• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 8 اسفند 1400
کد مطلب : 155103
+
-

تفاهمنامه ساخت 10هزار واحد مسکونی در فاز اول بین شهرداری تهران و بنیاد مسکن امضا شد

آغاز نهضت ساخت 180هزار مسکن در تهران

علیرضا زاکانی: در حوزه مسکن به‌دنبال کاهش فاصله شمال و جنوب و کاهش مخاطرات بافت فرسوده‌ایم

گزارش
آغاز نهضت ساخت 180هزار مسکن در تهران

محمد سرابی- خبرنگار

 رویکرد اخیر دولت برای رسیدگی به موضوع کمبود مسکن و تصمیم برای ساخت مسکن انبوه باعث شده که هریک از ارگان‌های مؤثر در تأمین مسکن به ایفای نقش خود در این نهضت سراسری بپردازند.
در مراسم امضای تفاهمنامه بین شهرداری تهران و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، علیرضا زاکانی اعلام کرد که شهرداری قصد ساخت ۱۸۰هزار واحد مسکونی در پایتخت را دارد و این کار را در همکاری میان شهرداری و دولت انجام خواهد داد. شهردار تهران در ابتدای این جلسه با اشاره به اینکه در تهران بیشترین هزینه از سبد خانوار برای مسکن صرف می‌شود، گفت: یک کارمند اگر بخواهد مسکن مناسب داشته باشد باید دوسوم حقوق یا حدود 60درصد درآمد خود را به مسکن اختصاص دهد. از طرفی شهر تهران دارای استعدادهای مختلفی است و نیازهای اساسی مسکن آن معلوم است .
شهردار تهران ادامه داد: باید بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور و محیط شهری بر مبنای نوسازی بافت فرسوده شرایط جدیدی را رقم بزنیم که هم فاصله شمال و جنوب و هم خطرات بافت فرسوده را کاهش دهیم و هم برای شهرداری فرصت ایفاکردن نقش ویژه‌ای فراهم شود.
زاکانی با اشاره به تلاش دولت انقلابی برای ایجاد آرامش برای مردم در بهره‌مندی از مسکن عنوان کرد: توجه به مصوبه مجلس برای تولید سالانه یک‌میلیون مسکن و ارائه تسهیلات، جلساتی با وزیر مسکن و شهرسازی برگزار کردیم و همچنین با توجه به پیشینه خوب بنیاد مسکن امکان همکاری فراهم شده است.
شهردار با اشاره به اینکه در کل کشور به‌عنوان دولت و در شهر تهران به‌عنوان شهرداری تهران، تعهدی به ملت دادیم، تصریح کرد: برای سال آینده ساخت ۱۸۰هزار واحد برنامه‌ریزی شده و قرارگاه جهادی نیز راه‌اندازی شده است. در تمام مناطق بیست‌ودوگانه، فرصت‌ها استخراج شده و بارگذاری براساس آن انجام می‌شود.
او افزود: امیدواریم به‌زودی کلنگ‌زنی ۱۰هزار واحد صورت بگیرد و پس از آن سایر تفاهمات با سایر مجموعه‌های نهادی و خصوصی برای تغییر چهره شهر و گره‌گشایی از مشکلات مسکن انجام شود. همچنین به‌دنبال مقررات‌زدایی‌های جدید هستیم تا گره و قفل مسکن را در شهر تهران از طریق شورای شهر، کمیسیون ماده5 و شورای‌عالی شهرسازی باز کنیم.
شهردار تهران با بیان اینکه شهرداری از طریق تامین زمین و پروانه و مشارکت‌دادن مردم و نهادها در ساخت، شرایطی را فراهم می‌کند که بالطبع بخشی از آن مربوط به سازنده است و قدر و سهم شهرداری هم مشخص می‌شود، گفت: این مسکن‌ها بزرگ‌مقیاس نیست، بلکه استطاعت‌پذیر است. ما در سهم خود در حال سیاستگذاری هستیم تا بتوانیم به کسانی که از درآمدهای پایینی برخوردار هستند، این مسکن‌های استطاعت‌پذیر را بدهیم. همچنین بخشی را هم استیجاری می‌کنیم که در اختیار زوج‌های جوان و افراد نیازمند قرار گیرد.
زاکانی در جمع خبرنگاران نیز گفت: شهرداری از طریق تامین زمین و پروانه و مشارکت‌دادن مردم و نهادها در ساخت، شرایطی را فراهم می‌کند که بخشی از آن مربوط به سازنده است و قدرسهم شهرداری هم مشخص می‌شود. ما در سهم خود در حال سیاستگذاری هستیم تا بتوانیم به کسانی که از درآمدهای پایینی برخوردار هستند، این مسکن‌های استطاعت‌پذیر را بدهیم و به‌نوعی دغدغه‌های ما درخصوص خانوارها در موضوع معیشت و سبد مسکن مدنظر قرار می‌گیرد.
وی در ادامه از برنامه‌های شهرداری تهران برای تسهیل در صدور پروانه گفت: ما در ابتدای دهه۹۰ سالانه بالغ بر ۳۲هزار پروانه صادر می‌کردیم و الان سقف صدور به ۴هزار و ۵۰۰پروانه رسیده است، لذا کاهش آن عدد به حدود یک‌هفتم، امکانی را ایجاد کرده است تا سودجوها از فرصت‌های ایجادشده در بازار مسکن استفاده کنند و قیمت مسکن را بالا ببرند، بالطبع قیمت اجاره هم بالا برود و به خانوارها فشار وارد شود.
زاکانی با بیان اینکه یکی از موانع تولید مسکن زمانبر بودن صدور پروانه است، عنوان کرد: این پروسه بین ۷تا۱۰ماه و یا حتی بیشتر به طول می‌انجامد، لذا از حدود ۳ماه قبل کارگروهی تشکیل شد و فرایند این کار استخراج شد تا بدون اینکه کیفیت کار آسیب ببیند، بتوانیم موارد اضافی را کنار بگذاریم و این پروسه را به 2ماه برسانیم.

کلنگ‌زنی در اسفند‌ماه
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این مراسم گفت: در قرارگاه جهادی مسکن، احداث ۱۸۶هزار واحد مسکونی به تصویب رسید و قرار بر این شد که ۱۰هزار واحد مسکونی آن در فاز نخست ساخته شود. براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، در چند روز آینده، کلنگ‌زنی بخشی از این واحدهای مسکونی آغاز خواهد شد؛ به‌طوری که این اتفاق در چند نقطه از تهران شروع خواهد شد و در ادامه تا خرداد سال1401 مابقی احداث این واحدها در دستور کار قرار خواهد گرفت.
اکبر نیکزاد با اشاره به سابقه همکاری بنیاد مسکن با شهرداری تهران در بخش‌های مختلف مسکن و مترو گفت: حدود 5/1ماه قبل ظرفیت‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را در نشستی با شهردار تهران شرح دادیم. در ادامه نیز شهردار تهران جلساتی با وزیر راه و شهرسازی و همچنین رئیس‌جمهور در ارتباط با بحث مسکن در شهر تهران داشت و این جلسات نیز جلسات خوبی بود.
او با بیان سابقه تاسیس بنیاد مسکن به نام «حساب100 امام» در سال1358، ادامه داد: با ابتکار شهردار تهران، قرارگاه جهادی مسکن تشکیل شد و با حکم زاکانی، معاون شهرسازی و شهرداری تهران، صارمی به ریاست این قرارگاه منصوب شد و قرار بر این شد که کلنگ‌زنی 10هزار واحد مسکونی در فاز اول در دستور کار قرار بگیرد.

ساخت هتل در 5نقطه از فضای سبز پیرامون شهر
مدتی پیش موضوع ساخت هتل در فضای سبز و بوستان‌های پایتخت مطرح شد. شهردار تهران در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه با  بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ‌این‌باره گفت: بنده این موضوع را اعلام نکردم اما بعضی‌ها آرزوهای خود را بیان می‌کنند. موضوعی که من گفتم‌ این بود که در پایتخت ۴۴هزار هکتار فضای سبز پیرامونی و ۱۳هزار هکتار فضای سبز پارک و بزرگراه داریم. به این ۱۳هزار هکتار کاری نداریم اما در ۸نقطه از این ۴۴هزار هکتار فضای پیرامونی قبلا مجوزی وجود داشته که ابنیه و زیرساختی برای مراکز رفاهی و خدماتی ایجاد شود. زاکانی افزود: ما ۵مورد را که استعداد این کار را داشتند، انتخاب کرده و نقطه‌گذاری کردیم تا بتوانیم ۵مجتمع که شامل هتل می‌شود را در این نقاط داشته باشیم. شهردار تهران گفت: علاوه بر آن اگر در داخل شهر متقاضی برای هتل باشد، امری ثانوی است که بر مدار معماری ایرانی-اسلامی و برای ایجاد تسهیلات و ظرفیت‌سازی برای شهر تهران درنظر گرفته می‌شود. یکی از مواردی که تهران از آن‌ محروم است، وجود سطح مناسب هتل است و لذا شاید تهران در ضریب اشغال تخت، رتبه بالایی داشته باشد اما قطعا هتل‌ها به نسبت نیاز تهران کم‌ است؛ از این جهت یک تفاهم با وزارت میراث فرهنگی داشتیم تا کار را آغاز کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید