• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 12 اسفند 1400
کد مطلب : 155437
+
-

چرا سهمیه بنزین وانت‌بارها آب می‌رود؟

سوخت
چرا سهمیه بنزین وانت‌بارها آب می‌رود؟

با واریز سهمیه بنزین اسفندماه امسال گلایه‌ها از کاهش 10لیتری بنزین اختصاص یافته به برخی خودروهای باری سبک شهری و بین‌شهری یعنی وانت‌بارها افزایش یافته است. به‌گفته رانندگان و مالکان این خودروها از آبان‌ماه امسال هر ماه شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی به کاهش سهمیه بنزین آنها اقدام کرده است.
پیگیری‌های همشهری نشان می‌دهد این اقدام براساس قانون و البته تصمیم دولت با هدف تشویق مالکان خودروهای یادشده به دوگانه‌سوز کردن وسایل نقلیه صورت گرفته است. مسعود رضایی مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی با تأیید خبر کاهش سهمیه سوخت این دست از خودروها می‌گوید: سهمیه‌ها متناسب با عملکرد و پیمایش وانت‌بارها اختصاص داده می‌شود و به همین دلیل هم سهمیه بنزین رانندگان وانت‌بار کم شده است. 
او توضیح می‌دهد: مطابق قانون ابلاغی سال۹۸، سهمیه‌ ناوگان عمومی، ازجمله وانت‌بارها، تاکسی‌ها و سایر خودرو‌هایی که خدمات عمومی ارائه می‌دهند، براساس میزان عملکردشان اختصاص پیدا می‌کند.
پیش از این اعلام شده بود با هدف تغییر سبد سوخت مصرفی ناوگان حمل‌ونقل عمومی به گازسوز مقرر شده سهمیه کارت سوخت (سهمیه لیتراژی) وانت بار‌های تک سوز در مدت ۷ماه به‌تدریج کاهش یابد. با این حال نحوه اطلاع‌رسانی و همچنین شیوه کاهش یکسان سهمیه سوخت خودروهای یادشده، این ابهام را به همراه دارد که آیا همه وانت‌بارها پیمایش یکسان داشته‌اند که شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی به کاهش سهمیه‌ها به شیوه یکسان اقدام کرده است؟ 
اقدام اخیر که با گلایه رانندگان خودروها مواجه شده، نشان می‌دهد هدف اصلی از کاهش سهمیه وانت بارهای بنزین سوز، ملزم کردن مالکان و رانندگان به دوگانه سوز کردن وسایل نقلیه‌شان است. 
پیش از این هم سازمان راهداری از کاهش سهمیه بنزین پایه وانت‌بارها از یک تا 2ماه آینده خبر داده و اعلام کرده بود سهمیه‌ها به‌تدریج هر ماه ۱۵ تا ۲۰ لیتر کاهش می‌یابد. این تصمیم برای یکدست شدن ناوگان حمل‌ونقل بار درون‌شهری و برون‌شهری گرفته شده است. هم‌اکنون سهمیه بنزین پایه برای وانت‌بارهای کم‌مصرف ۳۰۰ لیتر در ماه و برای وانت‌بارهای پرمصرف ۴۰۰ لیتر در ماه است.
مالکان وانت بار‌های تک‌سوز برای بهره‌مندی از سوخت جایگزین می‌توانند در سامانه شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران به نشانی GCR.NIOPDC.IR نام‌نویسی کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید