• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 2 اسفند 1400
کد مطلب : 154485
+
-

دفاع از سینما

وزیر ارشاد در تلویزیون، به دفاع از کلیت سینما پرداخت


این‌روزها وزیر ارشاد، سرش خیلی شلوغ شده؛ نه به‌خاطر بررسی و پیگیری امور هنری و فرهنگی کشور و سروسامان دادن به وضع معیشتی و اقتصادی هنرمندان و نه به‌خاطر وضعیت حذف معافیت مالیاتی هنرمندان و تولیدات هنری در رشته‌های مختلف؛ سرش شلوغ شده، به خاطر یک اظهارنظر غلط و نسنجیده یک سینماگر، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد این روزها درگیر یک صحبت 10ثانیه‌ای از سوی یک فیلمنامه‌نویس شده؛ نویسنده‌ای که بارها عذرخواهی کرده اما صحبتش همچنان به یکی از معضلات بزرگ تبدیل شده است. اسماعیلی به‌عنوان وزیر ارشاد بارها تأکید کرده که این صحبت‌ها نادرست است و نباید یک صحبت نادرست در جایی را به کل هنر تسری داد اما گویی هنوز داستان تا جایی ادامه دارد که این بار محمدمهدی اسماعیلی در گفت‌وگوی ویژه تلویزیونی حاضر شده است. وی در صحبت‌هایش به جشنواره فیلم فجر چهلم نمره 16از 20 داده و در صحبت‌هایش از سینما دفاع کرده است. وی با دفاع از انتخاب خزاعی به‌عنوان رئیس سازمان سینمایی گفت: «آغاز به‌کار دولت از شهریور امسال بود اما فرایند تولید فیلم‌ها یک فرایند طولانی است و حدود یک سال طول می‌کشد. یکی از نخستین کارهایمان در این بخش، این بود که رئیس سازمان سینمایی را تعیین کنیم. او یکی از بهترین‌ تهیه‌کنندگان انقلابی سینماست. او بلافاصله کادر اجرایی دبیرخانه جشنواره را انتخاب کرد و رسما کار جشنواره شروع شد. بیش از ۶۰ فیلم به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و هیأت انتخاب جشنواره که از فعالان شناخته‌شده سینما بودند، منطبق بر شعارهای جشنواره فیلم‌ها انتخاب شد. تلاش کردیم که امسال با وجود اینکه فرایند تولید آثار از پیش‌تر شروع شده بود، تا حد امکان فیلم‌ها به شعارهای جشنواره نزدیک باشند. در این دوره جشنواره سعی شد تا با انتخاب ۲۲ فیلم، سبد متفاوتی از فیلم‌ها با موضوعات متنوع حضور داشته باشند. ۵ فیلم دفاع‌مقدس و فیلم‌های طنز و اجتماعی به این رویداد سینمایی راه یافت».
وزیر در صحبت‌هایش از حواشی ایجادشده در فجر هم گفت: «در ایام جشنواره ۲۴۰ هنرمند بالای سن آمدند و صحبت کردند. در کنار این اتفاقات، یک اظهارنظر غلط نیز شد که به‌سرعت از جانب دبیرخانه جشنواره و تهیه‌کننده فیلم، این گفتار محکوم شد و خود گوینده نیز از اتفاقی که افتاده بود اظهار پشیمانی کرد. مشخص است که دولت انقلابی با این اظهارنظرها مخالف است».
وی همچنین توضیح داد: «در عرصه سینما ریل‌گذاری جدیدی قرار است اتفاق بیفتد و فضای جدیدی در این عرصه رخ می‌دهد و این موضوع با همکاری و تعامل امکان‌پذیر خواهد بود. این ریل‌گذاری باید همراه با صبر و آرامش و در عین حال با تعامل باشد».
اسماعیلی با بیان اینکه به‌روزرسانی آیین‌نامه‌ها زیر نظر معاونت حقوقی این وزارتخانه، نهادینه کردن عدالت فرهنگی با هدف شفاف‌سازی‌ و از بین بردن تبعیض‌ها و در نهایت کاهش فساد در تمامی عرصه‌های فرهنگ، هنر و رسانه از دیگر اقدامات این وزارتخانه در دوره جدید است، تأکید کرد: «هرگونه اظهارنظر غلط درباره جشنواره فیلم فجر امسال را محکوم می‌کنیم. اخبار فضای عفیفانه حاکم در جشنواره و فیلم‌ها آنطور که باید، مخابره نشده و انتقال پیدا نکرده است».

این خبر را به اشتراک بگذارید