• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 11 اسفند 1400
کد مطلب : 155334
+
-

محورهای تنظیم بازار شب عید و ماه مبارک رمضان اعلام شد

تالار شیشه‌ای/فرمان رئیسی به وزرا برای کاهش قیمت‌ها

رئیس‌جمهور وزیران جهاد کشاورزی و صمت را مأمور ارائه پیشنهادهای اجرایی برای کاهش قیمت گوشت، برنج، روغن، پوشاک و لوازم خانگی متناسب با سیر نزولی نرخ ارز کرد.
به گزارش همشهری، با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و ماه مبارک رمضان، تلاش دستگاه‌های اجرایی برای کنترل قیمت اقلام کالایی بیشتر شده است. در تازه‌ترین اقدامات، رئیس‌جمهوری در نشست ستاد هماهنگی اقتصادی دولت از دستگاه‌های اجرایی ذیربط خواست برای جلوگیری از رشد قیمت‌ها به‌ویژه در روزهای پایانی سال اقدامات و تدابیر لازم و فوری را به‌کار گیرند. سیدابراهیم رئیسی، به وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت دستور داد با توجه به روند کاهشی قیمت ارز، علت افزایش قیمت‌ها را بررسی کنند و پیشنهادهای عملیاتی خود را برای مدیریت این موضوع به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه کنند.

دستور کاهش قیمت کالاهای اساسی و لوازم خانگی 
ستاد تنظیم بازار نیز در نشستی که محمد مخبر، ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شد، تصمیماتی برای تأمین ارز مورد نیاز صنایع روغن نباتی اتخاذ کرد. در این نشست تأکید شد؛ تا پایان امسال هیچ درخواست افزایش قیمتی در ستاد تنظیم بازار بررسی نخواهد شد. در ادامه قیمت مصوب برنج هندی از ۲۵هزار تومان به ۲۰هزار و۵۰۰تومان و برنج پاکستانی از ۲۴هزار تومان به ۱۸هزار و۵۰۰تومان کاهش یافت. تفویض اختیار توزیع سهمیه اقلام اساسی برنج، شکر، گوشت مرغ و قرمز به استان‌ها و کاهش قیمت گوشت منجمد گوساله از ۱۱۷هزار تومان به ۱۰۰هزار تومان از دیگر مصوبات این ستاد بود. در این نشست وزیر صمت با ارائه گزارشی از عرضه مستقیم ۴۵۰۰قلم کالا در فروشگاه‌های مختلف سطح کشور، گفت: اتحادیه پوشاک نیز در قالب ۱۲۵واحد بزرگ از ۱۰اسفند تا ۲۰فروردین نسبت به عرضه مستقیم پوشاک با تخفیف ۲۰ تا ۵۰درصدی اقدام می‌کند. همچنین مقرر شد قیمت لوازم خانگی به زمان شروع کار دولت در شهریورماه بازگردد.

اعلام نرخ رسمی جدید گوشت 
مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران نیز از توزیع گوشت گرم گوسفندی و گوساله در میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای با نرخ مصوب خبر داد و گفت: گوشت لاشه گوسفندی به نرخ ۱۱۰هزار تومان به مباشران میادین میوه و تره بار عرضه می‌شود؛ در نتیجه لاشه گوسفندی باید با قیمت ۱۱۶هزار و سایر قطعات با نرخ ۱۴۰هزار تومان در میادین به مصرف‌کنندگان عرضه شود. به‌گفته علیرضا سالمی همچنین در این میادین لاشه گوساله با قیمت ۹۴هزار تومان توزیع می‌شود که باید پس از قطعه بندی با قیمت ۱۲۵ تا ۱۳۰هزار تومان به مردم عرضه شود. درحالی‌که او مدعی شده تا 45درصد مردم پایتخت و شهرستان‌های استان تهران، گوشت مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار خریداری می‌کنند، مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری حاکی است: تا دیروز از عرضه گوشت با نرخ مصوب در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین خبری نبود و حتی برخی فروشگاه‌های وابسته به نهادها، هر کیلوگرم گوشت راسته گوساله را به نرخ 186هزار تومان به مشتریان عرضه می‌کنند. قیمت انواع قطعه‌بندی شده گوشت گوسفندی نیز تفاوت چشمگیری با نرخ‌های مصوبات شرکت پشتیبانی امور دام دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید