• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 19 بهمن 1400
کد مطلب : 153326
+
-

عمر بیشتر لوازم گرمایشی با سرویس سالیانه

برای اینکه عمر لوازمی مثل پکیج، شوفاژ، بخاری و آبگرمکن بیشتر شود نیاز است هر ساله توسط سرویس‌کاران مجرب، سرویس شوند تا بتوانند عملکرد خوبی داشته باشند. علیرضا بیکران، تعمیرکار تاسیسات و لوازم خانگی با اشاره به برخی مواردی که می‌تواند عمر این وسایل را زیاد کند از چگونگی سرویس و نگهداری این وسایل می‌گوید.

پکیج‌های بی‌سر و صدا
پکیج‌ها هر سال باید یک‌بار سرویس سالانه شوند و اگر عیب و ایرادی دارند برطرف شوند تا بتوانند در روزهای سرد سال، گرمابخش خانه باشند. استفاده از محافظ برق استاندارد و بدون سیم مخصوص پکیج یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید توجه ویژه‌ای به آن شود؛ چرا که باعث می‌شود تا بُرد پکیج در اثر نوسانات برق نسوزد و دستگاه ایراد پیدا نکند. در مرحله بعد نظافت پکیج باید مدنظر قرار بگیرد. نظافت قسمت‌هایی مثل پمپ باعث می‌شود تا پکیج در طول سال کارایی خوبی داشته باشد.
استفاده از رسوب‌گیرهای مغناطیسی یا پلی‌فسفات برای قسمت‌های مصرفی پکیج باعث می‌شود تا زمانی که آب گرم شود رسوب کربنات کلسیم و منیزیم در پکیج تشکیل نشود، ‌البته که عمر مفید این رسوب‌گیرها برای پکیج 6‌ماه تا یک سال است و بعد از این مدت باید فسفات آن دوباره خریداری شود. این رسوب‌گیرها روی آب ورودی به پکیج نصب می‌شود تا جلوی ایجاد رسوب در پکیج و رادیاتور را بگیرد. همچنین می‌توان از رسوب‌گیرهای مغناطیسی برای قسمت‌های گرمایشی پکیج و در مدار آب گرم آن استفاده کرد. برای استفاده از رسوب‌گیرها بهتر است از سرویس‌کاران مجرب استفاده کنید.
چرایی استفاده از رسوب‌گیرها به این دلیل است که پکیج در اثر حررات جرم می‌گیرد و اگر دستگاه تک مبدل باشد جرم وارد قسمت گرمایشی می‌شود و چون شعله مستقیم است رسوب وارد دستگاه شده و در کارکرد آن اختلال ایجاد می‌کند.
 اگر هم که پکیج دو مبدل باشد گرمای مبدل اولیه به قسمت ثانویه وارد و باعث می‌شود تا آب مصرفی مدام سرد و گرم شود.

قدیمی‌های بی‌دردسر
آبگرمکن‌ها هم باید مثل پکیج سرویس سالانه شوند. اگر چه در بیشتر مناطق پکیج جایگزین آبگرمکن شده اما هنوز هم هستند خانواده‌هایی که از آبگرمکن ایستاده یا دیواری استفاده می‌کنند. زمانی که شعله آبگرمکن کوتاه می‌شود و نمی‌تواند آب را به دمای مطلوب برساند، زمان رسیدگی به دیافراگم است. گاهی اوقات تنها با تغییر فشار آب شعله تنظیم و آب گرم می‌شود اما برخی اوقات خاموش‌شدن آبگرمکن می‌تواند علت ضعیف‌شدن عملکرد دیافراگم باشد. رسوب‌گیری آبگرمکن هم می‌تواند در عملکرد بهتر این دستگاه کمک کند.

توجه به ترموکوبل 
مهم‌ترین مشکلی که در بخاری‌های گازی روی می‌دهد خراب‌شدن ترموکوبل یا خرابی بوبین است که باعث می‌شود گاز، داخل بخاری نشود. سرویس‌کاری بخاری گازی در ابتدای فصل سرما و شست‌وشو و تمیز‌کاری باعث می‌شود تا گرد و خاکی که روی بخاری نشسته، باعث خرابی آن نشود.

جرم‌گیری رادیاتور 
به‌علت برق نیم‌ولتی که وارد رادیاتور می‌شود بدنه رادیاتور از داخل کمی ریزش پیدا می‌کند. این اتفاق درصورتی نمی‌افتد که محافظ نگه‌دارنده توسط سرویس‌کار ماهر به رادیاتور تزریق شود تا جرم‌های داخل رادیاتور کمتر شود. برخی مواقع هم رادیاتورها بنا به دلایلی سوراخ می‌شوند. اگر جنس رادیاتور فولادی باشد با کمی جوش برنج سوراخ مسدود می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید