• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 11 اسفند 1400
کد مطلب : 155281
+
-

وضعیت نامشخص سفرنوروزی به عتبات

سفرهای هوایی به عراق در نوروز 1401 از سوی سازمان حج و زیارت برقرار شده و رایزنی‌ها با طرف عراقی برای سفرهای زمینی هم در حال انجام است

گزارش
وضعیت نامشخص سفرنوروزی به عتبات

حمیده پازوکی   - خبرنگار

نوروز هر سال فرصتی مقبول برای سفر است، فروش بلیت قطارها آغاز شده و ستاد کرونا هم از امکان سفر برای کسانی خبر داده است که واکسنشان را تمام و کمال دریافت کرده‌اند. گویا نوروز امسال قرار است به عکس سال‎های قبل بساط سفر کمی سر و شکل قانونی‌‌تری به‌خود بگیرد. البته در این ایام بسیاری به جای سفرهای تفریحی راهی کشور همسایه می‌شوند تا روزهای نخستین بهار را میهمان عتبات عالیات باشند. سفری که در یکی دو سال گذشته به‌دلیل شیوع کرونا کمتر در ایام نوروز اتفاق افتاده است.
‌با این حال کاهش هر چند اندک کرونا در روزهای گذشته، هوای خوب اسفند امسال و البته آغاز ماه مبارک رمضان درست بعد از تعطیلات نوروز این ایام را به فرصتی مناسب برای سفرهای زیارتی به کشور عراق تبدیل کرده است. فرصتی که البته مسئولان استان‌های منتهی به مرز و ستاد کرونای کشور چندان به رخ دادن آن مطمئن نیستند و تلاش‎های مسئولان سازمان حج‎وزیارت هم در این زمینه هنوز موجب جلب رضایت طرف عراقی نشده است.

سفر هوایی به عتبات فقط برای ۵۰درصد متقاضیان
اوایل اسفند امسال بود که آغاز ثبت‌نام سفر هوایی برای زائران عتبات عالیات اعلام شد. اکنون آنطور که رئیس سازمان حج و زیارت خبر داده است، بیش از ۲۶ هزار نفر متقاضی عتبات نوروزی به‌صورت هوایی هستند و ظرفیت پروازی برای نیمی از این متقاضیان تأمین شده است. سیدصادق حسینی درباره این پرسش که آیا سفر زمینی عتبات عالیات برای ایام نوروز انجام می‌شود یا نه هم می‎گوید: طرف مذاکره با مسئولان عراقی در این رابطه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق است، ضمن اینکه نماینده رسمی سازمان حج و زیارت نیز در این کشور حضور دارد. همچنین معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت هم به عراق سفر کرده اما تا‌کنون نتیجه‌ای رسمی برای اعزام‌های زمینی به عتبات اعلام نشده است.
وی با تأکید بر اینکه تاکنون جز وعده شفاهی مبنی بر بازگشایی مرزهای زمینی از نیمه شعبان‌المعظم، هیچ اقدام عملی و مکاتبه رسمی در این رابطه صورت نگرفته است، ادامه می‎دهد: البته احتمال بازگشایی را منتفی نمی‌دانیم اما تا زمانی که وزارت گردشگری عراق رسماً اعلام بازگشایی مرزهای زمینی را انجام ندهد ما هم نمی‌توانیم در این زمینه سازماندهی انجام دهیم بنابراین باید صبر کنیم و منتظر جواب طرف مقابل هستیم.

برنامه‌ای برای سفرهای نوروزی نیست
مهران در استان ایلام یکی از پررفت‎وآمدترین مرزهای زمینی ایران با عراق است که هر سال در ایام مختلف سال ازجمله اربعین و نوروز مسافران و زائران بسیاری را بین 2کشور جابه‌جا می‌کند. همین موضوع موجب شده است که پایانه مرزی مهران یکی از شلوغ‌ترین و پرکارترین پایانه‌های مرزی ایران در تمام اوقات سال باشد. مدیر پایانه مرزی مهران درباره برنامه‎ها برای سفر نوروزی به عتبات عالیات به همشهری می‌گوید: همه کارهایی که در پایانه مرزی مهران درباره تردد زائران به کشور عراق انجام می‌شود، براساس ضوابطی است که ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونای کشور به ما اعلام می‌کند. طبق آنچه از سوی این ستاد به ما اعلام شده است، ورود و پذیرش مسافران عراق از مرز مهران بسیار محدود و براساس ابلاغیه‎ای با 7بند انجام می‌شود.
مجتبی سلیمانی با بیان اینکه طرف عراقی هم شرایط خاصی را برای عبور و مرور بین 2کشور ایجاد کرده است، می‎‌گوید: در واقع پروتکل‌هایی که هم‌اکنون برای انتقال مسافر بین 2کشور وجود دارد با ماه‎های قبل تفاوتی نکرده است. وی با اشاره به اینکه ورود و خروج مسافر از این مرز در هفته‌های گذشته کمی افزایش یافته است، می‎افزاید: از آنجا که مسیر رفت در سفرهای زیارتی مدتی است به شکل هوایی انجام می‎شود، زائران ایرانی بیشتر برای بازگشت به کشور از پایانه مرزی مهران استفاده می‌کنند. مسافران عراقی هم همین شیوه را اتخاذ کرده‌اند و برای خروج از ایران به مرز مراجعه می‌کنند تا کمی در هزینه‌های خود صرفه‎جویی کنند.
مدیر پایانه مرزی مهران همچنین با تأکید بر اینکه این مرز هم‌اکنون برنامه‌ از پیش تعیین‎شده‎ای برای سفرهای نوروزی ندارد، می‎گوید: ستاد کرونای استان بنا بر شرایط استان و وجود موج ششم کرونا اجازه سفر نداده و بعید است که این اجازه را در یکی دو هفته آینده هم بدهد.

مرزهای کرمانشاه سفر نوروزی ندارد
کرمانشاه هم یکی دیگر از استان‌هایی است که از مرزهای زمینی آن ازجمله پرویزخان و خسروی سفر به عراق انجام می‌شود. سرپرست فرمانداری قصرشیرین با بیان اینکه هنوز چیزی درباره این سفرها به فرمانداری شهرستان اعلام نشده است، به همشهری می‌گوید: هم‌اکنون تردد به عراق  از مرزهای زمینی منوط به انجام آزمایش پی.سی.آر و زدن 3دوز واکسن است. این موارد هم برای مسافران داخلی و هم برای مسافران عراقی به صورت یکسان وجود دارد و باید رعایت شود. مرادعلی تاتار با تأکید براینکه در مرزهای پرویزخان سفر انجام می‌شود، ادامه می‎دهد: سفر از مرز پرویزخان به عراق تقریبا آزاد است اما برای مرز خسروی هنوز دستوری به ما ابلاغ نشده است. وی درباره شرایط کلی شهرستان قصرشیرین برای سفرهای نوروزی هم می‌گوید: ستاد ملی کرونا برای سفرهای نوروزی به قصرشیرین هنوز به ما اجازه نداده است. در این شرایط از مردم می‌خواهیم که پروتکل‎های کرونایی را جدی بگیرند و به شرایط شهرستان‌های مقصد توجه داشته باشند تا هم برای خودشان و هم شهروندان شهر مقصد مشکلی پیش‌نیاید.

  تجربه اربعین امسال نشان داد که گرچه مسئولان مرزی و وزارت بهداشت و همینطور طرف عراقی مقید به رعایت پروتکل‎ها و قوانین سفر بین 2کشور هستند اما علاقه بسیاری از مردم به سفرهای زیارتی آنقدر زیاد است که همه ضابطه‎ها را تغییر می‌دهد. به هر حال سفر زیارتی جزئی جدانشدنی از علاقه‎مندی‌های بسیاری از مردم است و همین علاقه و اعتقاد است که موجب می‌‎شود همه پروتکل‎هایی که مسئولان برمی‌‎شمردند نوروز امسال هم در مرزهای زمینی منتهی به عراق فراموش شود.‌‌

این خبر را به اشتراک بگذارید