• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 4 اسفند 1400
کد مطلب : 154698
+
-

توقف فعالیت 242واحد آلاینده در تهران

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران: در ماه‌های سرد اجازه مازوت‌سوزی در تهران ندادیم

گزارش
توقف فعالیت 242واحد آلاینده در تهران

سیدمحمد فخار- روزنامه‌نگار

 اجرای مستمر برنامه پایش‌های محیط‌زیست استان تهران طی 4ماه اخیر موجب توقف و تعلیق 242واحد آلاینده شده است.
براساس اطلاعاتی که از سوی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان تهران در اختیار همشهری قرار گرفته، از ابتدای آبان تا پایان بهمن‌ماه سال‌جاری از 10338واحد صنعتی و صنفی کوچک و بزرگ بازدید شده که 2درصد آنها پلمب شده و از فعالیت آنها جلوگیری به عمل آمده است.
سعید محمودی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران در این‌باره به همشهری می‌گوید:‌‌ برنامه ویژه پایش‌های محیط‌زیست استان تهران از ابتدای آبان‌ماه آغاز شد و تا پایان بهمن‌ماه ادامه داشت. براساس این گشت‌وپایش‌ها، محیط‌زیست تهران شب‌ها مورد رصد قرار می‌گرفت تا از فعالیت‌های آلاینده به‌ویژه در بخش هوا جلوگیری شود. به‌گفته محمودی، رفع مشکلات زیست‌محیطی در بحث صنایع، از اولویت‌های اصلی است که باید پیگیری شود و ظرف ماه‌های اخیر تمرکز ویژه‌ای بر این بخش صورت گرفته است؛ هر چند نگاه محیط‌زیست به موضوع صنایع حل مسائل و مشکلات مربوط در این حوزه است و در این خصوص همراهی و نظرات فنی و کارشناسی در اختیار واحدها قرار می‌گیرد، اما برابر قانون با واحدهایی که در حوزه عملکردی خود فاقد برنامه‌ریزی محیط‌زیستی و آلاینده باشند، برخورد می‌شود. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران همچنین تأکید کرد: با این روند نظارتی، طی ماه‌های سرد سال اجازه مازوت‌سوزی در تهران را ندادیم و موفقیت‌های خوبی در حوزه کاهش آلودگی هوای صنایع به‌دست آورده‌ایم.

پایش بهمن
در بهمن‌ماه ۲۱ محور مواصلاتی در سطح استان از سوی کارشناسان محیط‌زیست و گروه‌های گشتی مورد پایش و کنترل قرار گرفت که حدود ۶۰ پایش از واحدهای صنعتی بزرگ‌مقیاس و نیروگاهی انجام شد و ۱۰۷۴ مورد واحد صنعتی و صنفی کوچک مقیاس به‌طور مستمر مورد بازدید و بررسی قرار گرفته‌اند. در این گشت‌ها نوع و میزان سوخت نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ به‌صورت شبانه‌روزی پایش و کنترل شد و از خروجی دودکش‌های تمامی نیروگاه‌ها و صنایع نفتی نمونه‌برداری لازم به انجام رسید. همچنین پایش ۲۸مرکز معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین به‌صورت روزانه و نظارت دقیق بر این واحدها در سطح استان از دیگر اقدامات انجام شده در این گشت و پایش‌ها بود. از سویی در این ماه از۲۵۰ واحد معدنی شن و ماسه بازدید صورت گرفت و پایش شبانه‌روزی شهرک‌های صنعتی استان ۹۴بار انجام شد. در پایش‌های انجام‌شده در مجموع ۵۵ مورد اخطاریه محیط‌زیستی برای واحدهای آلاینده صادر و به مسئولان آنان ابلاغ شد و فعالیت ۲۶ واحد آلاینده نیز متوقف شد. از سویی در طول این مدت کارشناسان محیط‌زیست در گشت‌های شبانه با ۱۰۵ مورد حریق ناشی از ضایعات‌سوزی و پسماندسوزی مواجه شدند و اقدام به اطفای آن کردند.

پایش آبان و آذر
در گشت و پایش‌های شبانه محیط‌زیست استان تهران در آبان و آذرماه سال‌جاری، از ۷۷۱۶ واحد صنعتی، صنفی و تولیدی کوچک و بزرگ‌مقیاس استان بازدید به عمل آمد و فعالیت واحدهای آلاینده هوا در این گشت‌ها متوقف شد یا به حالت تعلیق درآمد. طی این مدت بیش از ۲۰۰محور مواصلاتی در سطح استان از سوی کارشناسان محیط‌زیست و گروه‌های گشتی، به‌طور مستمر مورد پایش و کنترل شبانه قرار گرفت که این پایش‌ها شامل ۳۷۰مورد واحد صنعتی بزرگ‌مقیاس و نیروگاهی و ۷۳۴۶ مورد واحد صنعتی و صنفی کوچک‌مقیاس بود که گاهی به‌طور مستمر مورد بازدید و بررسی قرار گرفته‌اند. همچنین ۲۸۹ مورد پایش از مراکز معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین به‌صورت روزانه و نظارت دقیق بر این واحدها در سطح استان از دیگر اقدامات انجام شده در کنار این گشت و پایش‌ها بود. در این 2ماه، ۶۷۰ مورد بازدید از واحد معدنی شن و ماسه استان به عمل آمد و پایش شبانه‌روزی شهرک‌های صنعتی استان به تعداد ۱۵۸ مورد از دیگر اقدامات بود. بدین‌ترتیب طی آبان و آذر در مجموع ۴۰۵ مورد اخطاریه محیط‌زیستی برای واحدهای آلاینده صادر و به مسئولان آنها ابلاغ شد که براساس آمار واحدهای دریافت‌کننده اخطاریه قانونی در آذرماه بیش از ۷۰ درصد نسبت به این مقدار در آبان‌ماه افزایش داشت. همچنین در جریان پایش‌های شبانه، فعالیت ۱۸۱ واحد آلاینده نیز متوقف شد. در بحث پسماند و ضایعات‌سوزی در سطح استان، کارشناسان محیط‌زیست در گشت‌های شبانه با ۶۱۳ مورد حریق مواجه شدند و اقدام به اطفای آن کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید