• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 2 اسفند 1400
کد مطلب : 154521
+
-

مالیات‌های تنبیهی خانه‌های لوکس و خالی زیر ذره‌بین

در بودجه 1400، سازمان امور مالیاتی مکلف به وصول مالیات از خانه‌های خالی و خانه‌های گران‌قیمت بوده است؛ اما دیوان محاسبات می‌گوید در 10ماه امسال هیچ مبلغی در این سرفصل وصول نشده است.
به‌گزارش همشهری، دیوان محاسبات در گزارش بررسی اجرای قانون بودجه در ۱۰ماه سال‌جاری اعلام کرده است که باوجود تعیین «پایان بهمن‌ماه به‌عنوان آخرین‌مهلت واریز مالیات واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاهای گران‌قیمت» در قانون بودجه، تحقق آن تا پایان دی‌ماه همچنان صفر درصد بوده و به‌طور مشابه میزان وصول مالیات بر «واحدهای مسکونی خالی از سکنه» نیز به‌دلیل تصویب نشدن آیین‌نامه اجرایی آن فاقد وصولی است. سازمان امور مالیاتی هم به این گزارش واکنش نشان داده و اعلام کرده که درخصوص مالیات بر واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران‌قیمت، بالغ‌بر ۱۲هزار و ۵۰۰واحد مسکونی مشمول مالیات شناسایی و مالیات مربوط به آنها به همراه اطلاعات واحد مسکونی و مالکان ذی‌ربط، در درگاه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور صادر و بارگذاری شده است. همچنین، پرداخت این مالیات به‌صورت سیستمی بوده و امکان صدور قبض مالیاتی در درگاه مزبور به نشانی My.Tax.gov.ir برای تمام مشمولین فراهم شده است.
براساس اعلام سازمان امور مالیاتی، طبق مفاد قانون بودجه سال ۱۴۰۰، وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، صنعت و معدن و تجارت به همراه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شهرداری‌ها موظف بوده‌اند امکان دسترسی برخط به اطلاعات املاک موردنیاز این سازمان در حوزه املاک را فراهم کنند اما فقط وزارت راه و شهرسازی اطلاعات ۶۵۰۰ واحد را در قالب لوح فشرده به سازمان ارسال کرد و دیگر دستگاه‌ها باوجود مکاتبات و پیگیری‌های صورت گرفته، هیچ‌گونه اطلاعاتی در این خصوص به سازمان ارائه نکردند.
همچنین سازمان امور مالیاتی اعلام کرده است که براساس تکالیف قانون بودجه سال ۱۴۰۰،   دارایی‌های مشمول و ارزش آنها به مالکین طی 2 ماه از پایان آذرماه ۱۴۰۰   اعلام می شود و چنانچه اشخاص مشمول تا پایان بهمن‌ماه اقدام به   پرداخت مالیات نکنند سازمان می‌تواند از طریق انجام عملیات اجرایی نسبت به وصول مالیات متعلقه اقدام کند. علاوه بر این، سازمان امور مالیاتی در واکنش به گزارش دیوان محاسبات درباره اقدامات صورت گرفته در راستای مالیات خانه‌های خالی نیز اعلام کرده است که در رابطه با مالیات بر واحدهای مسکونی خالی، دستورالعمل نحوه محاسبه مالیات مزبور از سوی این سازمان صادر شده است. براساس اطلاعات دریافتی از وزارت راه و شهرسازی تعداد ۵۶۸ هزار واحد مسکونی خالی احصا شده که بالغ‌بر ۴۸۸هزار واحد از آنها در شهرهای بالاتر از صد هزار نفر جمعیت بوده و مالیات این واحدها محاسبه و در درگاه خدمات الکترونیک سازمان به نشانی My.Tax.gov.ir اطلاع‌رسانی شده است. طبق دستورالعمل نحوه محاسبه مالیات خانه‌های خالی، مالک یا مالکان واحدهای مشمول این مالیات مکلف به پرداخت مالیات حداکثر یک ماه پس از اعلام سازمان هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید