• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 11 اسفند 1400
کد مطلب : 155293
+
-

گرمای زودرس در راه 5 استان‎

آب و هوا
گرمای زودرس در راه 5 استان‎

گرمای زودرس و بالارفتن درجه هوا در بعضی از استان‌ها مانند گیلان، مازندران، خراسان رضوی، گلستان و کرمانشاه خبر از بهاری دارد که پیش از موعد آغاز شده است و می‌تواند بر محیط‌زیست و کشاورزی این استان‌ها و در یکی دو هفته آینده بر شرایط دیگر استان‌ها تأثیرات منفی قابل‌توجهی بگذارد. به گزارش همشهری، هر سال پدیده گرمای زودرس و یخبندان احتمالی در اوایل بهار، خسارت‎های بسیاری به کشاورزان و باغداران وارد می‌کند و موجب از دست رفتن محصولات تابستانه، کمبود محصول و گرانی قیمت بعضی میوه‌ها می‌شود. هرچند در سال‌های گذشته دولت امکان بیمه درختان را فراهم کرده است و کشاورزان می‌توانند از آن استفاده کنند.

گیلان ۱۲‌ درجه گرم می‌شود
هواشناسی گیلان برای روزهای پایانی هفته جاری وزش بادگرم شدید و افزایش 8تا ۱۲درجه سانتی‌گرادی دمای هوا را پیش‌بینی کرد. براساس پیش‌بینی هواشناسی گیلان؛ به‌تدریج از جمعه(13اسفند) با ورود سامانه ناپایدار به این منطقه احتمال کاهش دما، رگبار و رعد و برق در استان وجود دارد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان درباره صدور هشدار زرد برای استان و تأثیرات احتمالی این افزایش دما بر گیلان، به همشهری می‎گوید: خوشبختانه امسال بارش برف در ارتفاعات استان بسیار خوب بود و چون مراتع و جنگل‌های مستعد آتش‌سوزی‎ استان از برف پوشید‌ه شده است، خطری آنها را تهدید نمی‌کند.
امیر مرادی درباره احتمال وقوع سیل در این شرایط هم گفت: افزایش دمایی که هواشناسی استان از آن صحبت کرده است در دشت محسوس خواهد بود و تأثیری بر مناطق برف‌گیر استان ندارد به همین دلیل احتمال وقوع سیل در این شرایط وجود ندارد.
وی با تأکید بر اینکه نیروهای امدادی استان در هر شرایطی آماده‌باش هستند، می‌‎افزاید: گرمای زودرس هوا موجب فعال‌شدن زودهنگام درختان و شکوفه‌ دادن آنها می‌شود. این موضوع به‌دلیل بروز دوباره موجی ازسرما در فروردین هر سال خساراتی را به باغداران وارد می‌کند، خوشبختانه دولت امکان بیمه بدنه و شکوفه درختان را فراهم کرده و 70درصد خسارت را نیز پرداخت می‌کند. تقاضای ما از کشاورزان و باغداران استان این است که از این بیمه استفاده کنند تا از تغییرات جوی خسارت نبینند.

مازندران آفتابی و گرم
هوای مازندران هم تا فردا(پنجشنبه 12اسفند) پایدار است و افزایش پیدا می‌کند. به‌گفته تاکامی، کارشناس هواشناسی استان طی این مدت در مناطق ساحلی و جلگه‌ای احتمال مه صبحگاهی و در ارتفاعات به‌ویژه ارتفاعات غربی احتمال وقوع رگبار و رعد و برق پراکنده وجود دارد.
به‌گفته این کارشناس هواشناسی گرچه پایداری هوا از جمعه از بین می‌رود و مازندران شاهد رگبار و رعد وبرق پراکنده و وزش باد خواهد بود اما هوای این استان همچنان گرم خواهد بود.
مدیرکل مدیریت بحران مازندران با بیان این موضوع که گزارشی از وضعیت هوای استان به‌دست او نرسیده است، درباره خطرات گرمای هوا برای این استان به همشهری می‌گوید: محصولات باغی مازندران هنوز تا فصل شکوفه‎دهی زمان قابل توجهی پیش رو دارند و از گرمای هوا در اسفند و سرمای احتمالی در فروردین آسیبی نمی‎بینند.
علی اصغر احمدی می‎افزاید: با این حال گرم شدن هوا در این فصل به‌دلیل بروز باد می‌تواند مراتع و جنگل‌های استان را با خطر آتش‌سوزی مواجه کند؛ به همین دلیل از شهروندان تقاضا می‌کنیم از برپایی آتش در فضاهای باز حاشیه جنگل خودداری کنند تا خشکی و گرمای هوا موجب بروز آتش‌سوزی‌های بزرگ نشود.

افزایش دمای هوای کرمانشاه
مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه هم از افزایش دمای هوا طی چند روز آینده خبر داده است. فیروز دولتشاهی می‎گوید: تقویت تدریجی شرایط پایدار در منطقه متوسط دمای هوا در قالب نقاط استان را به آرامی افزایش داده است. روندی که از فردا (پنجشنبه) موجی ناپایدار منطقه را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد و روز جمعه موجب بارش در منطقه اورامانات خواهد شد.

هوای خراسان‌رضوی گرم می‌شود
خراسان‌رضوی استان دیگری است که هوایی گرم را در روزهای آینده تجربه خواهد کرد. به‌گفته کارشناس مرکز پیش‌بینی هواشناسی این استان روند افزایش دما در مناطق مختلف این استان از امروز، چهارشنبه آغاز شده و تا صبح جمعه هفته جاری ادامه دارد.
آیدا فاروقی می‎افزاید: بیشینه دمای هوای مشهد پنجشنبه به ۲۲درجه سلسیوس می‌رسد. وضعیت جوی استان امروز پایدار است اما ازفردا(پنجشنبه) افزایش ابر و سرعت وزش باد در مناطق مختلف استان پیش‌بینی شده‌ است. برای جمعه هم بیشتر مناطق استان، رگبار باران با احتمال رعد و برق و رخداد تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

  گرمای هوا در اسفند غیرقابل پیش‌بینی نیست، هرچه به بهار نزدیک می شویم دمای هوا افزایش می‎یابد، با این حال آنچه نگران‌کننده است زودرس بودن این تغییر آب‎وهوایی است که چند سالی است کشاورزی و محیط‌زیست کشور را به دردسر انداخته است.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید