• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 4 اسفند 1400
کد مطلب : 154700
+
-

گردوغبار شدید در کمین خوزستان

همه شهرهای خوزستان درگیر گردوغبار شده و هشدار نسبت به بازگشت گردوغبار شدید به این استان افزایش یافت. در گردوغبار اخیر خوزستان حتی شهرهای ایذه و باغملک نیز در اتفاقی بی‌سابقه درگیر ریزگردها شدند.
علیرضا آذریان، رئیس پایش هوا در اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان درباره تداوم پدیده گردوغبار در 4 روز اخیر در این استان  گفت: وزش باد باعث تشدید گردوغبار نشد، بلکه بررسی تصاویر ماهواره‌ای وجود رطوبت اشباع نشده‌ و جریان همرفتی را نشان داد که باعث جابه‌جایی لایه‌ها شده است. به گزارش ایرنا، آذریان با اشاره به ۲ ویژگی توده گردوغبار همرفتی، گفت: توده گردوغبار مناطقی را درگیر می‌کند که جزو کانون‌های گردوغبار نیستند.‌ در روزهای اخیر با آلودگی شدید شهرهای شمالی خوزستان روبه‌رو بودیم؛ همچنین این نوع گردوغبار غلظت پایین‌تر و ماندگاری بیشتر دارد. وی افزود: این وضعیت درصورتی تغییر می‌کند که دمای هوا بیشتر و رطوبت تبدیل به ابر شود و باران ببارد یا وزش باد باعث تغییر این شرایط شود.
آذریان با بیان اینکه این شرایط در زمستان و در زمان پایداری هوا نیز قابل تکرار است، گفت: در ‌سال‌های ۹۵ و ۹۶ به کرات این شرایط در خوزستان رخ داد. اما در یکی دو سال اخیر شاهد این پدیده نبودیم اما حالا ‌در حال بازگشت به سال‌های گذشته و تشدید پدیده گردوغبار هستیم.
وی منشأ گردوغبار اخیر را کانون‌های داخلی و خارجی اعلام کرد و افزود: گردوغبار خفیف ‌از کانون‌های داخل خوزستان و گردوغبار غلیظ از کانون‌های شرقی عراق ایجاد شد. به‌گفته وی، وجود کانون‌های متعدد گردوغبار در اطراف اهواز و قرار گرفتن در مسیر بادهای غالب، باعث می‌شود این شهرستان تحت‌تأثیر همه گردوغبار رخ داده در منطقه قرار گیرد.
آذریان تأکید کرد: با توجه به شرایط کم‌بارشی و کم‌آبی، تکرار پدیده گردوغبار بیشتر خواهد شد، به همین دلیل وضعیت شهروندان و کارمندان در زمان وقوع گردوغبار آن هم در شرایط شیوع کرونا، باید مدیریت شود که به‌نظر می‌آید تعطیل کردن ادارات راهکار نیست. چون برای کاهش پدیده گردوغبار باید به‌دنبال علت‌ بود.
پدیده گردوغبار در برخی نقاط خوزستان ازجمله اهواز از ۳۰ بهمن آغاز شده و برخی شهرها همچون اهواز شرایط خطرناک آلودگی هوا را تجربه کردند. سامانه پایش کیفی هوای کشور نیز ظهر دیروز هوای اندیمشک، بندر امام خمینی(ره)، بهبهان، دزفول، رامشیر، شوش، شوشتر و ماهشهر را در شرایط خطرناک، هوای شهرهای اهواز، ایذه و مسجدسلیمان را در شرایط بسیار ناسالم و هوای سوسنگرد و شادگان را در شرایط ناسالم گزارش کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید