• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 4 اسفند 1400
کد مطلب : 154749
+
-

اردوغان؛ در جست‌وجوی نفوذ و بازار در آفریقا

گزارش
اردوغان؛ در جست‌وجوی نفوذ و بازار در آفریقا

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، تور 4روزه خود به آفریقا را با وعده تقویت روابط با کشورهای این قاره شروع کرده است.
به گزارش الجزیره، اردوغان در دومین مرحله از سفر خود، در داکار، پایتخت سنگال، طی کنفرانس مشترک با مکی سال همتای سنگالی خود گفته است: «ما به تقویت روابط خود با کشورهای آفریقایی براساس همبستگی و خلوص ادامه خواهیم داد.»
ترکیه در سال‌های اخیر، روابط خود با کشورهای آفریقایی را بهبود بخشیده و اردوغان، بیشتر از هر رهبر غیرآفریقایی دیگری در سال‌های اخیر به این قاره سفر کرده است. حجم تجارت ترکیه و سنگال در سال گذشته به 540میلیون دلار رسیده و اردوغان وعده داده است که این رقم به یک‌میلیارد دلار برسد.
به‌گفته اردوغان، آژانس ترکیه‌ای همکاری و هماهنگی، که از سال2007 در سنگال 186پروژه را به سرانجام رسانده، مصمم است که فعالیت‌های خود را در سنگال افزایش دهد. اردوغان قرار است امروز در افتتاحیه ورزشگاه المپیک سنگال که توسط یک شرکت ترکیه‌ای ساخته شده شرکت کند.
اردوغان که سفرش را یکشنبه شروع کرده، علاوه‌بر سنگال از جمهوری دمکراتیک هم دیدار کرد. او قرار بود به گینه بیسائو هم برود اما به خاطر اجلاس مجازی ناتو درباره اوکراین، این سفر لغو شد.
ترکیه طی سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاری‌های زیادی در آفریقا انجام داده و اخیرا سومین نشست همکاری ترکیه- آفریقا را با حضور چندین رهبر آفریقایی در استانبول برگزار کرد. نفوذ ترکیه در آفریقا چنان افزایش یافته که اتحادیه اروپا به فکر خنثی کردن آن افتاده و اجلاسی، مشابه نشست ترکیه و کشورهای آفریقایی با شرکای آفریقایی خود برگزار کرده است. اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در این نشست گفته است: «اتحادیه اروپا شریک و سرمایه‌گذاری اصلی در آفریقاست. اما ما به همکاری قوی‌تری فکر می‌کنیم.»
آنکارا بعد از جنگ داخلی در لیبی، به‌صورت نظامی هم در قاره آفریقا حضور پیدا کرده است. با این حال انگیزه اصلی حضور در آفریقا، دسترسی به بازارهای این قاره و همکاری‌های اقتصادی است.
در نشست مشترک ترکیه و آفریقا، 16 رهبر و بیش از 102 وزیر آفریقایی حضور داشتند. کشورهای آفریقایی شرکت‌کننده در این نشست، اعضای اتحادیه آفریقا و جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا بودند. 
این نشست، بعد از آن انجام گرفت که ترکیه، فعالیت‌های خود در آفریقا را افزایش داد. کمی پیش از آن، ترکیه نشستی با حضور رهبران تجاری و وزرای مربوطه در استانبول برگزار کرده بود و قبل از آن هم اردوغان، در یکی دیگر از سفرهایش به آفریقا، از آنگولا، نیجریه و توگو دیدن کرده بود. در واقع تا پیش از سفر اخیر، اردوغان از سال 2004 به بعد، بیش از 50 بار به آفریقا سفر کرده و از بیش از 30 کشور دیدن کرده بود. 
اردوغان در نشست مشترک با رهبران آفریقایی، به آنها وعده اهدای واکسن کرونا، همکاری‌های امنیتی برای مبارزه با تروریسم و مهم‌تر از آنها، همکاری‌های اقتصادی داده بود. ترکیه علاوه بر حضور نظامی در لیبی، یک پایگاه در سومالی دارد. حضور نظامی ترکیه، به نیروهای این کشور محدود نمی‌شود و کشورهای بسیاری، از پهپادهای پیشرفته و مدرن ساخت ترکیه استفاده می‌کنند. 
با این حال، گسترده‌ترین همکاری ترکیه و آفریقا، همکاری‌های تجاری است. در 11 ماه اول سال 2021، حجم تجارت ترکیه با آفریقایی به 30 میلیارد دلار رسیده بود اما ترکیه گفته است که می‌خواهد حجم تجارت با آفریقا را به سالی 50 میلیارد دلار برساند. 
حدود 25 هزار آفریقایی در شرکت‌هایی ترکیه‌ای که در این قاره فعالیت می‌کنند استخدام شده‌اند. این شرکت‌ها، پروژه‌هایی به ارزش 78 میلیارد دلار در آفریقا را پیش می‌برند. همچنین بیش از 14 هزار دانشجوی آفریقایی در دانشگاه‌های ترکیه مشغول به تحصیل هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید