• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 20 بهمن 1400
کد مطلب : 153464
+
-

جشنواره؛ محلی برای دیده‌شدن

محمد برهمنی «آلنده نازنین» را روی صحنه می‌آورد

گپ
جشنواره؛ محلی برای دیده‌شدن

شکوفه ابدی- روزنامه نگار

«آلنده نازنین» نمایشی به نویسندگی محمدصادق گلچین عارفی و کارگردانی محمد برهمنی است که در بخش رقابتی آثار صحنه‌ای چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد. برهمنی پیش از این با نمایش‌های «زندگی در تئاتر» و «سیزیف» در مقام کارگردان حاضر شده و عناوینی را هم از جشنواره تئاتر دانشگاهی و فجر کسب کرده بود؛ 2 نمایشی که همچون اثر جدیدش، «تئاتر» محور موضوعی آن بوده‌اند. به بهانه اجرای آلنده نازنین در جشنواره چهلم تئاتر فجر با او گفت‌وگو کرده‌ایم.

از آلنده نازنین و انتخاب آن برای اجرا بگویید.
«آلنده نازنین» داستان یک کارگردان تئاتر است که بعد از چندین پروژه شکست ‌خورده، تصمیم می‌گیرد یک کار بسیار پرشکوه و جاه‌طلبانه را آماده اجرا کند که درباره کودتای پینوشه در شیلی علیه سالوادور آلنده است که با حمایت نیروهای آمریکایی اتفاق می‌افتد. او یکسری قوانین منحصر به فردی برای خودش وضع کرده است؛ 7 قانون اصلی که اصرار دارد همه آنها مو به مو انجام شود. این نمایش برای 2 سال پیش آماده شده بود، اما به‌دلیل شرایط کرونایی نتوانستیم آن زمان اجرایمان را برویم و ماند برای جشنواره تئاتر فجر.

با توجه به اینکه شرایط کرونایی، هنوز هم وضعیتی غیرقابل پیش‌بینی بر کشور حاکم کرده؛ چشم‌انداز شما از جشنواره تئاتر فجر امسال چطور است؟
امیدوارم که بهتر از سال‌های قبل باشد، ولی نمی‌توانم الان با قطعیت بگویم که چشم‌اندازم نسبت به این دوره در مقایسه با دوره‌های قبلی چیست. چون سال‌های گذشته هم اتفاق خاصی در جشنواره نمی‌افتاد، اما امیدوارم این بار با مدیریت درست، اتفاق خوبی را شاهد باشیم ولی امسال دوره‌ای بوده که کارهای کمتری به جشنواره آمدند و آثار زیادی هم در طول سال به اجرا نرفته‌اند. با وجود این امیدوارم کیفیت اجراهایی که در جشنواره هستند، خوب باشد.

با توجه به اهداف برگزاری به‌طور حتم باید جشنواره یا رویدادی ، آورده‌ای در حوزه خود داشته باشد. تئاترفجر چقدر در هنرهای نمایشی تأثیرگذار است؟
برای ما  اهل تئاتر که همیشه جشنواره یک مراسم جالب است؛ به‌ خاطر اینکه قرار است در آن داوری وجود داشته باشد و طی آن بیشتر دیده شویم. ولی معمولا دستاورد اجرا برای اجرای عمومی و چیزی است که مخاطب می‌بیند و راجع به آن نظر می‌دهد. من نخستین سالی است که به‌صورت جدی در جشنواره تئاتر فجر حضور دارم. چون تا 2 سال قبل یا تئاترم به دلایلی به جشنواره نرفت و یا از رقابت خارج شد. امیدوارم که این بار برای ما اتفاقات خوبی بیفتد. چون وقتی نمایشی در جشنواره تئاترفجر نتیجه می‌گیرد، گروه، هم برای اجرای عمومی و هم برای اتفاقات سال آینده‌اش، انرژی خوبی می‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید