• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 12 اسفند 1400
کد مطلب : 155440
+
-

دبیر شورای‌عالی امنیت‌ملی تأکید کرد

بی‌اثر کردن ابزار تحریم؛ راهبرد اصلی کشور

 در یکی، ‌دو روز اخیر و درحالی‌که مذاکرات برجامی در وین میان مذاکره‌کنندگان جمهوری‌اسلامی ایران و 1+4 به‌صورت فشرده‌ و تقریبا تمام‌وقت دنبال می‌شود، منابع نزدیک به مذاکرات معتقدند در شرایط کنونی دستیابی به توافق تنها با اتخاذ چند تصمیم سیاسی مشخص ازسوی طرف‌های غربی کاملا در دسترس است.
به‌گزارش همشهری، تصاویر منتشر شده از هتل کوبورگ وین نیز از برگزاری جلسه‌های فشرده میان هیأت‌های مذاکره‌کننده ایران و 1+4 حکایت دارد و نشان می‌دهد رایزنی‌ها در سطوح مختلف ادامه دارد و طرف‌های حاضر در مذاکرات به‌صورت جدی برای عبور از موضوع‌های مورد اختلاف باقیمانده تلاش می‌کنند؛ این‌درحالی‌است که گفته می‌شود پیش‌نویس توافق تقریبا تکمیل شده‌ و همه‌چیز برای دستیابی به «توافق مثبت» آماده‌ است، اما طرف‌های غربی در چند موضوع، همچنان در اتخاذ تصمیم‌های لازم تعلل می‌کنند و تلاش دارند با تبدیل عنصر زمان به اهرم مذاکراتی، هیأت ایرانی را برای صرف‌نظر کردن از خواسته‌هایش تحت فشار قرار دهند. شنیده‌ها حاکی است موضوع‌های پادمانی و حل و فصل مسائل باقیمانده میان ایران و آژانس در چارچوب برجام، یکی از محور‌هایی است که طرف‌ها برای حل و فصل آن در تلاش هستند؛ مسائلی که پیش‌از این در قالب موضوع مطالعات ادعایی (PMD) در سال۲۰۱۵ مورد بررسی قرارگرفت و با تأیید آژانس بسته شد، اما در یکی، دو سال اخیر برخی ادعاهای ساختگی از سوی رژیم صهیونیستی علیه ایران در آژانس مطرح شد که با وجود ارائه پاسخ‌های مستدل از سوی ایران و اثبات ساختگی بودن آنها، برای حصول توافق در وین باید وضعیت این پرونده نیز روشن شود.  از سوی دیگر دبیر شورای‌عالی امنیت‌ملی در جلسه ویژه‌ای با حضور گروهی از نمایندگان مجلس در محل دبیرخانه شورا، آخرین تحولات مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین را تشریح و تأکید کرد که راهبرد اصلی کشور در کنار تلاش برای رفع تحریم‌ها، بی‌اثر کردن ابزار تحریم است. علی شمخانی در این جلسه روند طی شده از ابتدای دور جدید مذاکرات در دولت سیزدهم و پیشرفت‌ها و چالش‌های موجود و همچنین اصلی‌ترین اولویت‌هایی که در دستور کار تیم مذاکره‌کننده ایران است را به اطلاع نمایندگان حاضر در جلسه رساند و بر ضرورت حل سریع چند موضوع باقیمانده در مذاکرات که هنوز پیرامون آن توافقی حاصل نشده‌ است، تأکید کرد.وی با بیان اینکه تجربه‌های تلخ ناشی از بدعهدی آمریکا و بی‌عملی اروپا، تأمین الزام‌های شکل‌گیری توافقی قابل اتکا، متوازن و پایدار را اجتناب‌ناپذیر کرده‌است، گفت: راهبرد اصلی کشور در کنار تلاش برای رفع تحریم‌ها، تمرکز بر ایجاد سازوکارهای بی‌اثر کردن ابزار تحریم است و خوشبختانه در این زمینه اقدام‌های بسیار خوبی انجام شده ‌است. نمایندگان حاضر در این جلسه نیز با اشاره به عبور کشور از گلوگاه‌هایی که به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه در اقتصاد کشور و معیشت مردم ایجاد شده بود، بر تداوم تلاش مؤثر تیم مذاکره‌کننده ایران به‌منظور استیفای حقوق از دست رفته ملت در توافق‌ برجام تا حصول نتیجه تأکید کردند.  اینها در حالی است که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دیروز در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که می‌توان با تهران در زمینه مسائل مهم پادمانی به پیشرفت دست یافت. رافائل گروسی درباره سفر به تهران نیز گفت که احتمال هر چیزی وجود دارد.

مکث
فرافکنی در لحظات پایانی
درحالی‌که مذاکرات در وین به نقطه‌ای کلیدی و اساسی رسیده و نیازمند اراده واقعی طرف غربی است، صدراعظم آلمان بر اهمیت دستیابی به توافق در این مذاکرات «در اسرع وقت» تأکید کرد. اولاف شولتز که دیروز برای دیدار با مقام‌های رژیم صهیونیستی به فلسطین اشغالی سفر کرده بود، درباره مذاکرات وین به خبرنگاران گفت: آنچه می‌خواهیم شاهدش باشیم، این است که در وین توافقی حاصل شود. وی افزود: اکنون زمان تصمیم‌گیری فرارسیده‌است. این کار نباید بیش از این به تعویق بیفتد و نمی‌تواند هم بیش‌از این به تعویق بیفتد. وی همچنین با اتهام‌پراکنی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، بر تعهد به دفاع از امنیت رژیم صهیونیستی تأکید کرد و گفت: وظیفه ما جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است. نمی‌دانیم قرار است چه اتفاقی بیفتد، اما متعهد به ممانعت از به خطر افتادن اسرائیل هستیم و روی این موضوع توافق داریم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید