• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
پنج شنبه 28 بهمن 1400
کد مطلب : 154140
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/73PmA
+
-

با اجرای این طرح هوای مترو پاک‌ترین نقطه تهران می‌شود

تجهیز مترو به تهویه پیشرفته ویروس‌کش

گزارش
تجهیز مترو به تهویه پیشرفته ویروس‌کش

مهدی اسماعیلی- خبرنگار

درحالی‌که در تصور عامه، سامانه حمل‌ونقل زیرزمینی به‌عنوان یکی از مکان‌های شیوع کرونا قلمداد می‌شود، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه از تدابیر جدید این شرکت برای افزایش سلامت و ایمنی مسافران خبر می‌دهد. اینطور که مهدی شایسته‌اصل می‌گوید از یک‌سو سیستمی به‌کار گرفته خواهد شد که با استفاده از آن تهویه هوای مترو به باکتری و ویروس‌کش مجهز شده و از سوی دیگر با ایجاد ارتباط میان سامانه‌های مربوط به سلامت و ارائه بلیت، افراد واکسن‌گریز اجازه استفاده از خدمات مترو را نخواهند داشت. البته فاز نخست سیستم تهویه هوا اکنون به‌کار گرفته شده است.

به گزارش همشهری، شایسته‌اصل اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی و ممنوعیت استفاده از قطار شهری برای افراد فاقد ماسک و مبتلا به ویروس کرونا را یکی از نخستین اقدامات این شرکت برای افزایش ایمنی مسافران و کنترل شیوع سویه‌های کرونا از طریق سامانه مترو می‌داند و می‌گوید: «بر همین اساس عبور افراد فاقد ماسک از گیت‌های مترو مجاز نیست و از ورود این افراد ممانعت به عمل می‌آید.»
او با بیان اینکه در راستای این اقدامات، افراد واکسن‌گریز و مبتلا نیز اجازه ورود به ایستگاه‌ها و استفاده از مترو را ندارند، درباره شیوه اجرای این طرح می‌گوید: «با هماهنگی و ارتباط ایجاد شده میان سامانه «ایران من» و سامانه فروش بلیت مترو، اطلاعات مسافرانی که می‌خواهند از گیت عبور کنند، دریافت می‌شود و از این طریق به افراد واکسن‌گریز و مبتلا اجازه ورود به مترو داده نمی‌شود.» او همچنین به اقدام دیگری که در دستور کار قرار گرفته اشاره می‌کند که با اجرای آن هوای مترو به پاک‌ترین هوای تهران با استفاده از تکنولوژی‌های نوین تبدیل می‌شود.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران در این‌باره می‌گوید: «با توجه به اینکه دم و بازدم افراد عامل اصلی شیوع ویروس کرونا به‌ویژه در سویه جدید اومیکرون محسوب می‌شود، در کنار محدودیت‌های مورد اشاره، برای رفع هرگونه آلودگی احتمالی و کاهش هرچه بیشتر خطر انتقال ویروس و آلودگی میان مسافران، به‌دنبال ایجاد هوای تازه و ضد‌عفونی شده روی سکوها و داخل واگن‌های مترو هستیم.»
شایسته‌اصل درباره سازوکار ایجاد یا تزریق هوای تازه در سامانه مترو و ضدعفونی کردن آن نیز می‌گوید: «تغییراتی در سیستم هواسازهای مترو انجام شده تا با ایجاد یک فشار مثبت و اگزاست(خارج‌کردن) آن از طریق هواسازها، تهویه مطبوعی از هوا را برای کل سامانه مترو، اعم از ایستگاه‌ها و قطارها ایجاد کنیم. مطالعات مربوط به این کار طی هفته گذشته انجام شد و در هفته جاری نسبت به اجرای آن در تمام قطارهای AC و DC اقدام کرده‌ایم. جدول و آمار دقیق این موضوع هم درحال آماده شدن است تا برای مسافران و شهروندان عزیز اطلاع‌رسانی کاملی داشته باشیم. کار دیگر انجام شده در زمینه تامین هوای تنفسی سالم و ضدعفونی کردن هوا، ارزیابی فنی سیستم‌های هپا، اولپا و کلد پلاسما بود. به دلایل فنی سیستم‌های هپا و اولپا با سامانه هواساز مترو سازگار نبود، اما سیستم کلد پلاسما در حال تست شدن است و امیدواریم سیستم‌های تهویه هوای مترو جاری شود. اگر تست استاندارد کلد پلاسما در واحد مدیریت HSE  و واحدهای فنی ما تأیید شود، این فناوری را در تمام ناوگان مترو، یعنی هم روی سکوها و هم داخل واگن‌ها اجرا و عملیاتی خواهیم کرد که با اجرای این طرح، فضای مترو عاری از هرگونه باکتری و ویروس شده و هوای تازه و پاک به سیستم تزریق می‌شود.»
شایسته‌اصل با تأکید بر اینکه درصورت اجرای این طرح، مترو دارای پاک‌ترین هوا در تهران خواهد بود، می‌افزاید: «کارشناسان فنی و متخصص هم می‌توانند این موضوع را تست و به شکل علمی ارزیابی و تأیید کنند که با اجرای این امر هوای مترو پاک‌ترین نقطه تهران خواهد بود. درصورت مثبت شدن پاسخ تست‌ها تا 10روز آینده، اجرای آن در همه قطارها آغاز می‌شود. البته در کنار مسائل فنی و انجام تست‌ها، این مسئله یک‌بار مالی هم برای مترو ایجاد می‌کند که هماهنگی‌های لازم برای تامین منابع مالی مورد نیاز درحال انجام است. نکته مهم دیگر اینکه اجرای چنین طرحی به‌ معنای توقف اجرای دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی ازجمله لزوم زدن ماسک و جلوگیری از ورود افراد مبتلا به مترو نیست.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید