• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 2 اسفند 1400
کد مطلب : 154477
+
-

جانسون؛ همچنان گرفتار «پارتی گیت»

اروپا
جانسون؛ همچنان گرفتار «پارتی گیت»

بوریس جانسون هفته‌هاست که به‌خاطر شرکت در مهمانی‌های دفتر نخست‌وزیری در دوره قرنطینه‌های سراسری کرونا، تحت فشار رسانه‌هاست، اما همچنان از پاسخ دادن به سؤال‌ها در مورد تصمیم‌اش برای ماندن یا نماندن در قدرت طفره می‌رود.
رسانه‌ها دائما با اشاره به پرونده‌ای که «پارتی‌گیت» نامیده شده می‌پرسند که اگر تحقیقات پلیس به آنجا برسد که آقای نخست‌وزیر با حضور در مهمانی‌ها کار غیرقانونی انجام داده، آیا همچنان در قدرت می‌ماند؟ روزنامه گاردین نوشته است که پلیس اسکاتلندیارد در حال تحقیق از نخست‌وزیر است و او به‌صورت کتبی به پاسخ‌های مأمور پرونده پاسخ داده است. درصورتی که پلیس اعلام کند جانسون مرتکب تخلف شده، او باید یک جریمه 100پوندی پرداخت کند، اما کار به اینجا ختم نمی‌شود. رسانه‌های انگلیسی می‌گویند که چنین تخلفی در سطح نخست‌وزیر نباید اتفاق بیفتد و جانسون باید استعفا دهد. او به خبرنگاران گفته است که تحقیقات در جریان است و فعلا نمی‌تواند اظهارنظری کند. جانسون اما در عین حال گفته که برای حضور در مهمانی‌های دفتر نخست‌وزیری همزمان با قرنطینه سراسری که از سوی دولت خود او اعلام شده بود، دلیل محکمه‌پسند دارد. جانسون در چندین مهمانی کوچک و بزرگ حضور داشته است. در یکی از این مهمانی‌ها که مربوط به اردیبهشت سال گذشته بود، او به همراه همسرش در جمعی حدودا 100نفره حضور پیدا کرده بود.
نخست‌وزیر انگلیس در مرحله بعدی، متهم به دروغگویی شده است. ماه گذشته، زمانی که به‌شدت از سوی افکار عمومی تحت فشار بود، در توجیه اقدام خود گفت که تصور می‌کرده این مهمانی یک جلسه کاری است. بعدا عده‌ا‌ی از کارکنان دفتر نخست‌وزیری افشا کردند که گفته جانسون دروغ است و او در مورد ماهیت مهمانی‌ها خبر داشته است. حتی برخی از‌ هم‌حزبی‌های جانسون هم از حمایت او دست برداشته‌اند. آنها نسبت به عملکرد جانسون در مدیریت کرونا ناراضی‌اند و گفته می‌شود منتظر نتیجه تحقیقات هستند تا شاید براساس آن روند برکناری جانسون را آغاز کنند. بسیاری معتقدند که ادامه حضور جانسون در قدرت، نه به‌خاطر کارآمدی او، بلکه به‌خاطر نبود یک جایگزین مناسب است.

این خبر را به اشتراک بگذارید