• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 2 اسفند 1400
کد مطلب : 154528
+
-

تقویم / سالمرگ/ دزدی که وکیل شد

تقویم / سالمرگ/ دزدی که وکیل شد

مالکوم ایکس، دزد سیاهپوستی بود که در زندان یک چرخش 180درجه‌ای کرد و تبدیل به رهبر سیاهپوستان آمریکا و حتی دنیا شد. قصه عجیب و غریبی است، اما واقعیت این است که قصه مالکوم و تحولش از زندان شروع نمی‌شود و برمی‌گردد به سال‌هایی دور؛ سال‌هایی که مالکوم خیلی کوچک بود. 4ساله بود که با چشم‌های خودش دید یک فرقه از سفیدپوستان خانه‌شان را که آن زمان در اوماهای آمریکا بود، آتش زدند و خانواده‌اش را آواره کردند، اما مشاهدات مالکوم به همین جا ختم نشد. 2سال بعد جنازه مثله شده پدرش را که از کشیشان مبارز برای حقوق سیاهپوستان بود جایی اطراف شهر پیدا کردند. همزمان با این جنایت، مادرش دیوانه شد و هر یک از 8خواهر و برادرش را بردند یک طرفی تا به قول خودش «بردگی در لباس محبت را بیاموزند.» 
او با آرزوی وکیل شدن آنقدر خوب درس خواند که شاگرد ممتاز نظام آموزشی آمریکا شد اما گاهی کاکاسیاه خطاب می‌شد و   درس و تحصیل را رها کرد.او این کار را از دزدی شروع کرد؛ البته خیلی در این کار پیش نرفت و سر بزنگاه فروختن یک ساعت دزدی دستگیر شد و برای 10سال به زندان افتاد، ولی از خوش‌شانسی در زندان با گروهی به‌نام «ملت مسلمان» آشنا شد سپس آنقدر مطالعه و تحقیق کرد که توانست سخنگوی جمعیت ملت مسلمان و بعد هم رهبر مبارزه با برده‌داری نوین در آمریکا شود. مالکوم در یادداشت‌هایش می‌نویسد:«‌الله به یاری من آمد و من را از اوج تباهی به قله‌های معرفت و انسانیت رساند.»
سرانجام در ۲۱ فوریه ۱۹۶۵(2اسفند 1343) هنگامی که این مسلمان شجاع و حامی حقوق سیاهپوست‌ها در یکی از سالن‌های اجتماعات منهتن نیویورک سخنرانی می‌‌کرد، 3مرد مسلح، او را از فاصله کم هدف ۱۵ گلوله قرار دادند و مالکوم ۳۹ساله بلافاصله کشته شد. پیکر این مبارز در آرامگاه «فرن کلیف» در نیویورک به خاک سپرده شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید