• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 12 اسفند 1400
کد مطلب : 155433
+
-

نژادپرستی؛ روی دیگر جنگ اوکراین

انتشار گزارش‌هایی درباره رفتارهای تبعیض‌آمیز با پناهجویان رنگین‌پوست جنگ اوکراین، مایه شگفتی دنیا و اعتراض کشورهای آفریقایی شده است.

جهان‌نما
نژادپرستی؛ روی دیگر جنگ اوکراین

به گزارش سی‌ان‌ان، کنیا، غنا و گابن به‌عنوان نمایندگان کشورهای آفریقایی در شورای امنیت سازمان ملل، گزارش‌ها درباره تبعیض علیه شهروندان آفریقایی در مرز اوکراین را به‌شدت محکوم کرده‌اند.
دانشجویان آفریقایی که از ترس جنگ اوکراین به سمت مرزهای غربی فرار کرده‌اند، گفته‌اند که برای خروج از مرز، با رفتار تبعیض‌آمیز مأموران مرزی اوکراینی و لهستانی مواجه شده‌اند. به گزارش بی‌بی‌سی، برخی دانشجویان خاورمیانه‌ای و آسیایی هم از این رفتارها گلایه کرده‌اند.
جداسازی دانشجویان آفریقایی از اوکراینی‌ها، اجازه ‌ندادن به آنها برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی برای آنکه اوکراینی‌ها مجال استفاده از آنها را داشته باشند و منتظرماندن پشت مرز برای عبور اوکراینی‌ها، ازجمله گزارش‌هایی است که در این‌باره منتشر شده است. در یک مورد، یک دانشجوی نیجریه‌ای به سی‌ان‌ان گفته است که حتی بعد از اینکه اوکراینی‌ها با ده‌ها اتوبوس از مرز عبور کردند، به آنها اجازه داده نشد که از اتوبوس‌ها استفاده کنند و مجبور شدند پای پیاده از مرز رد شوند.
چندین پناهجو گفته‌اند که در مرز، تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها فقط در اختیار اوکراینی‌ها قرار می‌گیرد و شهروندان دیگر کشورها، مجبورند ساعت‌ها پیاده‌روی کنند تا از مرز رد شوند.  دیروز، سازمان ملل اعلام کرد که جنگ اوکراین، نزدیک به 900هزار نفر را آواره کرده است. با این حال احتمال می‌رود این رقم در هفته‌های آینده بالاتر رود. همسایه‌های غربی اوکراین خود را برای قبول حدود 4تا 5میلیون پناهجو آماده کرده‌اند. به‌گفته سازمان ملل، بیشتر این پناهجویان، به لهستان(حدود 454هزار) پناه برده‌اند. حدود 117هزار نفر هم به مجارستان، دیگر همسایه غربی اوکراین رفته‌اند. رومانی و مولداوی در جنوب و اسلواکی در غرب دیگر مقصد عمده پناهجویان هستند. روسیه هم میزبان حدود 43هزار پناهجوی اوکراینی شده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید