• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 2 اسفند 1400
کد مطلب : 154520
+
-

آهنگ رشد تورم کند شد

تورم نقطه به نقطه با نیم‌درصد کاهش در بهمن ماه به 4/35درصد رسید

گزارش مرکز آمار از میزان تورم در بهمن ماه نشان می‌دهد با وجود یک دور رشد در دی ماه باردیگر آهنگ تورم در بهمن ماه کند شده و تورم نقطه به نقطه با 0.5واحد درصد به 35.4درصد رسیده است. البته این به‌معنای کاهش قیمت‌ها نیست، طبق آمارها مصرف‌کنندگان هنوز کالاها و خدمات مصرفی‌شان را 35.4درصد گران‌تر از بهمن ماه سال قبل خریداری می‌کنند.
به‌گزارش همشهری، با وجود رشد آهنگ تورم در دی ماه امسال که نگرانی‌ها را نسبت به افزایش سرعت رشد تورم بیشتر کرده بود، تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از تورم بهمن ماه امسال نشان می‌دهد بار دیگر سرعت رشد تورم کاهش یافته و تورم نقطه به نقطه به 35.4درصد و تورم ماهانه به 2.1درصد رسیده است. یعنی سرعت رشد تورم نقطه به نقطه نیم واحد درصد و تورم ماهانه 0.26درصد کاهش یافته است. با این حال این آمار فقط به‌معنای کاهش سرعت رشد تورم ماهانه و نقطه به نقطه است. طبق این اطلاعات، مصرف‌کنندگان در بهمن ماه نسبت به دی‌ماه 2.1درصد و نسبت به بهمن سال قبل 35.4درصد بیشتر برای خرید کالا و خدمات مورد نیازشان هزینه کرده‌اند.

آیا روند نزولی ادامه خواهد یافت؟
با وجود آنکه اطلاعات مرکز آمار نشان می‌دهد آهنگ رشد تورم در بهمن ماه کند شده است با این حال طبق قواعد اقتصادی تا زمانی که این روند کاهنده برای چند فصل متوالی تکرار نشود نمی‌توان به روند با ثبات کاهش سرعت تورم مطمئن بود. اطلاعات مرکز آمار نیز این گزاره را تأیید می‌کند زیرا در طول سال‌های گذشته حتی از سال1397 تاکنون که تورم به‌طور افسارگسیخته رشد کرده است بارها اقتصاد ایران در ماه‌های مختلف با کاهش شیب تورم مواجه شده اما در ماه‌های بعد دوباره با رشد آهنگ مواجه شده و در روند بلندمدت نشانه‌های پایداری از کاهش تورم مشاهده نشده است. به‌طور مثال از ابتدای سال1396 تاکنون و در طول 59 ماه آهنگ تورم نقطه‌به‌نقطه در 27ماه متفاوت با کاهش مواجه شده اما روند صعودی تورم به‌طور میانگین در بلندمدت هرگز نزولی نبوده است. بیشترین میزان کاهش آهنگ رشد تورم نقطه به نقطه به مهرماه سال1398 مربوط است که در جریان آن آهنگ رشد تورم در آن ماه نسبت به ماه مشابه سال قبلش 6.68 واحد درصد کاهش یافت اما بعد از آن در ماه‌های بعد دوباره شروع به رشد کرد.

سرعت رشد قیمت کدام کالاها کم شده است؟
داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد بخش اصلی کاهش آهنگ تورم مربوط به کاهش سرعت رشد قیمت محصولات خوراکی و آشامیدنی بوده است. در طول چند سال گذشته محصولات خوراکی بیشترین رشد قیمت را تجربه کرده بودند. طبق این اطلاعات نرخ تورم نقطه به نقطه مواد و محصولات خوراکی و آشامیدنی با کاهش 1.9واحد درصدی به 40.7درصد رسیده است درحالی‌که در همین مدت تورم کالاهای غیرخوراکی و بخش خدمات با افزایش 0.1درصدی مواجه شده و به 32.5درصد رسیده است.
این اطلاعات نشان می‌دهد سرعت کاهش آهنگ تورم در روستاها بیشتر از شهر‌ها بوده است به‌طوری که نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه برای خانواده‌های شهری در بهمن ماه 35.3درصد بودکه نسبت به ماه قبل نیم واحد درصد کاهش داشته است درحالی‌که در همین مدت نرخ تورم در روستا‌ها 35.8درصد بود که نسبت به ماه قبل 0.7واحد درصد کاهش داشته است. میزان تورم ماهانه نیز در روستا‌ها 0.8واحد درصد افت کرده است.
همچنین دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در بهمن ماه برای دهک‌های مختلف جامعه از 40.4درصد برای دهک نهم تا 44درصد برای دهک اول متفاوت بوده به این معنا که طبقاتی که به لحاظ اقتصادی ضعیف‌تر هستند همچنان تورم بیشتری را نسبت به ثروتمندان تحمل می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید