• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 2 اسفند 1400
کد مطلب : 154438
+
-

پایان سال و آغاز ترافیک شدید‌

ترافیک شهر تهران در اسفند ماه حدود 30درصد افزایش پیدا می‌کند

گزارش
پایان سال و آغاز ترافیک شدید‌

مهدی اسماعیل‌پور- روزنامه‌نگار

ترافیک بزرگراه‌ها و خیابان‌های تهران برخلاف بهمن‌ماه که چندان پرحجم و غافلگیرکننده نبود، رو به افزایش گذاشته است؛ ترافیکی که از بازار خرید شب عید و بده‌بستان‌های پایان سال نشأت می‌گیرد و روزبه‌روز که از اسفند می‌گذرد، بیشتر هم می‌شود. در این بین، بررسی‌های همشهری از پیک ترافیکی بالای 15ساعت دیروز، در 5منطقه شهر تهران حکایت می‌کند. به‌گونه‌ای که مناطق یک، 5، 6، 7 و 11 از آغازین ساعات کاری روز گذشته با ترافیک پرحجم روبه‌رو شدند و در برخی از معابرشان تنها حدود 4ساعت و حداکثر 9ساعت ترافیک روان بود. به این ترتیب ترافیک بزرگراه‌های آیت‌الله صدر، شهید همت، شهید مدرس، شهید اشرفی اصفهانی و شهیدشیخ فضل‌الله نوری و خیابان‌های نیاوران، دزاشیب، مرزداران، انقلاب، جمهوری، ستارخان و بلوارهای گاندی، نلسون ماندلا (آفریقا) و فردوس غرب و محدوده‌های سیدخندان، تجریش، ونک، پونک، پل چوبی و یوسف‌آباد با انبوهی از خودروهایی روبه‌رو شدند که با سرعت لاک‌پشتی حرکت می‌کردند؛‌ خودروهایی که بسیاری از راننده‌‌های‌شان درگیر پیداکردن جای پارک هم بودند.
نکته دیگر اینجاست که طبق آمار سال‌های گذشته میزان میانگین اتلاف وقت هر شهروند تهران در ترافیک از 37دقیقه در روز به 45دقیقه می‌رسد.
حال اینطور که سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس تهران می‌گوید، براساس پیش‌بینی‌ها ‌ترافیک پایتخت در روزهای پایانی سال بین 15 تا 20درصد افزایش می‌یابد. این در حالی است که سازمان حمل‌ونقل و ترافیک، آماری بیشتر از این را اعلام می‌کند. به‌گفته مهدی گلشنی، مدیرکل حمل‌ونقل عمومی و امور مناطق معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری، انتظار می‌رود در روزهای آینده ترافیک به‌طور میانگین30درصد افزایش یابد. البته این میزان در راسته‌های تجاری و بازارهای اصلی به 40درصد می‌رسد. بر همین اساس مدیریت شهری و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با همکاری پلیس راهور، طرح‌ها و برنامه‌های ویژه‌ای برای مدیریت و کنترل ترافیک شهر اجرا می‌کند که بخشی از مهم‌ترین آنها را بررسی و مرور می‌کنیم.

مکث
توصیه‌هایی به شهروندان

مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق معاونت حمل و نقل و ترافیک جهت کاهش ترافیک تهران در اسفند ماه و روزهای پایانی سال توصیه ها و پیشنهاد هایی برای شهروندان دارد. مهدی گلشنی می گوید: «ترافیک در راسته های تجاری و اداری مانند بازار تهران و محدوده اطراف آن مانند خیابان خیام و مولوی، 15خرداد و مصطفی خمینی، راسته خیابان‌های آیت‌، بازار دوم نازی‌آباد،  جمهوری و لبافی نژاد، خیابان ستارخان و محدوده اطراف فلکه صادقیه و ... بیشتر است. برای مثال میزان استفاده روزانه شهروندان از مترو 15 خرداد  در دی ماه حدود 70 هزار نفر بود، اما این میزان در بهمن به 100 هزار نفر افزایش یافت و پیش بینی می شود که در اسفند به بالغ بر 120 هزار نفر در هر روز برسد. در مثال دیگر میزان استفاده شهروندان از سامانه 2 اتوبوس‌های تند رو به مبداء و مقصد میدان آزادی تا خاوران روزانه متوسط یک میلیون و 600 هزار نفر- سفر است، اما در بهمن و اسفند این آمار به بیش از 2میلیون و 100 هزار نفر-سفر افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه برای کاهش و کنترل ترافیک پایان سال نیازمند مشارکت و همکاری شهروندان هستیم.» او با بیان اینکه اولین توصیه این است که شهروندان تا آنجا که ممکن است نیاز های خودشان را از بازار‌های محلی و منطقه ای تهیه کرده و از سفر‌های شهری غیرضروری پرهیز کنند، می‌افزاید: «نکته بعدی اینکه گاهی به جای استفاده از وسایل نقلیه می شود با 10 تا 15دقیقه پیاده روی به مقصد مورد نظر رسید..» او  استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و رعایت قوانین و فرهنگ رانندگی از جمله پرهیز از پارک دوبل را بسیار موثرمی‌‌داند و می‌گوید: «مدیریت سفر‌های شهری و حتی الامکان پرهیز از بیرون رفتن در ساعت های پیک ترافیک هم از دیگر موارد موثر در کاهش ترافیک تهران در این روزهاست.»

اقداماتی که انجام می‌شود
  طرح استقبال از بهار در دو فاز از 10اسفند تا 14فروردین1401 اجرا می‌شود.فاز اول از 10 تا 29اسفند و فاز دوم هم اول تا 14فروردین اجرا می‌شود.
  هماهنگی برای توقف عملیات‌های عمرانی و به‌ویژه حفاری‌ها از تاریخ 21اسفند تا 5فروردین
  افزایش و تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه در مسیر‌های منتهی به مراکز خرید
  تسهیلات و تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی در آخرین پنجشنبه و جمعه آخر سال به‌ویژه خط یک مترو برای تسهیل رفت‌وآمد شهروندان به بهشت زهرا و مرقد مطهر امام(ره) و زیارت اهل قبور
  نظارت برای به حداقل رسیدن فعالیت تاکسی‌ها به‌صورت دربستی
  برخورد با مسافرکش‌های شخصی غیرمجاز با همکاری پلیس راهور
  خدمات‌رسانی شبانه‌روزی اتوبوس‌های تندرو (بی‌آرتی)
  اصلاح زمانبندی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی متناسب با جریان ترافیک
  افزایش فعالیت روزانه مراکز معاینه فنی به‌مدت 2ساعت
  تشدید برخورد با تخلفاتی مانند پارک دوبل و توقف در محل‌های ممنوع
  اجرای طرح انضباط‌بخشی موتورسیکلت‌ها

این خبر را به اشتراک بگذارید