردم و کشور است. بیش از 100 حزب هم‌اکنون مجوز فعال از وزارت کشور دارند. سؤال جدی این است که این احزاب چه خاصیتی برای کشور داشته‌اند؟ یا اصولا می‌توانند با قوانین و سیستم انتخاباتی فعلی نقش و خاصیتی داشته باشند؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید