• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
پنج شنبه 28 بهمن 1400
کد مطلب : 154149
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/n5w0l
+
-

برای این 84900000نفر عزیز

نگاه
برای این 84900000نفر عزیز

مسعود میر - روزنامه‌نگار

عادت کرده‌ایم که عدد و رقم را بیشتر معطوف بدانیم به احوالات ریالی و متر و معیارمان شده ارزش اسکناس جاخوش‌کرده در جیب یا تلنبار‌شده در حساب بانکی‌مان. با این پیش‌فرض، اعداد و ارقام برایمان بهانه‌ای است تا معادل‌سازی‌ کنیم و بفهمیم چند ده سال فاصله داریم با خرید خانه مطلوبمان یا چند کیلومتر دوریم از خرید ماشین مورد‌پسند. آنهایی هم که دست‌شان دوبار به دهان‌شان می‌رسد، درگیر همین ضرب و تقسیم‌های شبیه ما هستند اما در این بازی اعداد و ریال و رویا، احوالات مرغوب‌تری را تجربه می‌کنند.
اما گاهی عددها بهانه‌هایی هستند برای تعمق، برای خیره‌شدن به افق‌‌های دوردست و فکر‌کردن به اینکه یک رقم به‌ظاهر ساده چقدر می‌تواند خودمانی و خواستنی باشد. یکی از آخرین نمونه‌های این اعداد را همین چندی پیش یک مدیر به نام صالح قاسمی با پسوند جالب دبیر مرکز مطالعات جمعیت کشور به ما گوشزد کرده‌است. می‌دانید حرف چه عددی است؟ عدد 84900000. بله، درست خواندید؛ 84میلیون‌و900هزار.
رها کنید حساب و کتاب‌های رایج را چون با این عدد نه می‌توان یک اتاق خرید و نه می‌توان مدل صفر ارزان‌ترین خودروی داخلی را به نام زد اما این عدد بسیار محبوب است. حالا آن خط جذاب خبر را بخوانید: «در سال‌جاری جمعیت کل کشور ۸۴میلیون‌و۹۰۰هزار نفر شده است که از این تعداد در مجموع حدود ۴۲میلیون نفر را جمعیت زنان و ۴۲میلیون‌و۹۰۰هزار نفر را جمعیت مردان تشکیل می‌دهند.» حالا دستگیرتان شد که چرا نوشتم برخی عددها خواستنی و خودمانی هستند. 84میلیون‌و900هزار، عدد جمعیت ایرانیانی است که در وسعت این مرز زیست می‌کنند و همگی یک نشان مخصوص دارند: آنها ایرانی هستند. حالا هرچقدر برخی بگویند هموطنان ما مثل بسیاری از مردمان دیگر کشورها روی وطن و خاک‌شان تعصب ندارند یا گروهی از گروهی دیگر گلایه‌مند باشند که چرا ضعف‌های فرهنگی را برطرف نمی‌کنید و آن دسته به دیگر طرف حسابش مشکلات و دردسرهای سیاسی و اجتماعی را گوشزد کند که ایرانی‌ها فلان هستند و بهمان. با همه این اختلاف‌ها و کم‌و‌کاستی‌ها اما ما ایرانی هستیم؛ مردمانی که سبز و خرمی وطن، سپیدی صلح و معرفت و سرخی خون برای دفاع از وجب به وجب خاک و سرزمین‌مان را نه اتفاقی که بسیار حساب‌شده و مطلوب روی پرچم کشورمان داشتیم و داریم.
تفاوت دیدگاه و ازدحام مشکلات در سرزمین ما کم نیست، اما یادمان نرود ما 84میلیون‌و900هزار ایرانی یک خاک، یک آسمان و یک پرچم داریم. قربان این خاک و آسمان و پرچم و البته عدد جمعیت ایرانم، ایران‌مان...

این خبر را به اشتراک بگذارید