• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 4 اسفند 1400
کد مطلب : 154662
+
-

خبرهای کوتاه/سیاوش طهمورث: زمانی مداح بودم


سیاوش طهمورث در گفت‌وگویی در سلسه نشست‌های تاریخ شفاهی موزه سینمای ایران از زندگی و کارهای هنری خود گفت و در بخشی از آن یادآور شد که زمانی مداح بودم.سیاوش طهمورث در این گفت‌وگو با اشاره به اینکه در محله امیریه تهران به دنیا آمده، گفت: زنده‌یاد حبیب کاوش دوستم بود. پول‌هایمان را جمع می‌کردیم با هم بلیت 6ریالی می‌خریدیم و به سینما می‌رفتیم و 2 یا 3 سانس فیلم پشت سرهم می‌دیدیم. «حبیب کاوش» به آموزشگاه بازیگری می‌رفت و هرچه یاد می‌گرفت به من نیز یاد می‌داد. ما حتی تعزیه و نوحه‌خوانی هم می‌کردیم و من یک زمانی مداح بودم. طهمورث گفت: روزی‌که می‌خواستم به اداره تئاتر در «آب سردار» بروم زمانی بود که زنده‌یاد عزت‌الله انتظامی، زنده‌یاد جعفر والی و علی نصیریان هم حضور داشتند. یادم می‌آید آقای والی به من گفت همه‌‌چیزهایی که تا به امروز یاد گرفتی را کنار بگذار از امروز باید از من یاد بگیری (با خنده) و من به او گفتم چشم و وارد گروه زنده‌یاد داوود رشیدی به نام «گروه تئاتر امروز» شدم. 

روایت کوین کاستنر از اندونزی

کوین کاستنر بازیگر و کارگردان مشهور آمریکایی سریالی مستند با تمرکز بر سنت‌ها و قوانین جوامع اندونزیایی در سراسر جهان می‌سازد. به گزارش ورایتی، کاستنر هر قسمت این سریال با عنوان «به پیش» را به یک جامعه خاص از مردم اندونزی اختصاص داده است. کاستنر در این مجموعه مستند، به چگونگی زندگی مردم، سرزمین و فرهنگ این جوامع بومی می‌پردازد و به تغییرات آب و هوایی، مسائل تجاری و پاندمی‌ها به‌عنوان عوامل تهدید‌کننده این جوامع اشاره دارد. نام این سریال جدید کوین کاستنر با الهام از یک مستند کوتاه به همین نام ساخته کال گلندنینگ انتخاب شده که در فیلمش به زندگی قزاق‌های شکارچی عقاب در کوه‌های آلتای در مغولستان پرداخته بود. گلندنینگ قرار است به عنوان تهیه‌کننده اجرایی این سریال در کنار کاستنر باشد.

«قهرمان»در فهرست برترین‌های منتقدان 

 فیلم «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی به انتخاب ۱۸۷منتقد بین‌المللی که درنظرسنجی نشریه ایندی وایر شرکت کرده بودند؛ در فهرست 50 فیلم برتر سال۲۰۲۱ قرار گرفت. در این فهرست فیلم «قدرت سگ» ساخته جین کمپیون که پیشتاز جوایز اسکار نیز هست، در رتبه نخست قرار گرفته و فیلم ژاپنی «ماشین منو بران» از ریوسوکی هاماگوچی و «پیتزا لیکوریچه» به کارگردانی پل توماس اندرسون نیز به ‌ترتیب رتبه دوم و سوم را به‌ خود اختصاص داده‌اند. فیلم «قهرمان» به کارگردانی و نویسندگی اصغر فرهادی و برنده جایزه بزرگ جشنواره کن نیز در این فهرست در رتبه بیست‌وسوم برترین‌های سینمای جهان در سال۲۰۲۱ قرار گرفته است. این فیلم که نماینده سینمای ایران در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار۲۰۲۲ نیز بود، در نهایت پس از رسیدن به فهرست ۱۵نامزد اولیه این شاخه از راهیابی، به جمع نامزدهای نهایی بازماند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید