• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
پنج شنبه 28 بهمن 1400
کد مطلب : 154127
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/QW9xY
+
-

ایران و روسیه درخصوص حفظ نظام سوریه هم نظر هستند

سفیر ایران در سوریه با بیان اینکه روابط ایران و سوریه، راهبردی است و در سطوح مختلف در حال گسترش است به شبکه العالم گفت: ایران و روسیه در حفظ نظام سوریه هم‌نظر هستند، ما معتقدیم مردم سوریه سرنوشت این کشور را مشخص می‌کنند نه کشورهای خارجی؛ انتخابات اخیر سوریه نیز شاهدی بر این ماجراست، ایران تصمیم مردم سوریه را تقویت می‌کند. مهدی سبحانی تأکید کرد: دولت سوریه عوض نشده است ولی نکته جالب این است که این کشورها خودشان از سوریه رفتند و مجددا خودشان بازگشتند، بازگشت آنها امتیازی برای دولت سوریه است و نشان می‌دهد رفتن آنها اشتباه بود.
سبحانی همچنین با اشاره به شرایط روسیه و ضرورت کمک‌های ایران گفت: جنگ هنوز در سوریه تمام نشده است اگرچه عرصه نبرد با تروریست‌ها و حامیان بین‌المللی آنها در میدان فروکش کرده است، اما دشمن اهداف خود را در میدان دیگری دنبال می‌کند، دشمن با تحریم‎های ظالمانه علیه سوریه، می‌کوشد اهدافی که نتوانسته در جنگ محقق کند در حوزه اقتصاد به‌دست بیاورد. در حوزه اقتصاد مردم با تحریم‌ها مستقیما هدف گرفته شده‌اند و این موضوع در ایران هم اتفاق افتاده است. مهدی سبحانی تصریح کرد: همانطور که در عرصه نبرد میدانی با تروریست، خون جوانان سوری و ایرانی با هم آغشته شد، این آمادگی در ایران وجود دارد که تجارب خود را به دولت سوریه منتقل کند و در کنار آنها برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه بایستد و به همین منظور در مشورت مدام با برادران سوریه هستیم.
سفیر ایران در بخش دیگری از این گفت‌وگو به برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در سوریه پرداخت و گفت: در دومین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در سوریه ۱۶۴شرکت ایرانی حضور پیدا کردند. در نتیجه این نمایشگاه به تجار و فعالین اقتصادی نشان دادیم‌ تصویری که دشمن از ناامنی در سوریه به نمایش می‌گذارد، دروغ است و سوریه تحولات را پشت‌سر گذاشته است. اقداماتی که رژیم صهیونیستی در سوریه انجام می‌دهد و حملاتی که به این کشور می‌کند در راستای ناامن جلوه دادن سوریه است، این رژیم می‌خواهد از سرمایه‌گذاری در سوریه جلوگیری کند؛ رژیم صهیونیستی کالاهای تجار را در بندر لاذقیه برای کامل کردن تصویر ناامنی در این کشور هدف قرار می‌دهد، یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی شکستن این تصویر است. او یادآور شد که سفارت ایران در سوریه مسیر روابط اقتصادی 2کشور را توسعه می‌دهد به‌نحوی که با اقدامات انجام شده در 9ماهه گذشته، روابط تجاری 2کشور ۹۰درصد رشد داشته است.
سبحانی نخستین ضرورت برای توسعه تجارت در 2کشور را رفع مشکلات حمل‌ونقل دانست و گفت با توجه به اینکه مرز مشترکی با سوریه نداریم باید مسیر ترانزیت را بین 2کشور از طریق عراق توسعه دهیم به همین منظور دولت عراق قانون ترانزیت را پذیرفته است و در نتیجه آن باید مکانیسم سه‌جانبه اجرایی استفاده از این مسیر ترانزیتی میان ایران، عراق و سوریه برقرار شود. وی با اشاره به سفر وزیر راه به عراق برای رایزنی درخصوص این مسیر ترانزیتی گفت که به‌نظر می‌رسد پس از شکل‌گیری دولت عراق، این جلسه سه‌جانبه برگزار خواهد شد.
سبحانی در ادامه به توسعه مسیر ریلی نیز اشاره کرد و گفت: راه‌آهن نیز برای تقویت مسیر ترانزیتی میان دو کشور بسیار مهم است، توافقنامه‌ای با دولت عراق برای اتصال مسیر ریلی وجود دارد، پس از اتصال راه‌آهن ایران به عراق، راه‌آهن عراق نیز به سوریه متصل خواهد شد که می‌تواند هم برای تجارت و هم سفرهای زیارتی مؤثر باشد.
سفیر ایران گفت: بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه نیز بر این مسئله تأکید دارد به‌نحوی که در پیام خود به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی گفته بود پیوند راه بین ایران، عراق و سوریه صرفا برای ترانزیت کالا نیست بلکه پیوند بین کشورهاست و باعث رونق 3کشور خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید