• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 9 اسفند 1400
کد مطلب : 155165
+
-

ضرب نخستین طلا توسط محمدیان

در نخستین روز از جام یاشاردوغو، کشتی ایران یک مدال طلا گرفت و در روز دوم 12کشتی‌گیر ایرانی به روی تشک رفتند

ضرب نخستین طلا توسط محمدیان

تیم کشتی آزاد ایران با 13کشتی‌گیر در جام یاشاردوغوی ترکیه شرکت کرد. در روز نخست این رقابت‌ها کشتی‌گیران در اوزان 97 و 125کیلوگرم روی تشک رفتند که ایران فقط یک نماینده داشت. محمدحسین محمدیان در وزن 97کیلوگرم تنها نماینده ایران بود که با مدال طلا به کارش پایان داد.

  بازگشت محمدیان با طلا
محمدحسین محمدیان پس از محرومیت 4ساله به‌دلیل استفاده از داروهای نیروزا بازگشت خوبی به کشتی داشت. او پیش از المپیک توکیو توانست کایل اسنایدر دارنده مدال طلای جهان و المپیک در وزن 97کیلوگرم را شکست دهد. محمدیان خیلی زود اسمش را در بین مدعیان اعزامی به المپیک توکیو مطرح کرد و توانست با شکست رقبایش راهی این رقابت‌ها شود. پسر عسگری محمدیان اما در المپیک توکیو با نمایشی ضعیف و دور از انتظار مقابل کشتی‌گیر گرجستانی شکست خورد و با توجه به شکست این کشتی‌گیر در دور بعد محمدیان از دور مسابقات کنار رفت. بعد از المپیک، محمدیان با حضور در مسابقات کشوری گرگان کارش را آغاز کرد. او در گرگان تمام مدعیان داخلی را شکست داد و به‌عنوان قهرمانی وزن 97کیلوگرم رسید. پیش‌تر اعلام شده بود نفرات اول قهرمانی کشور در مسابقات قهرمانی آسیا که 30فروردین در کشور مغولستان برگزار می‌شود ملی‌پوش ایران خواهند بود. اما با تصمیم کادر فنی قرار شد محمدیان به جام یاشاردوغو اعزام شود. او در این رقابت‌ها در دور نخست با نتیجه 11 بر صفر از سد ماگومد رسول رحیم‌اف از ازبکستان گذشت و در دور بعدی 16 بر 4 مامد ابراگیم‌اف از قزاقستان را شکست داد. محمدیان در مرحله نیمه‌نهایی 10بر صفر مصطفی سسیز از ترکیه را مغلوب کرد و در دیدار فینال به مصاف علیخان جبرائیل‌اف از روسیه رفت که این کشتی را با نتیجه 4 بر 3 به سود خود تمام کرد. کشتی‌گیر 97کیلوگرمی ایران در غیاب مدعیان اصلی این وزن (سعدالله‌یف روس و کایل اسنایدر آمریکایی) جز در دیدار فینال توانست قاطعانه تمام رقبایش را شکست دهد تا بار دیگر شاهد روزهای اوج این کشتی‌گیر مازندرانی باشیم.

   12ایرانی در 8وزن
روز دوم رقابت‌های جام یاشاردوغو برای کشتی ایران روز شلوغی بود و 12کشتی‌گیر ایران در 8وزن روی تشک رفتند. سیدعلی عظیمی در وزن 57کیلوگرم پس از استراحت در دور نخست در دور دوم به مصاف بکا بوجیاشویلی از گرجستان رفت و با نتیجه 14 بر 4 شکست خورد. در وزن 61کیلوگرم سعید انوری و محمدباقر یخکشی پس از استراحت در دور نخست در دور دوم به مصاف یکدیگر رفتند که یخکشی با نتیجه 5 بر یک در این کشتی به برتری رسید.
یخکشی در مرحله یک‌چهارم نهایی با ضربه فنی سلیمان آتلی از ترکیه را مغلوب کرد. او در مرحله نیمه‌نهایی با نتیجه 9 بر 2 در مقابل راوی کومار مغلوب شد. مرتضی قیاسی در وزن 65کیلوگرم در دور نخست با نتیجه 10 بر صفر رحمان رحیم‌پور دیگر نماینده ایران در این وزن را مغلوب کرد. قیاسی در دور دوم با نتیجه 7 بر صفر مغلوب شامیل مامدوف قهرمان جوانان جهان از روسیه شد. در وزن 70کیلوگرم علی‌اکبر فضلی پس از استراحت در دور اول در دور دوم با نتیجه 4 بر 2 جردن الیور از آمریکا را مغلوب کرد. فضلی در دور سوم با نتیجه 10 بر صفر در مقابل جیمز گرین دارنده مدال نقره و برنز جهان از آمریکا شکست خورد.
امیرمحمد یزدانی دیگر نماینده ایران در وزن 70کیلوگرم پس از استراحت در دور نخست در دور دوم با نتیجه 10 بر صفر صلاحتین کلیجسالیان دارنده مدال نقره اروپا از ترکیه را شکست داد. یزدانی در نیمه نهایی لاکوشویلی از گرجستان را با نتیجه 3 بر یک شکست داد و به فینال رسید. محمدصادق فیروزپور در وزن 74کیلوگرم در دور اول با نتیجه 10 بر صفر عبدالله عبدالکریم از کویت را شکست داد و دور دوم در یک کشتی سخت با نتیجه 2 بر 2 نورکجا کایپانوف دارنده مدال نقره جهان و قهرمان آسیا از قزاقستان را شکست
 داد.
او در کشتی سوم خود میان بکجانوف از قزاقستان را با نتیجه 11 بر 2 شکست داد. فیروزپوردر مرحله نیمه‌نهایی مقابل دمیرتاش ترک با نتیجه 5 بر یک شکست خورد و از رسیدن به فینال بازماند. علی سوادکوهی در وزن 79کیلوگرم پس از استراحت در دور نخست در دور دوم با نتیجه 13 بر 2 دولت یرگش از قزاقستان را از پیش رو برداشت.او در کشتی دوم خود با ضربه فنی ولادیمری گامکرلیدزه از گرجستان را شکست داد. سوادکوهی برای رسیدن به فینال در مقابل جردن باروز قرار گرفت و بدون اینکه امتیاز فنی بین 2 کشتی گیر رد و بدل شود، کشتی با نتیجه 2 بر یک نفع باروز به پایان رسید.
 در وزن 86کیلوگرم علی منصوری در دور اول با نتیجه 9 بر 12 و ضربه فنی احمت باتوهان کیش از ترکیه را مغلوب کرد. او در دور بعد به مصاف ساندیپ مان از هند رفت و با ضربه فنی حریفش را از پیش‌رو برداشت. منصوری در کشتی سوم خود با نتیجه  8 بر 6 در مقابل کشتی‌گیر آلمانی شکست خورد. مجتبی اصغری دیگر نماینده ایران در این وزن پس از استراحت در دور نخست در دور دوم با نتیجه 7 بر صفر بات اردن بیانباسورن از مغولستان را شکست داد. او در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه 8 بر 6  در مقابل فاتح اردین دارنده مدال نقره جهان شکست خورد.
احمد بذری هم در وزن 92کیلوگرم در کشتی اول با نتیجه 12 بر یک میرلان چینیبکوف از قرقیزستان را از پیش رو برداشت. بذری در دور دوم و در مرحله یک‌چهارم نهایی دیپاک پونیا دارنده مدال نقره جهان از هند را با نتیجه 2 بر صفر شکست داد. او در دیدار نیمه نهایی الخان اسداف از قزاقستان را با نتیجه 7 بر صفر شکست داد و به فینال رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :