• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 11 اسفند 1400
کد مطلب : 155268
+
-

فوتبال روسیه تعلیق شد

تبعات فوتبالی جنگ اوکراین برای روسیه کماکان ادامه دارد. پس از گرفتن میزبانی فینال لیگ قهرمانان از روسیه، فیفا و یوفا رسما فوتبال این کشور را تعلیق کردند. در بخشی از بیانیه رسمی یوفا آمده است: «پس از تدابیر اولیه‌ای که توسط شورای فیفا و کمیته اجرایی یوفا گرفته شد، فیفا و یوفا تصمیم گرفتند تمام تیم‌های روسی اعم از تیم‌های ملی و باشگاهی را تا اطلاع ثانوی از حضور در تمامی مسابقات تحت پوشش این دو ‌نهاد محروم کنند. این تصمیمات توسط دفتر شورای فیفا و کمیته اجرایی یوفا، که به‌ترتیب بالاترین ارگان‌های تصمیم‌گیری هر دو نهاد در مورد چنین موارد فوری محسوب می‌شوند، اتخاذ شده و قابل اجرا است. هر دو رئیس امیدوارند که وضعیت در اوکراین به‌طور قابل توجهی و به سرعت بهبود یابد تا فوتبال بتواند دوباره عاملی برای اتحاد و صلح بین مردم باشد.»
با این تصمیم، تیم ملی روسیه فعلا از مسابقات مقدماتی جام‌جهانی کنار می‌رود، مسابقاتی که قرار است فروردین ماه سال آینده برگزار شود. روسیه قرار بود در پلی‌آف اول میزبان لهستان باشد. حتی تیم اسپارتاک مسکو هم از لیگ اروپا کنار می‌رود تا لایپزیش بدون دردسر راهی مرحله بعد شود. همین مسئله باعث شده تا باشگاه اسپارتاک هم بیانیه‌ای منتشر کند، بیانیه‌ای که در بخش‌هایی از آن آمده است: «اگر چه این تصمیم قابل انتظار بود اما بسیار ناراحت‌کننده است. متأسفانه تلاش‌های باشگاه ما در لیگ اروپا به‌خاطر دلایلی که خارج از فوتبال است، نادیده گرفته شد. اسپارتاک میلیون‌ها هوادار نه‌تنها در روسیه بلکه در تمام دنیا دارد. بر این باوریم که ورزش حتی در سخت‌ترین شرایط نیز باید با هدف ایجاد پل باشد و نه خراب کردن پل‌ها. مجبوریم از این تصمیمی که با آن موافق نیستیم اطاعت کنیم. هم‌اکنون تمرکز ما روی مسابقات داخلی خواهد بود و امیدوارم به سرعت صلحی که همه به آن نیاز دارند، حاصل شود.»
البته خود فدراسیون فوتبال روسیه هم به این مسئله واکنش نشان داده و تعلیق فوتبال این کشور را تبعیض آمیز خوانده است. در بخشی از بیانیه فدراسیون فوتبال روسیه آمده است: «این تصمیم با اصول رقابت‌های بین‌المللی و روح ورزش مغایرت دارد. این یک اقدام تبعیض آمیز آشکار است که به تعداد زیادی از ورزشکاران، مربیان، کارمندان و تیم‌های ملی آسیب می‌زند؛ فراتر از آن یک اقدام آسیب زننده برای میلیون‌ها روس و هواداران خارجی محسوب می‌شود. وظیفه سازمان‌های بین‌المللی این است که از منافع این افراد محافظت کنند. این تحریم‌ها، جهان ورزش را که همواره به اصول برابری، احترام متقابل و جدایی از سیاست پایبند بوده را دچار تفرقه می‌کند. ما براساس قوانین جهانی ورزش، حق اعتراض به تصمیم فیفا و یوفا را برای خود محفوظ می‌داریم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید