• چهار شنبه 9 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 21 ذی القعده 1445
  • 2024 May 29
چهار شنبه 4 اسفند 1400
کد مطلب : 154726
+
-

معافیت نیازمندان از پرداخت حق بیمه حوادث طبیعی

براساس مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه 1401، مددجویان کمیته امداد و دیگر اقشار نیازمند، از پرداخت حق بیمه حوادث طبیعی معاف شدند. براساس بند (ه) تبصره 6 لایحه بودجه 1401 مصوب کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، مددجویان کمیته امداد، سازمان بهزیستی و دیگر اقشار نیازمند، از پرداخت حق بیمه حوادث طبیعی معاف شدند. با این تبصره، در اجرای مواد 2 و 4 قانون تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی مصوب سال 1399حداکثر حق بیمه پایه سالانه هر واحد مسکونی دارای انشعاب قانونی برق در سال 1401 مبلغ یک میلیون ریال تعیین می‌شود که سهم مالکان به میزان سالانه 240 هزار ریال توسط وزارت نیرو از طریق درج در قبوض برق واحدهای مسکونی دریافت و به حساب صندوق مذکور نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود. مالکان واحدهای مسکونی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی و سایر افرادی که از پرداخت ناتوان هستند، از پرداخت این حق بیمه معاف هستند.
پیش از تصویب این قانون، مددجویان کمیته امداد از سوی این نهاد، تحت پوشش بیمه حوادث قرار می‌گرفتند که در حوادث طبیعی گذشته از جمله سیل فروردین‌ماه 98 شاهد پرداخت خسارت مددجویان کمیته امداد از سوی شرکت طرف قرارداد بودیم، اما با تصویب قانون تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی در سال 1399 بیمه حوادث منازل مددجویان بر عهده این صندوق قرار گرفت. براساس این قانون، سهم مالکان واحدهای مسکونی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) یا سازمان بهزیستی هستند، یا سایر افرادی که از پرداخت ناتوان هستند، از محل اعتبار ماده (۱۰) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و اعتبارات مواد (۱۶) و (۱۷) قانون مدیریت بحران کشور تامین و پرداخت می‌شود. همزمان با تأکید کمیسیون تلفیق برای اجرای معافیت مددجویان از پرداخت حق بیمه حوادث طبیعی، هیات وزیران در جلسه یکشنبه یکم اسفند خود در اجرای حکم مندرج در تبصره (۲) ماده (۴) قانون تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی، آیین‌نامه اجرایی این تبصره شامل نحوه تشخیص مالکان واحدهای مسکونی اقشار کم‌درآمد را برای کمک به آنان تصویب کرد.
مطابق این آیین‌نامه، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور موظف شده‌اند ظرف یک ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه و پس از آن به طور سالانه یکبار (حداکثر تا پایان خرداد هر سال) اطلاعات و مشخصات مالکان واحدهای مسکونی تحت پوشش خود را به تفکیک کد ملی مالک و کد پستی واحد مسکونی دارای انشعاب قانونی برق و کد اختصاصی انشعاب برق واحد مسکونی را به صورت برخط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کنند.
با توجه به سوابق و تأکیدات قانونی در بودجه سنواتی سال‌های گذشته به نظر نمی‌رسد تصویب این تبصره در صحن علنی مجلس با چالشی مواجه شود. از سوی دیگر با توجه به ماه پایانی سال و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی، کمیته امداد به منظور بهره‌برداری مددجویان تحت حمایت از این مزیت قانونی، باید در روزهای باقیمانده تا پایان سال، لیست مددجویان خود را شامل کد ملی مالک و کد پستی واحد مسکونی دارای انشعاب قانونی برق و کد اختصاصی انشعاب برق واحد مسکونی را به وزارت تعاون ارسال کند تا از بیمه رایگان حوادث طبیعی برخوردار شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید