• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 9 اسفند 1400
کد مطلب : 155161
+
-

نگرانی از وقوع پیک دوم اومیکرون

مریم سرخوش- روزنامه‌نگار

یکشنبه هفته گذشته بود که شمار فوتی‌های کرونا در ایران با جهش 51نفری به 242نفر در روز رسید و حالا با گذشت یک هفته، همچنان این آمارها بالای 200نفر اعلام می‌شود. این در حالی است که مراجعات سرپایی و بستری در روزهای اخیر کاهش یافته اما همچنان آمار فوت بالاست و در این مدت 1833نفر جانشان را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند.
تهران با 144فوتی، فارس با 100فوتی، گیلان با 95فوتی، مازندران با 91فوتی و اصفهان هم با 85فوتی بیشترین موارد مرگ در یک هفته را گزارش کردند و تنها 2استان خراسان رضوی و قم کاهش موارد مرگ را داشتند. حالا نگرانی‌هایی هم به‌دلیل رقم خوردن پیک دوم اومیکرون در برخی کشورها با توجه به شیوع گسترده واریانت جدید اومیکرون یعنی BA2 به‌وجود آمده و این سؤال وجود دارد که آیا شیوع این سویه جدید در کشور می‌تواند منجر به افزایش دوباره بیماری و رقم خوردن پیک دوم اومیکرون مشابه دیگر کشورها شود؟ مسعود مردانی، عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا علت نزولی نشدن مرگ‌و میر سه رقمی و بالای روزانه در کشور را ناشی از وجود بیماران بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی عنوان کرده   است. افرادی که به‌گفته حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا احتمالا جزو واکسن‌نزده‌ها یا کسانی هستند که واکسیناسیون‌شان را تکمیل نکرده‌اند: «در گزارش کمیته علمی مشخص شد افرادی که یک دوز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، مرگ‌ومیرشان بیشتر از افرادی بوده که 2دوز واکسن را تزریق کرده‌اند.»  جماعتی، درباره پیش‌بینی از موج اومیکرون در کشور عنوان کرد: «در روزهای اخیر میزان بستری در بیمارستان‌ها در حال کاهش است و پیش‌بینی می‌شود که در چند هفته آینده، از قله پیک ششم عبور کنیم و در سیر نزولی پیک اومیکرون قرار بگیریم. انواع زیرشاخه‌های اومیکرون شامل BA1، BA1.1، BA2، BA3 شناسایی شده است. واریانت ابتدایی BA1، BA1.1 بوده و پس از آن واریانت BA2 که درصد کمتری در ابتدا داشت اما به‌دلیل قدرت تکثیر بیشتر (یک و نیم تا 2 برابر نسبت به‌سویه ابتدایی اومیکرون) در برخی کشورها باعث شده که بعد از پیک اول اومیکرون، پیک دوم هم شکل بگیرد.»
 البته مسعود یونسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی کمیته علمی کشوری کرونا درباره نگرانی از شیوع واریانت جدید اومیکرون و احتمال افزایش موارد بستری در روزهای آینده توضیحاتی به همشهری می‌دهد: «واریانت جدید اومیکرون یعنی BA2 نسبت به BA1 بیماری‌زایی بالاتری ندارد اما بررسی‌های بیشتر در برخی کشورها حاکی از تبدیل شدن آن به‌عنوان سویه غالب با توجه به سرایت‌پذیری بیشتر است. همین مسئله منجر به رقم خوردن یک موج افزایشی موقت در این کشورها شده اما با توجه به روند کاهشی بیماری در ایران این مسئله هنوز وجود ندارد.»  او در پاسخ به این سؤال که آیا مواردی از BA2 در کشور گزارش شده هم می‌گوید: «به اندازه کافی توالی‌یابی در کشور ما انجام نمی‌شود و آماری از سوی وزارت بهداشت اعلام نشده، اما در فهرست جهانی اعلام شده از 8مورد تست اومیکرون 2مورد BA2 بوده است.» یونسیان درباره احتمال ابتلای مجدد به این سویه جدید اومیکرون هم می‌گوید: «BA1، BA1.1 و BA2 از خانواده اومیکرون‌اند. اصلا چنین نیست که فردی درصورت ابتلا به کرونای اومیکرون در فاصله زمانی کوتاه‌مدت دوباره به همین ویروس مبتلا شود. این در حالی است که اگر کسی با واریانت دیگر هم مبتلا به اومیکرون شده باشد، احتمال ابتلا به واریانت بعدی برای او بسیار پایین است.» او همچنین درباره زمان کاهش موارد فوتی هم می‌گوید:«هنوز آماری از سوار شدن موج دوم روی موج اول اومیکرون مشابه برخی کشورها را نداریم اما درباره فوتی‌ها حتی در 5موج قبلی هم بین 4 تا 6 هفته کاهش پیدا می‌کند. کسانی که فوت می‌کنند همانهایی هستند که زمان زیادی در آی‌سی‌یو بستری بودند. بر این اساس، انتظار داریم که موارد فوتی این هفته یا هفته آینده کاهشی شود.» به‌گفته یونسیان در موج اومیکرون به‌دلیل سرعت افزایش بیماری و کاهش سریع آن انتظار درباره فوتی‌ها هم همین بود اما پیش‌بینی می‌شود که کاهش مرگ در روزهای آینده آغاز شود و انتظاری نیست که آمارها از این بالاتر برود.

این خبر را به اشتراک بگذارید