• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 27 بهمن 1400
کد مطلب : 153965
+
-

شوک روز پدر به بازار موبایل

گزارش میدانی همشهری از افزایش قیمت گوشی موبایل حکایت دارد

گزارش
شوک روز پدر به بازار موبایل

علی ابراهیمی - روزنامه‌نگار

قیمت گوشی موبایل در طول یک هفته اخیر افزایش یافته، مسئولان صنفی می‌گویند‌ عبور دوباره نرخ دلار از مرز 27هزار تومان و شوک تقاضای ناشی از برخی مناسبت‌های داخلی و خارجی مانند روز پدر، موجب افزایش قیمت گوشی‌ موبایل شده است.
مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری‌ از رشد 20 تا 30درصدی تقاضا برای گوشی‌های میان‌رده‌ موبایل از ابتدای هفته جاری حکایت دارد. این افزایش تقاضا به رشد قیمت گوشی منجر شده، به‌نحوی که قیمت گوشی‌های محدوده 10 تا 15میلیون تومانی سامسونگ و اپل از یک تا 3میلیون تومان گران شد. ظرف روزهای اخیر، قیمت گوشی‌های آیفون 8پلاس و آیفون ایکس با رشد یک تا 2میلیون تومانی به 11 و 13میلیون تومان رسید و قیمت برخی گوشی‌های سامسونگ مانند مدل گلکسی s20 و گلکسی S21FE سامسونگ به‌ترتیب به 12میلیون و 900 و 17میلیون و 200هزار تومان رسید. ‌اما این افزایش قیمت در گوشی‌هایی که با تقاضای بیشتری برای خرید مواجه شده است، بیش از سایر گوشی‌‌های گران رده قیمتی بالا و پایین بوده است. با وجود این شوک قیمتی اخیر زمینه افزایش نسبی قیمت سایر گوشی‌های لوکس و گران‌قیمت بازار را نیز فراهم کرد. علاوه بر آن قیمت انواع لپ‌تاپ و لوازم جانبی موبایل و کالاهای الکترونیک نیز سیر صعودی به‌خود گرفت.

سیگنال رشد تقاضا بر قیمت موبایل 
نایب‌رئیس انجمن واردکنندگان موبایل و تبلت با بیان اینکه از ابتدای هفته جاری به‌دلیل برخی مناسبت‌ها مانند روز پدر تقاضا برای خرید برخی انواع گوشی‌های آیفون و سامسونگ با رنج قیمتی 7تا۱۰میلیون تومان افزایش یافته است، گفت: خرید موبایل نه‌تنها در تهران، بلکه در کل کشور بین ۲۰تا۳۰‌درصد رشد داشت. اگرچه احتمال وجود دارد که با رشد تقاضا، قیمت موبایل اندکی افزایش یابد اما این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که بازار با کمبود کالا روبه‌رو نیست. رضا دیهیمی افزود: بازار با کمبود کالا مواجه نیست و گوشی موبایل به اندازه نیاز در بازار و گمرک وجود دارد و شرکت‌ها هم به‌دلیل افزایش واردات موبایل به شکل رقابتی فعالیت و سعی می‌کنند کالاها را با سود کمتری به واحدهای صنفی بفروشند.

معمای کاهش هزینه واردات و گرانی گوشی موبایل
سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه شرکت‌های واردکننده و بخش عمده‌فروشی گوشی موبایل اخیرا هیچ افزایش قیمتی نداشته‌اند، گفت: چند هفته پیش به‌دلیل ریزشی‌شدن قیمت دلار، قیمت شرکت‌های وارد‌کننده موبایل کاهش یافت، اما در روزهای اخیر، در سطح بازار قیمت گوشی بار دیگر افزایش یافته است. محمدرضا عالیان‌ توضیح داد: نوسان نرخ ارز نباید بر قیمت گوشی موبایل تأثیر آنی بگذارد زیرا روند ثبت سفارش، تخصیص و تامین ارز برای واردات گوشی موبایل یک ماه تا 45روز زمان می‌برد و نمی‌توان انتظار تأثیر آنی افزایش یا کاهش نرخ ارز بر قیمت گوشی موبایل را داشت. او افزود: مبنای قیمت‌گذاری گوشی موبایل در شرکت‌های وارد‌کننده، نرخ روز ارز نیمایی در زمان تخصیص و تامین ارز است و اگرمثلا امروز نرخ ارز نیمایی تخصیص‌یافته برای واردات گوشی موبایل 24هزار تومان باشد، قیمت تمام‌شده واردات آن بر مبنای این نرخ ارز محاسبه می‌شود. عالیان تأکید کرد: از سال‌96 با اجرای طرح رجیستری، گوشی موبایل یکی از شفاف‌ترین کالاهایی است که وارد و عرضه می‌شود. 
او افزود: امسال به‌دلیل انباشت کالا شاهد فضای رقابتی در واردات گوشی موبایل هستیم، بسیاری از شرکت‌ها از عرضه گوشی به قیمت پایین گلایه دارند، در برخی موارد قیمت خرده‌فروشی موبایل 300دلاری، با وجود پرداخت حقوق گمرکی و هزینه گارانتی، در تهران از دوبی پایین‌تر است.

مکث
افزایش تقاضای سال آینده تا 26میلیون دستگاه


سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل با بیان اینکه سال گذشته تقاضا برای انواع گوشی موبایل به 15میلیون دستگاه رسید اما امسال میزان تقاضا به 18میلیون و 500هزار دستگاه می‌رسد، گفت: پارسال 15میلیون و 500هزار دستگاه گوشی وارد و 15میلیون دستگاه عرضه شد اما در سال آینده پیش‌‌بینی می‌شود با عرضه عمومی و اقتصادی تکنولوژی گوشی موبایل از 3G و 4G به 5G تقاضای گوشی موبایل افزایش چشمگیری داشته باشد. همانطور که در سال‌95 با همگانی‌شدن فناوری 4G تقاضای گوشی موبایل در بازار به 26میلیون دستگاه رسید، به‌نظر می‌رسد سال آینده نیز با توسعه تکنولوژی 5G تقاضای بازار به 25‌تا‌26میلیون دستگاه افزایش یابد. عالیان از تأثیر ممنوعیت واردات گوشی‌های شیائومی‌ بر گرانی موبایل، به‌دلیل سهم بازار 41درصدی این گوشی‌ها در 6ماهه گذشته خبر داد و افزود: در 2سال اخیر اقبال مصرف‌کنندگان به گوشی‌های شیائومی به‌دلیل فناوری خوب و قیمت مناسب، بالا بود. او افزود: چالش اصلی ناشی از این ممنوعیت تغییر الگوی مصرف است، خریداران مجبور شدند برای خرید همین مدل گوشی‌ها، از سایر برندها، قیمت بالاتری را متحمل شوند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید