• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 19 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15361
+
-

شهر در رسانه‌ها

غفلت از سیاست شهری

روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با عنوان «فقدان سیاست شهری» نوشته: «شهر،  واحد مناسبی برای سیاستگذاری‌های توسعه پایدار است.» اعتماد با اشاره به رقابت شهرهایی مانند توکیو،  پکن،  دوبی،  استانبول،  لندن،  پاریس،  برلین،  نیویورک،  مونترال و... برای ایجاد جذابیت‌های منحصر به فرد با هدف جذب بیشترین و بهترین منابع،  می‌نویسد: «در ایران،  به معنای بالا،  برنامه‌ای برای شهرها وجود ندارد. به‌نظر می‌رسد که برخلاف بسیاری از کشورها،  ایران چندان علاقه‌مند به داشتن شهرهایی که در آن مردمی از کشورهای گوناگون زندگی کنند نیست و اولویت هیچ شهری در ایران جذب سرمایه‌های انسانی غیرایرانی نیست. پایتخت ایران،  تهران،  علاوه بر اینکه واجد هیچ جذابیت منحصر به فردی در میان پایتخت‌های جهان نیست،  درگیر مسائلی جدی‌ است.» نویسنده با اشاره به مشکلات عدیده شهر تهران،  می‌نویسد: «تهران خود مبدأیی برای مهاجرت سرمایه‌ها و نیروهای انسانی کشور به سایر کشورهای جهان شده است. موضوع شهر،  با وجود اهمیت جدی آن،  هنوز در ایران موضوع مطالعات سیاسی و سیاستگذاری جدی نشده است.»

دکل‌های غیراستاندارد در کشور

روزنامه «جوان» در مطلبی به افزایش غیر استاندارد دکل‌های مخابراتی در شهر تهران که بالغ بر 10هزار دکل می‌شود،  پرداخته و به نقل از یک عضو شورای شهر تهران از وجود 2 هزار دکل بدون مجوز در تهران خبر داده و نوشته: «برخلاف هشدارهای کارشناسان نسبت به خطری که دکل‌های مخابراتی می‌توانند برای سلامت افراد ایجاد کنند،  در کلانشهرها تعداد دکل‌های مخابراتی که به صورت غیر‌استاندارد نصب شده با رشد چشمگیری روبه‌روست.» جوان با اشاره به تعداد دکل‌های نصب شده در کشورها (ایران: 50هزار، چین: 1.5میلیون،  هند 900 هزار) می‌نویسد، «مقایسه کلانشهرهای ایران با دیگر شهرهای بزرگ جهان نشان می‌دهد که تعداد دکل‌های موجود در شهرهای کشور به نسبت بسیار کمتر از آنهاست،  اما مشکل اصلی به این برمی‌گردد که هنوز استانداردهای مناسبی برای نصب صحیح دکل‌ها در کشور رعایت نمی‌شود.»

چالش آلودگی تصویری پایتخت

روزنامه «دنیای اقتصاد» از چالش‌ تلویزیون‌های شهری غیراستاندارد در ایران گزارش داده است؛ یک کارشناس تلویزیون‌های شهری با اشاره به نبود شاخص‌های استاندارد برای انتخاب این نوع تلویزیون‌ها در کشور از بی‌توجهی به آلودگی‌های تصویری ناشی از تلویزیون‌های شهری غیر استاندارد، انتقاد کرد. وحید کشمیری با بیان اینکه متأسفانه استاندارد نبودن تلویزیون‌های شهری در کشور به‌دلیل عدم آگاهی کارفرمایان از استانداردهای موجود است، گفت: در بسیاری موارد، هزینه‌های زیادی هم برای همین تلویزیون‌های شهری غیر استاندارد می‌شود در حالی که کارفرمایان می‌توانند به راحتی با هزینه‌های مناسب تلویزیونی مناسب و استاندارد بدون وجود آلودگی تصویری خریداری کنند. وی همچنین 2موضوع نصب و مسائل فنی و همچنین نقص در بهره‌برداری را از مهم‌ترین چالش‌های این تلویزیون‌ها در ایران دانست و گفت: در مورد نصب و مسائل فنی دقتی در تهیه تابلوی مناسب نمی‌شود و در موضوع نقص بهره‌برداری نیز مسائل بسیار ظریفی همچون تنظیم شدت نور تابلو یا به کارگیری تابلوی مناسب مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

کابوس ترافیک ناشی از برگزاری همزمان 3نمایشگاه

 «باشگاه خبرنگاران جوان» از برگزاری همزمان چندین نمایشگاه پرمخاطب از جمله نمایشگاه کتاب،  نمایشگاه نفت و نمایشگاه گل وگیاه در مرکز شهر و برگزاری نمایشگاه خودرو از ۲۹ اردیبهشت در نمایشگاه بین‌المللی تهران خبر داده و نوشته که این روزها  شاهد دردسرهای ترافیکی برای پایتخت  هستیم. این گزارش با اشاره به مخالفت اعضای شورای شهر تهران با برگزاری این نمایشگاه‌ها در نقاط مرکزی شهر تهران و غیرقانونی بودن آن،  می‌نویسد: «دولت با برگزاری 2نمایشگاه کتاب و نفت و شهرداری نیز با برگزاری نمایشگاه گل و گیاه موجبات نارضایتی شهروندان تهرانی را فراهم کرده‌اند. این موضوع یک بدسلیقگی است که می‌توان به راحتی آن را مدیریت کرد.»

سراب مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی

مسئله مالیات گرفتن از خانه های خالی موضوع گزارش روزنامه «تعادل» بوده است. در بخشی از این مطلب آمده است: بررسی نظام مالیاتی مسکن در کشورهای مختلف جهان نشان می‌دهد این مسئله، به‌منظور کنترل سوداگری، کـسب درآمـد، تحقق اهداف بخش مسکن و تخصیص بهینه منابع و بهبود اهداف توزیع درآمد ابزار مالیاتی متناسب با آن کـارکرد به‌کار گرفته می‌شود. نویسنده در این یادداشت نوشته است«: البته اخذ مالیات بر خانه‌های خالی نیازمند زمان‌سنجی مناسب است. به‌طورکلی دوران رکود ساخت‌وساز برای اخذ مالیات بسیار نامیمون است و نتیجه عکس در بازار مسکن خواهد داشت.به گفته یک کارشناس شهرسازی، وجود واحدهای مسکونی خالی تا حدود زیادی معلول شرایط موجود در بازار مسکن است نه دلیل آن، بنابراین برای رفع مشکل پیش از هر چیزی باید نوسان‌های بازار مسکن برطرف شود. در این صورت این مالیات می‌تواند اثرگذار باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید