سیدمجتبی شفیعی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران از بهرهبرداری فاز نخست پایانه اکباتان در خط 4مترو تا پایان سال خبر داد؛ بر همین اساس گفتوگویی با علی عدلی، مجری خط 4متروی تهران و پروژه پایانه متروی اکباتان انجام دادیم. عدلی درخصوص کارکرد و اهمیت این پروژه به همشهری گفت: «برای پارک قطارها و رسیدن به سرفاصله لازم و انجام سرویسهای دورهای در حالت بهینه، ضروری است تا در ابتدا و انتهای هر خط مترو یک پایانه و پارکینگ داشته باشیم؛ بهویژه در شرایط فعلی که قطارها بیش از گذشته نیاز به تعمیرات و اورهال دارند. از مجموع 7خط متروی تهران فقط خطوط 1، 2و 5 دارای پایانه هستند. خط 4هم در ایستگاه شهید کلاهدوز یک پارکینگ و پایانه دارد که فقط 30درصد ظرفیت آن قابل استفاده و بهرهبرداری بود که به حدود 50درصد افزایش پیدا کرده است. خطوط 3، 6و 7مترو نیز فاقد پایانه و پارکینگ هستند. با توجه به اینکه ساخت و افتتاح تونل و ایستگاه مترو بیشتر دیده میشود، اما پارکینگها و پایانهها بیشتر جنبه پشتیبانی دارد و کمتر دیده میشود؛ لذا اولویت مدیران سابق مترو ساخت تونل و ایستگاه بوده است و ساخت پارکینگ پایانه در اولویتهای بعدی قرار گرفته است. بخش مرکزی خط 4مترو یعنی از ایستگاه شهید کلاهدوز تا ایستگاه ارم سبز حدود 20کیلومتر است و بنا بر برنامهریزیهای انجامشده ظرفیت جابهجایی یکمیلیون مسافر را دارد. این مسیر باید 41رام قطار داشته باشد که هماکنون حدود 30رام قطار دارد. طبق استانداردها سرفاصله حرکت قطارها نیز باید 2دقیقه باشد که هماکنون 4دقیقه است. برای این منظور علاوه بر تامین قطار، همانطور که گفته شد نیاز به پارکینگ و پایانه داریم که قطارها بتوانند در انتهای هر خط طی 2دقیقه سر و ته (شانت) شوند. توضیحات ارائهشده اهمیت بهرهبرداری از پارکینگ و پایانه اکباتان را بهخوبی نشان میدهد. همچنین گفتنی است که پایانه اکباتان نخستین پایانه زیرزمینی شهر تهران محسوب میشود.»
عدلی درباره آخرین وضعیت پروژه هم میگوید: «در سال 1396که پروژه پایانه اکباتان را تحویل گرفتیم 30درصد پیشرفت در بخش عمرانی داشت. امروز پروژه 85درصد پیشرفت در بخش عمرانی و 65درصد پیشرفت در بخش تجهیزاتی دارد و میزان پیشرفت کل پروژه 72درصد است. اگر اعتبار 60میلیارد تومانی مورد نیاز بهموقع تزریق شود، فاز اول پروژه یعنی طبقه 2- بهطور کامل تا اسفند 1400به بهرهبرداری میرسد. تکمیل و بهرهبرداری کامل فاز دوم یعنی طبقه 1- هم به حدود 100میلیارد تومان اعتبار و 6ماه زمان نیاز دارد. پیشبینی میکنیم پس از تامین اعتبار لازم تا شهریور 1401پایانه اکباتان را به شکل کامل (فاز یک و فاز 2) تحویل دهیم. همچنین سقف پایانه را بهطور کامل عایقبندی کرده و تحویل شهرداری منطقه 5 و مردم شریف اکباتان میدهیم تا برای نیازهای منطقه مورد استفاده قرار گیرد.»
بهرهبرداری از فاز نخست پایانه اکباتان در اسفند 1400
قطارها 2دقیقهای به سر خط برمیگردند
در همینه زمینه :