• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 7 اسفند 1400
کد مطلب : 154979
+
-

فوتبال اروپا تحت‌تأثیر جنگ

تنش نظامی بین روسیه و اوکراین تبعاتی هم برای فوتبال داشته است

فعلا فوتبال جهان تحت‌تأثیر حمله نظامی روسیه به اوکراین است. میزبانی سن‌پترزبورگ در فینال این فصل لیگ قهرمانان اروپا از روسیه سلب شد و با اینکه گفته می‌شد این دیدار احتمالا در ومبلی یا ورزشگاه تاتنهام در لندن برگزار خواهد شد، میزبانی به‌طور رسمی به پاریس رسید. فینال 28 مه (7خرداد1401) در ورزشگاه استاددو‌فرانس برگزار می‌شود. این برای سومین سال پیاپی است که میزبان فینال تغییر می‌کند. سال2020 فینال از استانبول به لیسبون رسید، سال۲۰۲۱ سن‌پترزبورگ میزبان بود اما استانبول و سپس میزبانی به پورتو داده شد و امسال هم که به جای سن‌پترزبورگ، فینال در پاریس برگزار می‌شود. این ششمین باری است که فینال لیگ قهرمانان در پاریس برگزار خواهد شد؛ 3فینال اول در پارک دوپرنس و 3فینال بعدی در استاد دو‌فرانس. سال1956 رئال‌مادرید 4 بر 3 رنس را برد، 1975 بایرن‌مونیخ با پیروزی 2بر صفر مقابل لیدز قهرمان شد، 1981 لیورپول یک بر صفر رئال‌مادرید را شکست داد، سال2000 رئال‌مادرید 3 بر صفر والنسیا را برد و در فینال سال2006هم بارسلونا 2 بر یک آرسنال را شکست داد.
    فینال لیگ قهرمانان اروپا، تنها میزبانی نیست که از روس‌ها گرفته شده است. فرمول یک‌ هم که قرار بود به میزبانی روسیه برگزار شود، از این کشور گرفته و به ترکیه داده شد.
   لیگ برتر اوکراین فعلا به حالت تعلیق درآمده است. قرار بود این لیگ بعد از برگزاری 18‌هفته و وقفه‌ای 2.5‌ماهه، با دیدار مینای و زوریا از سر گرفته شود اما حالا حداقل برای 30‌روز تعلیق شده است.
   یوفا تیم‌های باشگاهی و ملی اوکراین و روسیه را تا اطلاع ثانوی ملزم به برگزاری مسابقات خانگی در کشورهای بی‌طرف کرده است.
   اتحادیه‌های فوتبال لهستان، سوئد و جمهوری‌چک در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده‌اند با توجه به نگرانی‌های امنیتی، برای بازی‌های ماه آینده پلی‌آف جام‌جهانی۲۰۲۲ به روسیه سفر نمی‌کنند. براساس برنامه اعلام شده 4فروردین روسیه و لهستان باید در مسکو بازی کنند و 9فروردین هم برنده این بازی با برنده بازی سوئد و چک در یکی از کشورهای روسیه یا لهستان مقابل هم قرار بگیرند.
   چفرین رئیس یوفا دستور برگزاری جلسه‌ای فوق‌العاده با اعضای کمیته اجرایی اتحادیه فوتبال اروپا را صادر کرد. یوفا روزهای اخیر بابت لغو قرارداد همکاری ۳ساله و ۴۰میلیون یورویی با گازپروم تحت فشار قرار گرفته است.
    باشگاه شالکه در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد پیرو تحولات اخیر، نام شرکت گازپروم (اسپانسر اصلی باشگاه) را از روی پیراهن خود حذف و به جای آن، عبارت ساده Schalke 04 را جایگزین می‌کند. شالکه هنوز تصمیمی قطعی در مورد فرجام همکاری با این غول انرژی روسی اتخاذ نکرده است. نام گازپروم از سال۲۰۰۷ به‌عنوان اسپانسر اصلی روی پیراهن آبی‌های سلطنتی دیده می‌شود.
   بیلد، چاپ آلمان پس از انتشار گزارشی مربوط به تیم شالکه در نسخه فیزیکی‌اش لوگوی گازپروم، اسپانسر روس شالکه را سانسور و به جای آن، عبارت «آزادی برای اوکراین» را با استفاده از رنگ‌های پرچم این کشور منتشر کرد.
   روسلان مالینوفسکی که 2‌گل برای آتالانتا در دیدار پنجشنبه‌شب این تیم مقابل المپیاکوس زد، در شادی پس از گلش از شعار نه_به_جنگ رونمایی کرد.
   با اعلام بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلستان، شرکت روسی Aeroflot که یکی از اسپانسر‌های منچستریونایتد است، از ادامه فعالیت در انگلستان منع شده است.
   خود منچستریونایتد هم به‌دلیل افزایش بحران‌ها میان روسیه و اوکراین، آماده است به قرارداد اسپانسری فعلی خود با این شرکت هواپیمایی پایان دهد. قراداد فعلی تا تابستان سال۲۰۲۳ اعتبار دارد و ریچارد آرنولد قصد تمدید آن را ندارد. باشگاه حتی برای سفر به مادرید هم حاضر نشد مثل گذشته از خدمات این هواپیمایی استفاده کند و با پرواز قطر خودش را به اسپانیا رساند.
   گفته می‌شود آبراموویچ، مالک روس باشگاه چلسی هم زیر ذره‌بین است و ممکن است به‌زودی از باشگاه‌داری در این کشور محروم شود. او مدتی طولانی اجازه سفر به انگلیس و نظارت بر باشگاهش را نداشت و تازه چند ماه است که دوباره اجازه سفر به‌دست آورده. بریتانیا معتقد است که آبراموویچ یکی از بازوهای پوتین در فعالیت‌های اقتصادی است. شاید خانه 152میلیون پوندی‌ او در لندن هم مصادره شود.
   رومن یارمچوک، مهاجم اوکراینی بنفیکا پس از گلزنی مقابل آژاکس، در انتقاد از حملات ارتش روسیه به کشورش، آرم ارتش اوکراین را نشان داد و کارت زرد گرفت.
    سایت لیگ برتر فوتبال روسیه هم اعلام کرد با توجه به تعلیق فعالیت‌ فرودگاه‌های کراسنودار، سوچی و روستوف اقدام لازم درباره تعویق دیدارهای هفته نوزدهم لیگ برتر روسیه در حال انجام است.
   شهاب زاهدی هم که بازیکن زوریا لوهانسک اوکراین است و در این کشور توپ می‌زند؛ در واکنش به جنگ در اینستاگرامش نوشت: «برای اوکراین دعا کنید.»

این خبر را به اشتراک بگذارید